Överlevnadstråden.

I hästmjölken? Med tanke på krisen så förmodligen enklaste möjliga ängshö/bete. I Mongoliet dricker de väl jäst stomjölk, du kanske kan googla och skriva ut recept redan nu så att du har sedan när kriget slår till?
Det är ingen dum idé egentligen! Man kanske skulle knopa ihop en egen bok. Jag måste bara köpa en skrivare...
 
Om katastrofen kan vänta ett halvår så kommer vi ha kaniner och höns här och sambon brygger eget öl. Så vi kommer att ha det rätt mysigt ett år eller så tills alla lager tar slut och vi får lunginflammation eller skoskav och dör.

På kortare sikt kan man absolut överleva utan samhällets bekvämligheter, på lång sikt skulle det bli total misär.
 
På kortare sikt kan man absolut överleva utan samhällets bekvämligheter, på lång sikt skulle det bli total misär.
Jag tror nog att det mellanlånga perspektivet är svårast att hantera. En vecka eller två är påfrestande men ingen större fara så länge vatten och åtminstone sporadisk el fungerar. På lång sikt kommer man att skapa workarounds och hitta sätt att lösa utmaningar och behov, läget svänger in sig så att säga. Men perspektivet någon-några månader, om exempelvis ekonomiska system och bränsleförsörjning havererar, tror jag utgör största svårigheten.
 
[QUOTE="MJLee, post: 16667342, member: 131137"En smed som vet vad hen gör är en absolut nödvändighet men för att få till temperaturerna som behövs för att smida behövs det kol osv, osv.
Kol gör man själv och det är inte så svårt heller. En bälg m.m. gör man också själv. Lite tänger är väl allt som behövs som startkit, men sedan gör man även dessa själv.[/QUOTE]

Absolut men hur många smeder som vet vad de gör finns det i Sverige och hur ska de serva flera samhällen? Det är just avstånden och efter några år framkomligheten som är ett problem för Sverige.
 
Jag tror nog att det mellanlånga perspektivet är svårast att hantera. En vecka eller två är påfrestande men ingen större fara så länge vatten och åtminstone sporadisk el fungerar. På lång sikt kommer man att skapa workarounds och hitta sätt att lösa utmaningar och behov, läget svänger in sig så att säga. Men perspektivet någon-några månader, om exempelvis ekonomiska system och bränsleförsörjning havererar, tror jag utgör största svårigheten.

Är man förberedd(på det sätt som diskuteras i den här tråden) så tror jag man fixar den första tiden också. Men totalhavererar samhället med dess funktioner som vi är vana vid på längre sikt så är det inte så mycket bristen på el och vatten som ställer till det - sånt går att lösa. Att däremot lära sig leva med svält och utan mediciner blir svårare, dessutom måste man börja om från början med att skapa någon form av handel för att vi ska kunna få tillgång till varor vi behöver för att överleva men som vi inte kan producera själva. För 150 år sedan svalt fortfarande folk i Sverige men det fanns åtminstone möjlighet att köpa t ex salt, ättika och socker om man hade råd - saker som är rätt bra att ha om man vill kunna konservera mat på olika sätt.
 
Absolut men hur många smeder som vet vad de gör finns det i Sverige och hur ska de serva flera samhällen? Det är just avstånden och efter några år framkomligheten som är ett problem för Sverige.

Jag har ingen aning hur många smeder det finns. I dagens samhälle kallas man ju för smed om man kan hantera en svets :meh: men hur många som kan smida på riktigt är en annan femma. Däremot är det inte svårare än att de flesta kan lära sig att smida enkla grejer på egen hand. Mitt ex var självlärd och gjorde både eldstål och knivblad, med ganska enkla medel. Med lite övning kan jag säkert också göra det, inklusive andra som inte har tummen mitt i handen.
 
Är man förberedd(på det sätt som diskuteras i den här tråden) så tror jag man fixar den första tiden också. Men totalhavererar samhället med dess funktioner som vi är vana vid på längre sikt så är det inte så mycket bristen på el och vatten som ställer till det - sånt går att lösa. Att däremot lära sig leva med svält och utan mediciner blir svårare...
Bristen på rent vatten och fungerande avlopp kommer gå hand i hand med 'utan mediciner'.
 
Rysk skorsten
kamin.jpg
 
Med lite övning kan jag säkert också göra det, inklusive andra som inte har tummen mitt i handen.
Det förutsätter att du har någon som kan lära ut till dig. Att bara 'gissa sig fram' kommer inte funka.
Så för din del kanske det går bra, som har sett smide IRL. För andra som inte har tummen mitt i handen behöver det inte alls funka.
 
Jag har ingen aning hur många smeder det finns. I dagens samhälle kallas man ju för smed om man kan hantera en svets :meh: men hur många som kan smida på riktigt är en annan femma. Däremot är det inte svårare än att de flesta kan lära sig att smida enkla grejer på egen hand. Mitt ex var självlärd och gjorde både eldstål och knivblad, med ganska enkla medel. Med lite övning kan jag säkert också göra det, inklusive andra som inte har tummen mitt i handen.

Man kanske ska ta rygg på alla lajvare och andra re-enactment personer. Det fanns någon som vill bygga en kopia av Vattnadal i någon skog i Sverige. De vet iallafall bättre än genomsnittspersonen hur man kan leva utan moderna bekvämligeheter (och smida, karda, spinna, sy i ull och laga mat över öppen eld). Revenge of the Nerds, post-apokalyptisk stil, typ. Alla kan nog lära sig grundläggande smiderier men man behöver tid och övningsmaterial och det vette katten om överlevarna har råd med.
 
Dricka kan jag och sambo fixa- fast då blir det öl :-). Annars är jag nog den första som går under när alla bekvämligheter försvinner...

/Lavinia
Öl förutsätter rent friskt vatten en bristvara i städer utan fungerande avloppssystem. Och hur många brunnar fungerar idag på självtryck utan el?
 
Känns rätt bra att sitta på en vattentäkt med två källor, jag kommer inte törsta ihjäl här iaf :p Vattnet ligger rätt nära under marken, även med flera veckors torka.

Men alla vet ju att den är här, så det skulle kanske bli lite besvärligt. Eller så startar man byteshandel på en gång. Grannen har kor. Kor är gott.
 
Det förutsätter att du har någon som kan lära ut till dig. Att bara 'gissa sig fram' kommer inte funka.
Så för din del kanske det går bra, som har sett smide IRL. För andra som inte har tummen mitt i handen behöver det inte alls funka.
För att förstå hur mycket kunskap ett verkligt smide kräver kan man ju titta på det engelska ordet , blacksmith nära besläktat med svartkonst, för så imponerande är smide för den som inte kan det,
 
Det förutsätter att du har någon som kan lära ut till dig. Att bara 'gissa sig fram' kommer inte funka.
Så för din del kanske det går bra, som har sett smide IRL. För andra som inte har tummen mitt i handen behöver det inte alls funka.

Exet gissade sig fram med hjälp av lite böcker. Trial-&-error var hans metod. Det gick det med.
 
Svensk skorsten


Jag har ett antal sådana när vi jagar, men de ryker för mycket inomhus och går för hårt åt parketten ;)
Fast jag sågar ut ett kors med motorsågen utan att dela bitarna
Sedan trycker man ner mossa i spåret.
Låter allt torka över sommaren
Sedan lite olja eller tändvätska på den torra mossan och du har ett kök som brinner ngn timme
 
Senast ändrad:
Bristen på rent vatten och fungerande avlopp kommer gå hand i hand med 'utan mediciner'.

I och för sig - men jag snöar lätt in mig på min egen situation och här tror jag vi skulle klara oss rätt bra vad gäller färskvattentillgång. Men det är lätt att glömma bort moderna mediciners betydelse. Min farfar hade en skolkamrat som dog av blodförgiftning som hen fått av just skoskav.
 
I och för sig - men jag snöar lätt in mig på min egen situation och här tror jag vi skulle klara oss rätt bra vad gäller färskvattentillgång. Men det är lätt att glömma bort moderna mediciners betydelse. Min farfar hade en skolkamrat som dog av blodförgiftning som hen fått av just skoskav.

Jag tänker att jag inte ska försöka bli på smällen när det är kris och så, jag har en tendens till att få utomkveds och det slutar ju gärna rätt dåligt utan en duktig kirurg. Eller att mina nya tarmar får tarmvred, det blir också ganska dåligt.

Vid närmare eftertanke behöver jag nog inte oroa mig för maten någon längre period, jag lär ju inte överleva första året iaf.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
924
Senast: _Taggis_
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 220
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 167
Senast: Djurvän
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 682
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp