Bukefalos 28 år!

Överaktiv sköldkörtel - medicinering/mat

Mollgan

Trådstartare
Min ena stallkatt, kastrerad hane ca 12 år, har fått diagnos överaktiv sköldkörtel (blodprov). Ska nu få Felimazole morgon och kväll.
Han har hela tiden varit glad och tillgiven men har den senaste tiden blivit smal, trots en massa mat. Har läst här att man gett särskild mat och undrar om det är istället för medicinering och i så fall vilken sorts mat? Märke/innehåll? Kan man alternera mat/medicin? Veterinären katten träffade pratade inte alls om någon särskild diet. Jag kan ju fråga när vi ska på åb men det är några veckor till dess, kanske jag får lite bra input här så jag kan ställa smarta frågor då? :)
 
Specialfodret fungerar bara om det är det enda katten får, så det är inte en lösning för en utekatt. Om katten är frisk i övrigt (man brukar stabilisera T4 på en bra nivå med felimazole och sedan ta prover på njur- och levervärden eftersom hyperthyreos kan dölja njurproblem) så tycker jag att jodbehandling är det enda alternativet i längden. Felimazole har vanliga biverkningar, och ofta får man höja dosen med tiden. Med jodbehandling ligger katten inne 3-7 dagar, och i de fall där katten inte hunnit få organpåverkan pga hyperthyreosen är prognosen väldigt god. 80-95% får normala värden (beror lite på hur illa det var innan behandling) och ungefär lika många återfår aldrig problemen.
 
Jodbehandling pratade vetten om men eftersom katterna inte är försäkrade känns det inte som ett alternativ. Kanske låter hårt men det är väl en rätt kostsam behandling? Planen är att behandla med tabletterna. Blir kissen sämre eller inte bättre får han somna in.

Tyckte det lät intressant om man kunde ge mat istället (eller både och), men förstår att det inte skulle fungera. Han är en god jägare och har en kompis som äter från samma tallrik.
 
När jag hade inne min var det 7 vårddygn som gällde, och kostnaden blev runt 15.000:- om jag inte minns fel. Nu är det 3 dygn inneliggande på "mitt" djursjukhus, vilket borde bli betydligt billigare.
 
Ok, jag får överväga olika alternativ om/när det blir aktuellt. Har nära till Ultuna i Uppsala som jag tror gör sånt. Tack så mycket för info.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp