Bukefalos 28 år!

Överlåtelse/försäljning?

lil-sis

Trådstartare
Jag har av bolaget jag är VD i köpt en häst. (Ja riktigt AB med aktieägare och orgnr osv).

(Nej inget fiffel med moms eller annat, hästen är köpt för samma summa som företaget betalade då hästen inköptes av uppfödaren som ej för F-skattsedel, dvs omomsat belopp, det var ett drygt halvår innan jag köpte och hästen har inte ökat i värde sedan dess).

Styrelsen är fn icke kontaktbar (annat land på okänd tid).

Kan JAG underteckna överlåtelsen av ägarskapet som registerförande förening vill ha för att skriva mig som ägare på ägarbeviset?

Det är inne hos föreningen för bytet till företaget från uppfödaren men jag har hunnit köpa hästen emellan. Ägarbeviset kommer att hamna hemma hos mig ändå då företaget är c/o mig för närvarande men det känns som en onödig väg? Det tar ju trots allt sin lilla tid att skicka sådana papper hit och dit.

Det är heller ingenting som har skett utan styrelsens vetskap utan allt är helt "legitimt".
 
Sv: Överlåtelse/försäljning?

Nej och nej.

Det enda som finns är uttaget(överföringen) på kontot som är gjort av styrelsen och så kvittot från uppfödaren.

Den som behöver pappret är ju föreningen, enkom för ägarbytet.

Styrelsen har tagit emot pengarna (insättningen på kontot) men det är ungefär allt.

Ägarbeviset kommer som sagt till mig ändå men det vore skönt att slippa omvägen att skicka det fram och tillbaka en gång till, det tar ett tag innan det kommer tillbaka iom alla registringar osv går före och nu börjar det väl snart trilla in årets föl också.

För de inblandade i bolaget spelar det ingen roll och jag har i normalfallet rätt att skriva under för styrelsen (två personer) men i just det här fallet kan det kanske se lite konstigt ut?
 
Sv: Överlåtelse/försäljning?

Om köpet OCH försäljningen hade varit löpande protkollfört så hade jag kunnat göra det eller hur?
 
Sv: Överlåtelse/försäljning?

Nja, jag hade varit försiktig. Är du inte firmatecknare får du ju inte teckna för firman. Skriva under för företagets räkning.
 
Sv: Överlåtelse/försäljning?

Har fullmakt från styrelsen.

Men det är just det här specifika fallet som känns lite galet i så fall.
 
Sv: Överlåtelse/försäljning?

Låter väldigt tveksamt tycker jag... Undrar precis som ovanstående vem som undertecknat köpekontraktet?
 
Sv: Överlåtelse/försäljning?

Det enda är väl att företaget har ju gått med förlust för din hästaffär om det har betalat för mat och husrum för hästen under tiden.( 6 månader.) Om det är troligt att ditt företag brukar göra förlust affärer ibland och inte bara med denna häst kan det väl vara ok. Annars kan ju skattemyndigheterna tro att du har fördel med att du var VD iföretaget och därför kunde komma åt hästen billigare än marknadsvärdet- om det nu var det eller inte...
 
Sv: Överlåtelse/försäljning?

Jag tror inte att du kan underteckna kontraktet som både köpare och säljare. Du får nog snällt vänta på att sytrelsen kommer hem igen eller skicka pappren till dem för underskrift.
 
Sv: Överlåtelse/försäljning?

Sambon gjorde detta fast med en bil. Han står som VD i ett företag och köpte loss den privat av sitt företag.. tror inte han behövde någon annan att skriva under.

Tillägger:
Hans ord: Har du fullmakt som ger dig tillåtelse att fatta beslut, skriva under avtal etc så är det bara göra det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Överlåtelse/försäljning?

Företaget har handlat med hästar förut så det är inget konstigt. Hästen är INTE såld till mig för under marknadsvärdet. Det är en tvååring som kostade 25000kr i inköp för företaget och som jag köpte loss för just 25000kr (det är en ponny).

Företaget har inte gjort någon förlust på hästens uppehälle, det är betalt med mitt arvode. Hästen skulle eg ha stått kvar i bolagets ägo i syfte att avlas på men då mitt gamla (privata) sto fick avlivas utan att hinna föla så erbjöds jag att köpa loss ungstoet.

Det handlar bara om att få rätt namn på ägarbeviset från rasföreningen utan att behöva ta omvägen med posten IGEN. Ägarbeviset kommer hem till mig hur som helst.

Vi har inget kontrakt, det finns bara ett kvitto från originalförsäljningen till företaget och så ett kvitto till mig på att jag har betalat ponnyn.

Måste tillägga att det är första hästen jag som privatperson köper av företaget så det är inget förekommande system för att få tillgång till billiga hästar.
 
Sv: Överlåtelse/försäljning?

Det blir inte vackert ur lagens synvinkel om du gör affärer som VD med det bolag du är VD i, och skriver på som både säljare och köpare. Enligt aktiebolagslagen får VD nämligen inte handlägga avtal mellan VD och bolaget (med undantag om du äger samtliga aktier i bolaget, då får du).
Annars får du som VD ensam teckna firman i den löpande förvaltningen enligt styrelsens instruktioner. Om det är normal verksamhet att sälja hästar inom de här ekonomiska ramarna du beskriver så skulle en sån försäljning inte kräva fullmakt tycker jag.

Men med hänsyn till vad jag skriver först så föreslår jag att du får tag i annan firmatecknare som skriver på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp