"överglad" hund

taccotad

Trådstartare
\"överglad\" hund

Vår hund är väldigt glad för andra hundar (ja, katter, människor allt möjligt) tyvärr är han FÖR glad för dom! Han blir för intensiv och vill leka mer och mer. Ska man låta han leka ihop med en hund som säger ifrån när det gått för långt?
Han är 1,5 år gammal. Han har lärt sig att inte leka med gammelhunden (goldenhane på 14 år) men det är svårt....sprätter i leknerven!

Samma gäller när det kommer folk på vägen eller om vi möter nån i skogen, han tror att ALLA vill hälsa på honom. Vi har kört mkt träning men han har svårt att kontrollera sig. Han sätter sig oftast i vägkanten och jag säger "stanna" då sitter han där tills folket gått förbi...men det är svårt! På "varsågod" släpper han loss all glädje och skuttar förhoppningsvis vidare. Har börjat träna i långlina för jag litar inte på att han lyder oss till 100%....än!

Tips och förslag är jag väldigt tacksam över!
 
Re: \"överglad\" hund

Fortsätt som du gör istället för att ta in en annan hund. Det enda din hund kommer att lära sig av den andra hunden är just den hunden ska man inte leka hoppsahejsan med. Övriga kommer fortfarande att vara roliga.

Gå in du och styr upp hur du vill ha det istället. Det är träning och åter träning som gäller.
 
Re: \"överglad\" hund

Okej, tackar så mkt för svaret! Det har blivit bättre och bättre ju äldre han blivit. Vi gör likadant när det kommer hit gäster, jag säger åt hunden att sitta och stanna. Gästerna ska inte fram och dutta med honom. Då funkar det väldigt bra för det mesta. Men när dom kommer fram och tycker synd om honom så brister det. Låter dom honom vara så tar det max 5 min sen är han glad på "normal" nivå och klarar av att hantera sig själv.
Skulle gärna vilja gå någon kurs med honom, har gått valpkurs och lydnad, men då vi inte tränat så mkt att gå ordentligt ("gå fot") så blev det problem på slutet. Jag vet att det är slarv från min sida. Sen kände jag att instruktören inte hade tid till var och en då vi var ca 20 st.
 
Re: \"överglad\" hund

haha, är det en labbe du har? :p :D. jag hade stooora problem med min, men lugn, bara lugn, det blir bättre med åren. dock ska du fortsätta träna, dels på egen hand och dels på kurser. bor du i skåne vet jag en jätteduktig privattränare!
 
Re: \"överglad\" hund

Du beskriver ju min hund.... :D
Tokglad iallt...precis allt.
Jättekul nu när det är benbrott och hon inte får röra sig.
Innan så löste vi det med mkt mental träning ,spåra och sök och lydnad och sen kunde jag inte mer men det finns antagligen massor av hjärngympa som får dem att tagga ner.
Det funkade på min labbe iaf. :D
 
Re: \"överglad\" hund

det låter exakt som min schäfertik! trodde det skulle växa bort men icke. dock har hon iaf blivit lydigare och liiite lugnare...underbar är ordet!
 
Re: \"överglad\" hund

Jag hade också hoppats på att det skulle växa bort till viss del, nu är han 1,5 så vi får väl ge det lite mer tid och TRÄNING. Vår hund älskar människor, hundar, katter mm och det är väl bra, men han kunde haft lite gränser :smirk:
Alla uppskattar inte hans glädjefnatt.... Dessutom hoppade han väldigt mkt innan, men det har faktiskt blivit mkt bättre!! För det är något jag inte vill veta av. Han är inte så jättestor (väger ca 25kg) men han ska hålla sig på marken om jag inte säger något annat.
 
Re: \"överglad\" hund

vad är det för ras? tur att han inte är så tung, min labbe kan fortfarande få för sig att hoppa och det är inte roligt då han väger hela 40 kg (ej överviktig, bara stooor) :crazy:
 
Re: \"överglad\" hund

springer spaniel/golden retriever....så det är en hemsk blandras. Här finns bilder på honom www.goinge.info/aa/
, Tex heter han. Sidan är inte klar, men några bilder på lille sötisen finns ändå där!
 
Re: \"överglad\" hund

Har nu kommit i kontakt med den tränaren du rekomenderade. Ska bli spännande att åka dit med min lille vovve!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 311
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Viva
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 209
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp