Odla grönsaker inomhus vintertid!

SiZo

Trådstartare
Nu har jag upptäckt hur kul det kan vara att odla! Jag kan givetvis inte vänta tills det blir vår, utan det ska ske NU! :D

Jag odlar just nu vinbärstomater och paprikor och har köpt en lampa (lysrör) för ändamålet.
Men jösses så dyr den var!

Tips på hur man får det billigare? Jag vill gärna utvidga min lilla odling nämligen, men då måste jag köpa mer lampor!

Jag är en glad amatör som tidigare har dödat alla mina växter! Jag välkomnar därför ALLA tips!
 
Groddar är det perfekta att pyssla med inne på vintern.

Förutom att jag inte tycker att de är så spännande då. Jag håller på med paprika, basilika, timjan, lite sallader och vinbärstomater för tillfället. Och vill lägga till avokado med.
 
@kimmis87: Växtbelysning behöver inte vara dyr så länge man sätter sig in i vilken typ av ljus växterna vill ha. Jag rekommenderar Stig Häggkvists chiliblogg, han har mycket om växtbelysning.
 
Jag använder skrivbordslampa med lysrör till växterna. Dessutom har jag en glasveranda med fönster åt tre håll, så allt naturligt ljus tas tillvara också. Annars är ärtskott en vinterfavorit, jag köper ett paket vanliga gula ärtor, såna man gör ärtsoppa av. Det räcker i en evighet. De kräver ingen extra belysning alls.
 
@kimmis87: Växtbelysning behöver inte vara dyr så länge man sätter sig in i vilken typ av ljus växterna vill ha. Jag rekommenderar Stig Häggkvists chiliblogg, han har mycket om växtbelysning.

Jösses, jag har ju ingen koll alls! Jag har inte riktigt energin att plöja hur mkt information som helst heller just nu. Ingen som vet hur mkt sol de växterna jag har nämnt vill ha?
 
Jösses, jag har ju ingen koll alls! Jag har inte riktigt energin att plöja hur mkt information som helst heller just nu. Ingen som vet hur mkt sol de växterna jag har nämnt vill ha?

Odling är både lätt och komplicerat. Om du inte lyckats tidigare rekommenderar jag att du försöker läsa på lite. Det blir roligare och enklare då.