Överproduktion av hud?

B som jag ridit åt ridskolan har samma.
Klipp benen (raka). Linda inte, det blir värre av värme och fuktigt.
Tvätta med mousse eller havreshampoo dagligen. Klappa torrt. Smörj morgon och kväll med m/s salvan.
Mixtra inte med annat.

Det gör ONT när det blivit sådana sår, så nej de gillar det inte. Men pilla och skrapa inte utan bara tvätta, klappa torrt-ish, salva. På rakade ben. Det brukar lägga sig på en vecka
De flesta säger att en absolut inte ska raka, så vågar inte göra det.
 
Har klippt ikväll och lagt på riktigt tjockt med m/s-salvan. Ponny gick runt lite men jag hade förväntat mig att hon skulle vara ett monster med tanke på att hon inte behandlats på över en månad. Vänster fram ser förskräckligt illa ut. Tre stora rejäla sår. Bara ett på höger fram och ytterst lite skorv bak. Nu kommer vi köra på med salvan varje dag tills det blir bättre. (Att jag i princip kokar av att personalen ser detta varje dag och inte gör nåt är att uttrycka det milt.)
20240211_194209.jpg
 
Har klippt ikväll och lagt på riktigt tjockt med m/s-salvan. Ponny gick runt lite men jag hade förväntat mig att hon skulle vara ett monster med tanke på att hon inte behandlats på över en månad. Vänster fram ser förskräckligt illa ut. Tre stora rejäla sår. Bara ett på höger fram och ytterst lite skorv bak. Nu kommer vi köra på med salvan varje dag tills det blir bättre. (Att jag i princip kokar av att personalen ser detta varje dag och inte gör nåt är att uttrycka det milt.)Visa bifogad fil 138913
Bra jobbat!
Det kommer att bli mycket bättre snart ska du se.

Det går inte bort helt någonsin, utan huden kommer att vara ojämn, liksom lite knagglig, men då behöver man bara smörja någon gång i veckan, och hålla koll.
Förr eller senare kommer ett nytt skov.
 
Översta såret på vf ser redan otroligt mycket bättre ut efter tre dagars smörjning! Det nedersta såret har varit lite svårare att komma åt men lyckades att kräma in det ordentligt idag. Ska bli intressant hur hon ser ut om ett par veckor!
Har varit lite brydd på alla krustor som sätter sig fast i pälsen men de verkar försvinna lite efterhand trots allt. Hon är inte aspepp på att vi klipper och fixar men katastrofalt är det inte. Ikväll tog det fem minuter 😁.
20240214_194658.jpg
 
Översta såret på vf ser redan otroligt mycket bättre ut efter tre dagars smörjning! Det nedersta såret har varit lite svårare att komma åt men lyckades att kräma in det ordentligt idag. Ska bli intressant hur hon ser ut om ett par veckor!
Har varit lite brydd på alla krustor som sätter sig fast i pälsen men de verkar försvinna lite efterhand trots allt. Hon är inte aspepp på att vi klipper och fixar men katastrofalt är det inte. Ikväll tog det fem minuter 😁.Visa bifogad fil 139123
Toppen!

Ja, ju mindre huden överproducerar hudceller, desto mindre krustor finns det att så att säga omsätta. Och det som lossnar försvinner av sig själv, men det kommer ju nytt.

När M/S hästarna är inne i en "lugn" period, så är sjukdomen egentligen inte märkbar.

Jag kammar med mankam då och då, för att det inte ska sitta en massa lossnade krustor som ser "fult" eller lite "äckligt" ut.
 
Översta såret på vf ser redan otroligt mycket bättre ut efter tre dagars smörjning! Det nedersta såret har varit lite svårare att komma åt men lyckades att kräma in det ordentligt idag. Ska bli intressant hur hon ser ut om ett par veckor!
Har varit lite brydd på alla krustor som sätter sig fast i pälsen men de verkar försvinna lite efterhand trots allt. Hon är inte aspepp på att vi klipper och fixar men katastrofalt är det inte. Ikväll tog det fem minuter 😁.Visa bifogad fil 139123
Vilken skillnad!
 
En fråga också. Ponny går bara i hagen nu. Jag har sagt åt dom att börja skritta henne men att hon inte får gå I ridhuset för att det inte ska bli sand i allt fett i såren.

Hur har ni med m/s-hästar gjort med motion? Har hästarna öht fungerat att gå i ridhus?
 
En fråga också. Ponny går bara i hagen nu. Jag har sagt åt dom att börja skritta henne men att hon inte får gå I ridhuset för att det inte ska bli sand i allt fett i såren.

Hur har ni med m/s-hästar gjort med motion? Har hästarna öht fungerat att gå i ridhus?
Jag har inte tillgång till ridhus alls. Så jag vet egentligen inte. Har brukshästar som är ute i naturen...

När det är dammigt och torrt på sommaren, och hästarna äter gräs, så brukar min vara så besvärsfri som hon kan vara. Det är först när det blir mer fuktigt som det brukar komma tillbaka. Så hon har väldigt lite eller inget "klet" på benen när det är dammigt.
Hästarna står ju ofta och hänger under t.ex. träd där det inte växer något.

Å andra sidan så förekommer det att hon körs med harv på jorden, men det sker ibland, och inte dagligen under långa perioder.

Jag har periodvis lerigt i hagen, men upplever inte att det blir smutsigt där M/S partierna finns, det är ju rätt högt upp på benen.

I.o.m. att jag kör på mousse, och torkar efteråt, flera ggr per vecka, när det är "aktivt", så tycker jag att väldigt lite smuts finns i området även vid "lerig hage" (sällan djupare lera än del av hoven).

Jag skulle nog vara försiktig med just sand tills man nått ett stabilt stadium där man smörjer ett par ggr vecka. Då mår ju huden bättre.
 
En fråga också. Ponny går bara i hagen nu. Jag har sagt åt dom att börja skritta henne men att hon inte får gå I ridhuset för att det inte ska bli sand i allt fett i såren.

Hur har ni med m/s-hästar gjort med motion? Har hästarna öht fungerat att gå i ridhus?
B här rids, ffa ut just nu men även i ridhus. Underlaget stänker ju inte upp sas och det är inga problem med att underlag fastnar. På sin höjd lite pudrat längst ner i hovskägget när han har det kvar. (Han mår bättre klippt dock). Är sand/flis-blandning. Den är dessutom saltad så skulle det komma i såren skulle det göra svinont.
 
Toppen!

Ja, ju mindre huden överproducerar hudceller, desto mindre krustor finns det att så att säga omsätta. Och det som lossnar försvinner av sig själv, men det kommer ju nytt.

När M/S hästarna är inne i en "lugn" period, så är sjukdomen egentligen inte märkbar.

Jag kammar med mankam då och då, för att det inte ska sitta en massa lossnade krustor som ser "fult" eller lite "äckligt" ut.
Vad beror denna sjukdom på? :)
 
Vad beror denna sjukdom på? :)
Det är det ingen som vet!

Det är INTE allergi, det är INTE foderbetingat, det är definitivt inte bakterier eller svamp.
Vissa individer blir bättre på sommaren när de betar, andra inte.

Eftersom de drabbade hästarna i huvudsak, men inte uteslutande, är olika sorters kallblod med rik behåring, så man kan anta att det finns någon ärftlig komponent, som är knuten till "rik behåring". Men det endast en delmängd av individerna som drabbas i de raser där sjukdomen förekommer.
Man kan som jag, ha en grupp på flertalet hästar som är nära släkt med varandra (mödrar, systrar, döttrar, dotterdöttrar, och söner) och dessutom ha koll på sålda avkommor - och så finns en drabbad häst bland ett drygt tjugotal.

Det har inte forskats så värst mycket på orsakerna tyvärr.
 
En fråga också. Ponny går bara i hagen nu. Jag har sagt åt dom att börja skritta henne men att hon inte får gå I ridhuset för att det inte ska bli sand i allt fett i såren.

Hur har ni med m/s-hästar gjort med motion? Har hästarna öht fungerat att gå i ridhus?
Vår ponny reds som vanligt även vid skov. Även ridhus. Jag var noga att smörja in ordentligt så hudområdet var mjukt, då fick hon inte ont. Sen fick vi tvätta ganska ofta, och jag upplever att det också hjälpte mycket. Och sen ny kräm när det var nytvättat. Kortklippt päls funkade bäst.
 
Senast ändrad:
Det är det ingen som vet!

Det är INTE allergi, det är INTE foderbetingat, det är definitivt inte bakterier eller svamp.
Vissa individer blir bättre på sommaren när de betar, andra inte.

Eftersom de drabbade hästarna i huvudsak, men inte uteslutande, är olika sorters kallblod med rik behåring, så man kan anta att det finns någon ärftlig komponent, som är knuten till "rik behåring". Men det endast en delmängd av individerna som drabbas i de raser där sjukdomen förekommer.
Man kan som jag, ha en grupp på flertalet hästar som är nära släkt med varandra (mödrar, systrar, döttrar, dotterdöttrar, och söner) och dessutom ha koll på sålda avkommor - och så finns en drabbad häst bland ett drygt tjugotal.

Det har inte forskats så värst mycket på orsakerna tyvärr.

Spännande! Visst är det också så att biotin är kontraindicerat för de med M/S pga att det triggar igång/förvärrar skoven av någon anledning?
 
Spännande! Visst är det också så att biotin är kontraindicerat för de med M/S pga att det triggar igång/förvärrar skoven av någon anledning?
I det jag googlat är det så. Om jag förstått det rätt triggar biotinet kreatinet att go nuts. Letade magpreparat och fick läsa en del innehållsförteckningar för att hitta utan biotin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp