Öppnor, Slutor, Skänkelvikning

Sv: Öppnor, Slutor, Skänkelvikning

Skänkelvikning: Hästen rak i kroppen, rak i halsen - korsar både bak och framben. Ställd från rörelseriktningen (obs endast ställd i nacken). Känslan blir att hela hästen rör sig sidvärts.

Öppna: Hästen är böjd i kroppen och rör sig rakt fram. Frambenen innanför det tänkta spåret. Frambenen korsas men bakbenen rör sig i det närmaste rakt fram utan att korsas. Ställd och böjd från rörelseriktningen. Känslan är att främst framdelen rör sig sidvärts (dvs betydligt mindre "sidvärtskänsla" än i skänkelvikning).

Sluta: Hästen är böjd i kroppen och rör sig rakt fram. Bakbenen innanför det tänkta spåret. Frambenen rör sig rakt fram medan bakbenen korsas. Ställd och böjd I rörelseriktningen. Känslan är att främst bakdelen rör sig sidvärts.

Tycker att den här sidan förklarar riktigt bra: http://bok.markus.ridakademi.se/9/Rörelserna
 
Sv: Öppnor, Slutor, Skänkelvikning

Tycker att du fått ett riktigt bra svar här ovan!
Tänkte bara dela med mig av hur vi fick lära oss ett knep för att skilja på öppna och sluta och hur dessa skulle se ut.

En öppna - tänk att du ska precis till att öppna en volt, dvs stegen precis innan du går in på volten.
Sluta - du ska sluta till volten, dvs stegen precis innan man "återställer" och faller tillbaks på spåret.
 
Sv: Öppnor, Slutor, Skänkelvikning

Jag gillar att jobba med bilder, därför så tänker jag så här:

Tänk att du ser ridbanan uppifrån, dra nu ett streck över diagonalen. Dina händer, när du sitter på hästen, ska alltid befinna sig på strecket.

Många gör fel tex när de gör skänkelvikning att de tror att hästen i princip ska gå med bredsidan in i väggen. Det ska den inte, en skänkelvikning är ett steg fram, ett åt sidan. Men hela tiden följer dina händer linjen. Ska du ha mer tvärning, så får du göra diagonalen kortare.

Rid i höger varv, du ser fortfarande det hela uppifrån, din hjälm och dina händer är på linjen, vänd snett i genom, nu är hästen, din hjälm, dina händer på linjen. Är du med?

Alltså, in på linjen, ställ hästen åt vänster, dina händer på linjen(jag gör detta med att ta fram inner skänkel) = skänkelvikning.
Flytta nu hästens rumpa till höger om linjen och ställ höger dina händer är kvar på linjen= sluta. Eller, flytta hästen framdel till höger om linjen, =öppna. Och, din händer är kvar på linjen hela tiden.

Viktigast i början är just linjen, att du inte halkar runt på banan, eller tror att skänkelvikning är pang åt sidan in i väggen.

Tänk som en häst på en karusell, där den går en pinne genom hästen i mitten, som sitter fast på linjen, där sitter också du fast, resten går att snurra och böja som du vill, men du kan inte lämna linjen.:D
 
Senast ändrad:
Sv: Öppnor, Slutor, Skänkelvikning

Jag tänker så här:
Öppna: Hästen "öppnar" upp sin sida i rörelseriktningen när den går böjd i öppnan
Sluta: Hästen "sluter" igen sin sida i rörelseriktningen när den går böjd i slutan
 
Sv: Öppnor, Slutor, Skänkelvikning

Öppna/sluta är skolor och de stärker hästen framförallt
Skönkelvilning är lösgörande syfte:)
 
Sv: Öppnor, Slutor, Skänkelvikning

I öppna/sluta går hästen på tre spår och skänkelvikning är två spår diagonalt. Resten står redan i de bra svaren ovan. :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler När jag ska läsa min mejl och klickar på outlook där jag har mejlen så öppnas LinkedIn. Varje gång. Vad har gått snett och vad gör jag...
Svar
2
· Visningar
347
Senast: Wille
·
  • Artikel
Hästnyheter Ronneby horse center öppnar igen efter tre veckors isolering
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ridsport är för alla, hela livet. Nu öppnar Projektstöd 65+ och möjligheten för föreningar att söka stöd för att stärka långsiktig...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En till synes enkel övning, men i vardagsträningen kan skänkelvikning på volt göra stor nytta. C-tränare Helena Reje vägleder genom...
Svar
0
· Visningar
267
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp