S

SanchoPancho

Det är ju ganska inne just nu att ge hästarna örter av alla dess slag, och priserna är ju hutlösa. Finns det någonting man kan plocka och torka själv? Tips önskas! Skriv också till vad det är bra.
 
Nu börjar det ju bli lite sent.... Men här finns iaf dessa örter fortfarande:

-Nässlor!!! Massa nässlor! Jättebra för cirkulationen, dessutom rika på järn och vit C

-Guldris - Renar urinvägerna

-Älgört - antiinflammatorisk, smärtlindrande

-Vallört(bladen) -slemlösande

-Rölleka - hjälper mot mkt!! Antiinflammatorisk, sårläkande, bra vid astma och hosta
 
Glömda nypon, det är också ett universalmedel, dock är det himla mkt jobb med att pilla ut fröna, och dom KLIAR :crazy:
Jag väljer andra örter istället.

Kan tipsa dig om Örtagården i Salsta, dom har rätt vettiga priser. KOmmer inte ihåg adr just nu, men du kan söka på det.
 
Hur tror du det blir när hästen tuggar på dom och får fullt med stickiga kliande frön i munnen...? :confused: Kan knappast vara så skönt....
 
Hoho, lilla vännen då, står du och petar ur fröna helt i onödan! Hur tror du hästarna äter nypon i naturen? Och de klarar ju t.om. av tistlar, nässlor etc..

Jag gav min häst torkade nypon som jag plockat, MED frön.. Gick så bra så. :cool:
 
Vad är nyponen bra för?

Frågar man inte så lär man sig inget nytt!
 
som sagt, min häst äter nypon självmant, från busken. Tistlar går också ner. Och torkade brännässlor!
 
tänk på att inte ge örter som du inte vet säkert att din häst behöver. att ge örter för sakens skull är dumt. örter ska endast användas då de behövs och i rätt mängd.

Tipsar även jag om Örtagården i Salsta (min tränare som har den) Hon har det mesta i örter och är billig.

hemisdan till örtagården är

www.herbgarden.home.se
 
Vitaminrikt, gott. Jag gav några i maten varje dag under vintern för smaksättning. Fanns ju inte mkt att äta i hagen så då uppskattas ju torkade växter från sommaren.

Nässlor ska man dock se upp med, hästen kan få nässelutslag. Om den inte får det är det dock lugnt att ge. :)
 
hur många nypon hade inte du plockat då :eek:? jag har börjat ge pållan just nypon, för hovkvaliten, och det är ju ett jättejobb att plocka! jag hackar dom och pillar ut fröna ibland, läste att det var lättare att bryta ner dom då :confused:. men oftast får hon dom som dom är, och det går fint.
 
Jag plockade i ungefär en halvtimme tror jag. Började inte ge förrän i december, räckte väl 2 månader kanske.

Jag delade dem innan jag la dem på en plåt i ugnen på svaaag värme. Tog några timmar sedan var de skrynkliga. :D
 
hur svag värme?
om man vill torka nässlor, hur gör ni då? får dom "luft torka" eller i ugn?
har förstått att maskros är urindrivande, men ska man använda blomman eller bladen? och hur torkas dessa?
tusen frågor... :confused:
 
Det bästa är att torka örter ett torrt ställe, ej i direkt solljus gäller för dom flesta. Höskullen eller vinden är bra!!
Maskros är vätskedrivande och leverstärkande. Det är främst bladen som ges, men roten är väldigt bra för levern, så den kan du gå ut och gräva upp nu!!! ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en matglad häst men verkar bli väldigt kräsen när maten är blötlagd vilket jag måste vid tillskottet då det är pulver så fundera...
2
Svar
23
· Visningar
1 134
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
720
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
961
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp