Odla grönsaker inomhus vintertid!

SiZo

Trådstartare
Nu har jag upptäckt hur kul det kan vara att odla! Jag kan givetvis inte vänta tills det blir vår, utan det ska ske NU! :D

Jag odlar just nu vinbärstomater och paprikor och har köpt en lampa (lysrör) för ändamålet.
Men jösses så dyr den var!

Tips på hur man får det billigare? Jag vill gärna utvidga min lilla odling nämligen, men då måste jag köpa mer lampor!

Jag är en glad amatör som tidigare har dödat alla mina växter! Jag välkomnar därför ALLA tips!
 
Groddar är det perfekta att pyssla med inne på vintern.

Förutom att jag inte tycker att de är så spännande då. Jag håller på med paprika, basilika, timjan, lite sallader och vinbärstomater för tillfället. Och vill lägga till avokado med.
 
@kimmis87: Växtbelysning behöver inte vara dyr så länge man sätter sig in i vilken typ av ljus växterna vill ha. Jag rekommenderar Stig Häggkvists chiliblogg, han har mycket om växtbelysning.
 
Jag använder skrivbordslampa med lysrör till växterna. Dessutom har jag en glasveranda med fönster åt tre håll, så allt naturligt ljus tas tillvara också. Annars är ärtskott en vinterfavorit, jag köper ett paket vanliga gula ärtor, såna man gör ärtsoppa av. Det räcker i en evighet. De kräver ingen extra belysning alls.
 
@kimmis87: Växtbelysning behöver inte vara dyr så länge man sätter sig in i vilken typ av ljus växterna vill ha. Jag rekommenderar Stig Häggkvists chiliblogg, han har mycket om växtbelysning.

Jösses, jag har ju ingen koll alls! Jag har inte riktigt energin att plöja hur mkt information som helst heller just nu. Ingen som vet hur mkt sol de växterna jag har nämnt vill ha?
 
Jösses, jag har ju ingen koll alls! Jag har inte riktigt energin att plöja hur mkt information som helst heller just nu. Ingen som vet hur mkt sol de växterna jag har nämnt vill ha?

Odling är både lätt och komplicerat. Om du inte lyckats tidigare rekommenderar jag att du försöker läsa på lite. Det blir roligare och enklare då.

Men generellt, olika växter vill ha samma typ av ljus (dvs ljustemperatur) men värmebehovet varierar. Vill man finlira använder man olika ljustemperatur under de olika vegetationsstadierna men det är inget jag håller på med, kassan är begränsad.
 
Odling är både lätt och komplicerat. Om du inte lyckats tidigare rekommenderar jag att du försöker läsa på lite. Det blir roligare och enklare då.

Men generellt, olika växter vill ha samma typ av ljus (dvs ljustemperatur) men värmebehovet varierar. Vill man finlira använder man olika ljustemperatur under de olika vegetationsstadierna men det är inget jag håller på med, kassan är begränsad.

Jag har mest haft kaktusar innan, som jag har lyckats döda :D
 
Rädisor kanske funkar? Annars kan man ju återvinna sallad, vitkål och dylikt man köpt i mataffären. Förutsatt att stammen finns kvar.
 
Vinterhalvåret har jag igång en Kitchen Garden för butiksköpta örter. Kan ofta skörda dem en par gånger lite beroende på ört.

fiskars_kitchengarden-urter-detalje.jpg


En sån här modell jag har: https://www.kitchenone.se/produkt/fiskars-kitchengarden-basic/

Just nu har jag i vardagsrummet som jag skördar av en vinbärstomatplanta, en minipaprika och en chili. Alla fulla med frukt som inte hann bli klar ute under sommaren så de flyttade in i höstas och mognar nu upp vartefter inne. Man känner sig inte helt klok när man skördar i vardagsrummet :-D
 
Vinterhalvåret har jag igång en Kitchen Garden för butiksköpta örter. Kan ofta skörda dem en par gånger lite beroende på ört.

fiskars_kitchengarden-urter-detalje.jpg


En sån här modell jag har: https://www.kitchenone.se/produkt/fiskars-kitchengarden-basic/

Just nu har jag i vardagsrummet som jag skördar av en vinbärstomatplanta, en minipaprika och en chili. Alla fulla med frukt som inte hann bli klar ute under sommaren så de flyttade in i höstas och mognar nu upp vartefter inne. Man känner sig inte helt klok när man skördar i vardagsrummet :-D
En sån där onödig grej som jag bara VILL ha :love::love::love:
 
Vinterhalvåret har jag igång en Kitchen Garden för butiksköpta örter. Kan ofta skörda dem en par gånger lite beroende på ört.

fiskars_kitchengarden-urter-detalje.jpg


En sån här modell jag har: https://www.kitchenone.se/produkt/fiskars-kitchengarden-basic/

Just nu har jag i vardagsrummet som jag skördar av en vinbärstomatplanta, en minipaprika och en chili. Alla fulla med frukt som inte hann bli klar ute under sommaren så de flyttade in i höstas och mognar nu upp vartefter inne. Man känner sig inte helt klok när man skördar i vardagsrummet :-D

Åh kan inte du ta bild på din vinbärstomatplanta?? Är ju såna jag har!
 
Åh kan inte du ta bild på din vinbärstomatplanta?? Är ju såna jag har!

är sorten 100/1000, ampeltomat. Den blev rätt stor så är uppbunden i gardinstången. Har skördat nåt hundratal små jättegoda tomater i vardagsrummet. Ännu, utan tilläggsbelysning, mognar den upp tomater i bra takt och blommar. Den såddes i mars och föddes upp under lysrörslampa den första tiden.
 
Hur lyckas man med vitkål, sallad, osv? Det har aldrig funkat för mig!
Har aldrig haft det från frö.. Och sallad tyckte jag var svårare än kål. Men kålen kan man bara hugga bort allt det ätbara och sen den här tjocka roten/stammen i mitten sätter man ner i jorden i en kruka, vattnar och så småningom växer det ut rötter. Och sen kommer vitkålsblad att växa upp. Inte som ett huvud men enstaka blad.
 
Jag har mest haft kaktusar innan, som jag har lyckats döda :D
jag hade en kaktus i 40 år som jag med berått mod tog kål på. Miljoner små taggar som gjorde att jag inte kunde göra nåt i det hörn han stod:devil: i. Så nu har jag köpt en likadan :D som är en dm hög redan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp