Ö-vik tappar enda djurskyddsinspektören

Sv: Ö-vik tappar enda djurskyddsinspektören

Den nya ordningen beror på att alltför många kommuner inte skött sitt tillsynsansvar. Hoppas det fungerar bättre frammöver. Är dock tveksam till hur Lst skall kunna få fram tillräckligt med kompetent personal.
PL
 
Sv: Ö-vik tappar enda djurskyddsinspektören

*delvis kl* :)
jag tror att det här kommer att bli bra på sikt, det är säkert så i många andra kommuner som i våran att de djurskyddsinspekörer som funnits på kommunerna är duktig på olika saker, ja menar det finns ju vissa som är duktig o väl insatt på häst, nån som passar bättre till jordbrukets djur osv osv. det är svårt för EN inspektör o vara duktig på alla djur.

Ang lokalkännedom osv så är ju faktiskt det inga problem, när de flesta länsförbund inom LRF har en mkt bra djuromsorgsgrupp som samarbetar med inspektörerna, polisen o bonden..
jag var själv med o startade upp den verksamheten o i de flesta län fungerar det ypperligt!!
prillan
 
Sv: Ö-vik tappar enda djurskyddsinspektören

kl

T ex i Skåne där jag bor kommer antalet heltidstjänster minska från ca 25 till mellan 15-17 efter årsskiftet och alla djurskyddsinspektörer i Skåne ska sitta i Kristianstad... Hur den ekvationen går ihop med bättre tillsyn, det vet jag inte, ska bli intressant att se, mycket bilkörning blir det dock till de 33 kommunerna i Skåne. För en kompis som är djurskyddsinspektör så blir det till att åka till Kristianstad från Vellinge t o r för att hämta och lämna bil, hon bor i Vellinge, och sedan åka ut till kanske Vellinge eller kanske Ystad t o r igen, kan inte vara bra för varken miljön, ekonomin eller effektiviteten. Hon säger att man bara kommer att köra bil hela dagarna istället för att inspektera.
 
Sv: Ö-vik tappar enda djurskyddsinspektören

Nyckeltalen dom använt när dom beslutat hur många inspektörer varje län ska ha är befolkningsmängd. :confused:

Det kommer bli mkt snedvridet, stockholm kommer att ha många fler tjänster medans ex Uppsala län går ner från 17 tjänster till 6. Län med mkt stor djurmängd men lågt befolkningsantal som ex kalmar län kommer verkligen ha problem.

Pengarna som är tilldelade djurskyddet är inte låsta för specefikt djurskydd heller utan ett flertal län tänker ta del av de pengarna för att utöka antalet länsveterinärer (som inte kommer arbete med djurskyddsfrågor)

Det är åt helsike. Jag är inte nödvändigtvis negativ till att det blir statligt men budgeten och tjänsterna är för lågt tilltaget.

Smart att halvera djurskyddskåren när vi redan betalar sanktionsavgifter i böter till eu för att vi inte skött djurskyddet :confused:

Mumin
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Följande kan man läsa i Helsingborgs dagblad http://hd.se/helsingborg/2007/03/20/gallertvist-om-en-centimeter/ "En centimeter har...
Svar
9
· Visningar
1 081
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp