Övertalig tand

polly p

Trådstartare
Hemkommen från häst-tandläkar-veterinären:crazy:.
Var där för knappt ett år ( hon var fyra då )och det avlägsnades en vargtand + togs lite på hakar då hon har överbett.

Sista månaderna tycker jag pållan varit mer ovillig att sluta munnen kring bettet samt skummat mer och jocklat med tungan. Ändå ganska stadig, alltså slår inte ifrån m.m, bokade därför tid.

Idag upptäcktes en övertalig tand i underkäken på vänster sida.
Vad jag förstått är det inte jätte vanligt?
Någon som erfarit detta och hur har det påverkat hästen?

Den ska opereras bort enligt inrådan, är mer komplicerat än att ta ut en vargtand vad jag förstod.
Hackamore är inget som dom rekomenderar, vad finns det för alternativ och var hittar man tex en prisvärd sidepull?
 
Sv: Övertalig tand

Om jag inte minns fel så kallas vargtand som sitter i underkäken (vilket inte är så vanligt) för övertalig tand och därmed borde det vara sak samma att plocka ut en sådan.
Har haft en med 4 vargtänder alltså både uppe och nere dock plockades samtliga på den vid ett tillfälle liggande under lättnarkos då det handlade om en häst med mkt tråkiga erfarenheter i bagaget och det gick inte ens för de två olika veterinärer som försökte att undersöka henne ordentligt i munnen då det inte gick att droga henne utan hon snedtände och blev livsfarlig på plegg som jag antar var det enda som fanns att tillgå på den tiden (måååånga år sedan). Har faktiskt inte funderat på det innan men troligen fanns inte domesedan på den tiden då alternativet till att plegga henne var att söva när det inte funkade med plegg. Var därav inte med när dessa tänder plockades ut och har därför ingen aning om det var svårare att ta de i underkäken. Hon reds på hackamore i ca 3 veckor efteråt.

Hur vargtänder är att plocka ut skiljer sig ju också markant från häst till häst vissa har ju pyttesmå med knappt några rötter medans andra ser ut nästan som vanliga tänder med rejäla rötter. Vet höll på ett antal timmar med en extrem jag hade, hennes vargtänder var nästan 3 cm med roten och ca 1 cm i diam och dessutom med svängd rot snacka om att det var problem att få ut dessa bjässar.
 
Sv: Övertalig tand

Okej!! Inte så unikt då;)!
Det som kanske är problem med Poppsans är ju att den yttrar sig i en "bula"..Alltså inkapslad eller har inte vuxit fram. Trodde först att det var en irritation/svullnad men vid röntgen så var det en liten tandsibissing där..
Får hoppas hon blir bättre i munnen när den är borta, fast det kannske tar tid innan dom accepterar bettet sedan även om jag givetvist rider bettlöst under läkning och även alternerar med sedan..
 
Sv: Övertalig tand

Det är inte så vanligt med övertaliga tänder i underkäken, men det förekommer. Det är svårare att ta ut dessa tänder beroende på hästens anatomi, underkäken går inte att jämföra med överkäken!

Tur att ni såg till att kolla upp det!
 
Sv: Övertalig tand

De lägger ett snitt över tanden när de är inverterade (med tandkött över dem) sen plockar de ut dom som vanligt i alla fall när de sitter i överkäken där vargtänderna är vanligast.

Var med om något knepigt med just inverterad vargtand, en av mina uppfödningar hade två tydliga små vargtänder som ca 2 åring, både såg och kände dem tydligt när jag upptäckte dem. Som 3 åring skulle de plockas ut och plötsligt var det bara den ena som var framme och den andra hade blivit inverterad under tandköttet även om den fortfarande kändes som en tydlig bula där den satt. Trodde att om de en gång brutit fram så borde de stanna framme men tydligen inte de fick snitta upp för att få ut den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp