Örtpreparat anmälda

Sv: Örtpreparat anmälda

Vi får väl hoppas att det äntligen kan hända något vad gäller denna sjuka marknad. En stor del av ansvaret för dagens situation ligger hos jordbruksverket som okritisk godkänner "fodertillskott".
PL
 
Sv: Örtpreparat anmälda

Jag kan hålla med dig till en viss del, men granskningen består väl av vad foder tillskottet innehåller och inte vad det kommer att marknadsföras som.
Här uppfattar jag det som att anmälan gäller marknadsföringen, att påstå ett fodertillskott innehålla något som botar är inte ok.
 
Sv: Örtpreparat anmälda

SJV skall inte godkänna något som ens kan antagas ha en terapeutisk effekt. Vidare skall de stryka medel som uppges ha sådan!
Jag har personligen varit i kontakt med ansvariga på SJV om detta o de skyller på dåliga resurser. Deras godkännande är tex anledningen till att tex djävulsklo mfl inte kan betraktas som doping.
PL
 
Sv: Örtpreparat anmälda

Ja, ja, du behöver inte ta i så. Jag är av samma åsikt, dock är det fortfarande så att vid registrering kan ÅF skriva te x lindring vid stela muskler och marknadsföra tillskottet som något annat. Det är nog här deras bristande resurser finns, att inte följa upp när tillskottet kommer ut till konsumenten. Att marknadsföra ett tillskott som att det botar, är ju att likställa den med en medicin, då ska den inte säljas som ett fodertillskott.

Dk är ett sorgekapitel, jag hoppas att de även kan ta tag i detta preparat och få någon doping status på den. Jag uppfattar att tyvärr att många använder Dk som en maskering, eller handlar det om okunskap? Ja jag vet inte.
 
Sv: Örtpreparat anmälda

Ja att SJV inte har egna resurser att följa upp är en sak men att de inte reagerat när missbruk påtalats är inte ursäktligt.
Dessutom är det deras sak att kolla upp dokumentation på ämnet innan godkännande.
PL
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ridsporten från Hongkong direktsänds i SVT från alla de stora klasserna...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Basen i en bra foderstat är som alla känner till ett bra grovfoder. Ett bekymmer med högpresterande hästar är att de ibland...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Ylva86
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Körsporten fick sju svenska mästare efter att söndagens precisionskörning mellan portar avslutat årets mästerskap...
Svar
0
· Visningar
984
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Med början i dag, onsdag, och final på söndag, håller Dansk Varmblod en stor utställning på Vilhelmsborg. Uppskattningsvis...
Svar
0
· Visningar
780
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp