Odla svamp?

Sassy

Trådstartare
Oklart om det här borde klassas som "trädgård" eller som "matlagning", men; är det någon som testat att odla svamp med någon form av lyckat resultat? Tips?

Jag fick nyss hem ett paket med "mogna" mycel, shiitake och black pearl king oyster. Shiitaken som egentligen borde haft lite till i mognad har förmodligen triggat fruktsättning av transporten och börjar ploppa ut små svampar i rasande fart. :angel: Black pearl king oyster har jag aldrig sett i butik, så den blev jag också nyfiken på och båda två borde kunna trivas på en hylla på balkongen.

Första omgångarna nu verkar ju rätt straightforward, men om det ska bli ekonomiskt rimligt hade det ju varit bra att kunna föröka mycelet sen, och ta fler skördar. Återstår att se hur det går... :idea::D
 
Shiitake. Ser lite funky ut, luktar väldigt gott av honung och lite vanilj. :d

20230811_144009.jpg
 
Shiitaken vill ha det ljust, så efter lite eftertanke tror jag att en odlingskupa är lättast att hantera. (Jag har ett litet akvarium som jag hade tänkt använda, men då blir det ju svårare att komma åt utan att störa blocket allt för mycket.)

20230811_144501.jpg


Sen hade det ju varit enklare om jag hade haft stockar att ympa in den på, men det faller lite på att det som stadsbo inte är helt enkelt att få tag på lagom bitar av relativt nyfällda träd. :cautious:
 
Shiitake trivs bra i svenskt klimat, så odlar man på stock är det bättre att ha dem ute. Jag har en skuggig hylla på balkongen där få andra saker vill växa, hade varit perfekt för en mer långvarig liten svampodling. :)

Insekter! Men kanske Matriarkatet och hennes Hit Katt kan få utlopp för sin jaktförmåga.
 
Var köper ni mycelet?

Jag köpte från ecofungi den här gången, eftersom jag ville ha färdiga block. De har även mycelpluggar, om man har stockar att använda.

Om det funkar bra här kommer jag nog köpa flytande mycel från tex myceland, så att det är enklare att förvara och starta upp när man känner för det. Det kräver å andra sidan en tryckkokare och lite ansträngning för att hålla sterilt, men vi har ju sammanlagt 10 års kemiutbildning och lyckas hålla våra jäststammar till cidern okej så jag tror inte att det blir allt för jobbigt. :idea:

Att köpa mycel på korn, färdigt att blanda med substrat, borde vara det mest effektiva men det har jag inte sett på lika många ställen. Kanske svamphuset har?
 
Här går det undan! :rofl: :cool:

20230812_192322.jpg


Skämt åsido så fick jag gallra ett par svampar för att ge de övriga bättre plats, kompletterarade med en påse blandat från frysen. Testade att använda ett riktigt gammalt och oxiderat skräpvin som blivit stående i källaren, med resonemanget att jag ju brukar ha sherry i mina andra svamprätter. :angel::idea:Smakar väääldigt bra med svamp som aldrig ens passerat ett kylskåp. :d
 
Här går det undan! :rofl: :cool:

Visa bifogad fil 125630

Skämt åsido så fick jag gallra ett par svampar för att ge de övriga bättre plats, kompletterarade med en påse blandat från frysen. Testade att använda ett riktigt gammalt och oxiderat skräpvin som blivit stående i källaren, med resonemanget att jag ju brukar ha sherry i mina andra svamprätter. :angel::idea:Smakar väääldigt bra med svamp som aldrig ens passerat ett kylskåp. :d
Ligger ungefär ingenting i distans till en beställning av mycel. Liggande stockar att odla i finns i överflöd. Inspiration är livsfarligt.
 
Ligger ungefär ingenting i distans till en beställning av mycel. Liggande stockar att odla i finns i överflöd. Inspiration är livsfarligt.

Do it! Det är väldigt tillfredsställande! :D :angel:

Hade jag haft plats och material hade jag definitivt haft ett par olika arter igång. Med en bra plats att ställa dem verkar det ju snudd på underhållsfritt.
 
Do it! Det är väldigt tillfredsställande! :D :angel:

Hade jag haft plats och material hade jag definitivt haft ett par olika arter igång. Med en bra plats att ställa dem verkar det ju snudd på underhållsfritt.

Svampodlingsplats utsedd, en skuggig plats bakom ett stort stenblock, en ek och en björk med bevattningsmöjligheter. Lagom lutande björk nedtagen i morse och kapad i längder som nu ligger på "avgiftning". Mycel och vax beställt (shiitake och ostronskivling). Svampodling initialization sequence launched.
 
Svampodlingsplats utsedd, en skuggig plats bakom ett stort stenblock, en ek och en björk med bevattningsmöjligheter. Lagom lutande björk nedtagen i morse och kapad i längder som nu ligger på "avgiftning". Mycel och vax beställt (shiitake och ostronskivling). Svampodling initialization sequence launched.

Åh, det låter fantastiskt!
Jag hade ambitionen att torka en del shiitake, men jag la litegrann på fermentering och åt upp resten. :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp