Övervikt och/eller vatten?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mian1

Trådstartare
Lite panik känner man väl ändå. Jag har ätit nyttigt, nyttigare än vad jag brukar. Är jag hungrig och sugen har jag frossat i frukt och broccoli. För jag vill INTE gå upp i vikt. Läste nånstans att det var normalt att gå upp 20% av sin normalvikt under graviditeten. Den gränsen passerade jag nån gång i halvlek.

Jag har snart gått upp 25 kilo! Jag är jämntjock och har fått ett antal extra hakor, fötter som är fullkomligt runda (jag kan se dem i spegeln i alla fall), händerna är gigantiska och fingrarna som tjocka korvar. Jag kan inte röra fingrarna på morgonen för att de är helt stela och vigselringarna passar inte ens på lillfingret.

Försvinner det här eller kommer jag för evigt att vara en tjocksmock? Jag orkar ju inte motionera så mycket som förut eftersom mina lungor är så ihoptryckta. Fast jag ligger inte i soffan och ser på TV. Jag gräver och promenerar och sånt, men inte lika mycket och inte lika fort som förut.
Jag vill inte vara sånhär!!! :cry:
 
Sv: Övervikt och/eller vatten?

Nej då, du behöver inte vara en tjocksmock för evigt.

Jag har gått upp ca 30 kilo vid båda mina graviditeter. En vecka efter förlossning har återstått 10 kilo extra fett. Något förlorar man ju vid amningen men sen är det kontroll på maten och motionen som gällt för att komma ner till normalvikt. Så det går!

/Jane
 
Sv: Övervikt och/eller vatten?

Jane_Done skrev:
Nej då, du behöver inte vara en tjocksmock för evigt.

Jag har gått upp ca 30 kilo vid båda mina graviditeter. En vecka efter förlossning har återstått 10 kilo extra fett. Något förlorar man ju vid amningen men sen är det kontroll på maten och motionen som gällt för att komma ner till normalvikt. Så det går!

/Jane

Hur fort då? 10 kilos övervikt är ju jättemycket!!!
 
Sv: Övervikt och/eller vatten?

Du kan inte banta bort svullnaden, det är vatten.
Du MÅSTE äta nyttigt i alla fall, och framför allt tillräckligt.

Visst var det så att du inte äter kött?
I sådana fall så måste du se till att få i dig tillräckligt med proteiner.
Annars så kan det bli fel.
 
Sv: Övervikt och/eller vatten?

mian1 skrev:
Hur fort då? 10 kilos övervikt är ju jättemycket!!!
Olika.
Är det mest vätska, så några veckor.
Annars så tar det kanske ett halvår.
Ammar man så går det liksom åt.
 
Sv: Övervikt och/eller vatten?

Tja, det beror väl på vad man jämför med? Jag tyckte det var hanterbart och jag gick ner det jag gått upp.

Jag menar, just nu lagrar din kropp ju för att du ska ha ett lager inför amningen, den är inställd på det. När du slutat amma så har du antingen gått ner automatiskt eller så får man hålla ett öga på intaget. Vad annat kan man göra?

/Jane
 
Sv: Övervikt och/eller vatten?

Det låter ju som om det är en massa vätska. Hur mycket dricker du per dag? Det underlättar att dricka mycket så "sköljer man ur" kroppen.

Jag hade ca 15 kg kvar från inskrivningsvikten efter Nathalie, det är borta nu (hon är 7½ månad) och jag går fortfarande ner.
 
Sv: Övervikt och/eller vatten?

Magdalena skrev:
Det låter ju som om det är en massa vätska. Hur mycket dricker du per dag? Det underlättar att dricka mycket så "sköljer man ur" kroppen.

Jag hade ca 15 kg kvar från inskrivningsvikten efter Nathalie, det är borta nu (hon är 7½ månad) och jag går fortfarande ner.

Jag dricker jättemycket, är törstig hela tiden. Äter inte en massa salt som kan binda mer vatten i kroppen.
 
Sv: Övervikt och/eller vatten?

Att gå ner efter graviditeten har varit mitt minsta problem. Jag vet inte hur jag gjort, men jag tror att det har mycket med hormoner att göra.

Jag har inte gjort något särskilt och gått ned till exakt samma vikt som innan, eller mer.

Alltså, jag lade på mig kanske 10-15 kilo de första två, tre månaderna - gick totalt upp ca. 25 kilo.

Ett halvår efter förlossningen var jag några kilo tyngre än vanligt, men efter det att barnen blivit ett år, så har jag alltid fått kommentarer om hur "smal" jag blivit.

Inte konstigt då jag var tjock hela graviditeten och inte bara de sista tre månaderna, som många andra... ;)

Oroa dig inte Mian! Du kommer att gå ned, det gör man om man lever någorlunda sunt. Och gör man inte det och verkligen vill gå ned, då får man lägga om matvanorna lite!
 
Senast ändrad:
Sv: Övervikt och/eller vatten?

prinsessfeminist skrev:
Du kommer att gå ned, det gör man om man lever någorlunda sunt. Och gör man inte det och verkligen vill gå ned, då får man lägga om matvanorna lite!

Hur måste man lägga om matvanorna? Jag äter inte nåt speciellt onyttigt. På jobbet kan jag äta en bulle eller lite smågodis ibland, typ mensveckan. Annars har jag inga konstiga vanor med skräpmat eller feta såser. Det enda är väl att det kan bli för mycket smörgåsar ibland för att jag inte har tid att laga mat.
Ska man banta efteråt? Så som man gör med hundar när de vänjs av med valparna? Jag har försökt att banta en gång och var nära att begå självmord (och mörda maken) efter 12 timmar.
 
Sv: Övervikt och/eller vatten?

mian1 skrev:
Hur måste man lägga om matvanorna? Jag äter inte nåt speciellt onyttigt. På jobbet kan jag äta en bulle eller lite smågodis ibland, typ mensveckan. Annars har jag inga konstiga vanor med skräpmat eller feta såser. Det enda är väl att det kan bli för mycket smörgåsar ibland för att jag inte har tid att laga mat.
Ska man banta efteråt? Så som man gör med hundar när de vänjs av med valparna? Jag har försökt att banta en gång och var nära att begå självmord (och mörda maken) efter 12 timmar.

Om du äter många mackor, godis ibland en bulle emmellanåt - men rör på dig och äter grönsaker - då har du nog vanor som jag! :)

Jag äter förvisso inte kött, men annars är jag absolut ingen renlevnadsmänniska som räknar kalorier eller har med mig en treliters flaska med vatten vart jag går (för att hålla koll på vätskeintaget som vissa sportfånar i bekantskapskretsen gör).

Jag vet inte hur mina kilon försvann. De försvann av sig självt! Därför tror jag att det kan förhålla sig på detta viset: (två alternativ)

Alt1: Hormonerna avgör - så det spelar ingen roll vad man gör själv

Alt2: Man rör på sig och därmed förbränner man kalorier och går ned i vikt. ehh... :o Det där lät skumt...

Äsch, jag vet inte... de människor som har svårigheter att gå ned, de var nog lite runda innan också, tror jag... eller gillar att äta bullar i tid och otid eftersom de "ändå är hemma".

DU - varning!!!

Banta inte! Du kommer att begå mord, för man är skithungrig när bebisarna är små och man ammar!!!

Jag vet inte hur du fungerar, men får jag ingen mat så dör jag! Jag är som en narkoman, för jag skakar och blir vansinnig - jag måste äta! Mannen i huset har skojat om att skicka mig på Robinson, för då blir det garanterat bråk! (och bra TV-underhållning, enligt honom) :crazy:

Nej, så ät på du! Ät ordentligt! :cool:

Både nu och sedan! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Övervikt och/eller vatten?

mian1 - du har mest vätska i kroppen.

Äter du inte ordentligt med högvärdigt protein riskerar du att bli ännu mer "utspädd" pga proteinbrist.

Jag förlorade massor av protein under min förra graviditet pga läckage från buken - oavsett orsak blir kontentan att man bryter ner muskler och får svårare att hålla koncentrationen i blodet uppe så man svullnar mer. Jag fick tanka ren äggvita direkt i blodet i dubbla dropp :crazy:

Se till att när du äter att du BÖRJAR med de livsviktiga byggstenarna (kött, fisk, ägg, ost, soja, linser, bönor etc) och sedan fyller på med grönt tills du är mätt.

Sedan efter förlossningen gick jag ned 8 kg på en dag, och 16 på en vecka. Det var ju i princip bara vatten. Är du så svullen så fingrarna blir som korvar (inte bara benen och fötterna) så har du minst 20 kg (läs: liter) som kommer att "rinna bort" utan vidare.

Don´t worry, be happy :)
 
Sv: Övervikt och/eller vatten?

Ja, då är det väl bara att hoppas då. Vet inte vad som varit värst - 20 kilo extra fläsk eller en 20 kilos bebis :crazy:

Det är i vilket fall orättvist! Jag vill inte se ut som Mumintrollet :( Andra gravida får en stor mage och sträckmärken på mage och tuttar. Jag har också fått sträckmärken, men mina sitter på vristerna!
Farmor gick också upp närmare 25 kilo per graviditet, men hennes extra kilon försvann inte för än hon var i 80-årsåldern...
 
Sv: Övervikt och/eller vatten?

Är du säker på att farmor inte bara lyckades skylla på sina graviditeter när hon i själva verket ÅT sig till vartenda gram?

Jag har gått upp ca 15-16 kg båda graviditeterna och ALLT detta har varit borta ett par veckor senare. Sen har jag gått upp i vikt IGEN :o, men det beror bara på småätande...

En sak till bara:
Kom ihåg att OM du har behov av och för avsikt att banta bort eventuella överskottskilon när vattnet är försvunnet så vänta tills du slutat amma. Det är nämligen så att i vårt kroppsfett så lagras diverse miljögifter som vi samlat på oss under årens lopp. När man gör sig av med detta fett under graaviditet eller amning så hamnar desa miljögifter hos fostret eller i modersmjölken till bäbisen... Och det verkar väl lite onödigt, va?

Sen kan jag bara ta ett exempel - på Öppna förskolan där vi går finns en ung mamma med FYRA barn mellan 0-6 år! Och hon ser f*n int eut att ha geniomgått en enda graviditet... *avundsjuk*
 
Sv: Övervikt och/eller vatten?

ameo skrev:
Är du säker på att farmor inte bara lyckades skylla på sina graviditeter när hon i själva verket ÅT sig till vartenda gram?


Sen kan jag bara ta ett exempel - på Öppna förskolan där vi går finns en ung mamma med FYRA barn mellan 0-6 år! Och hon ser f*n int eut att ha geniomgått en enda graviditet... *avundsjuk*

Jodå, farmor är en storätare och hon avskyr att aktivera sig med annat än broderier och makramé :smirk:

Vi har en granne som har 6 barn där den yngsta är 14 år. Mamman ser ut att vara 35 år, men bör ju vara betydligt äldre och att hon aldrig varit gravid alls. Och då har jag ändå sett henne i bikini. Somliga har nog bara tur!

Hur lång tid tar det innan man kan röra sig normalt igen? Utan att vagga som en anka och flåsa av ansträngning bara man går upp för en trappa? För sån som jag är nu kan jag knappast motionera och jag bara hatar det!!!! :mad:
 
Sv: Övervikt och/eller vatten?

Hur lång tid tar det innan man kan röra sig normalt igen? Utan att vagga som en anka och flåsa av ansträngning bara man går upp för en trappa? För sån som jag är nu kan jag knappast motionera och jag bara hatar det!!!!
Så snart ungen är ute, om du får en "normal" förlossning... Vattnet i kroppen försvinner fort och du har inget foster som knycker plats för lungorna. Så man känner sig förvånansvärt smidig ganska snart efteråt! :)
Sen beror det ju i och för sig på vad man menar med motion... :p
Jag har själv kunnat åka och handla på egen hand med liten bäbis med mig redan några dagar efter mina snitt, vilket tydligen anses väldigt ovanligt. Men va fn, jag var ju uppe och gick mindre än ett dygn efter senaste snittet, sen ville jag åka hem!
 
Sv: Övervikt och/eller vatten?

Jag gick upp 26 kilo under min graviditet. Var tvungen att äta var 3:de timma dagtid för att inte spy. När jag kom hem från förlossning hade jag inte gått ner ett gram trots en dotter på 4330 g, en stor moderkaka och fostervatten :eek: Jag lovar dig att vågen stod på samma när jag kom hem med bebis (bebis var naturligtvis inte med på vågen ;) ) som när jag åkte in och dagen innan.
Jag hade åt andra sidan en massa fett att ta av till att "tillverka" bröstmjölk och bröstmjölk hade jag överflöd av (hade passat som amma på 1800-talet och då till en 2-3 barn). När min dotter var 10,5 månad ammades hon för sista gången och då hade jag gått ner alla kilon.
MVC var lite så "upplysande" hur mycket vatten osv förvänades väga och lite menande att det var ju en hel del jag hade gått upp. Jag ansåg att det gjorde det samma och den saken skulle jag kolla upp när min dotter var avvand helt. Då fanns ingen övervikt och MVC oroade sig i onödan och jag slapp oroa mig eftersom jag träffat på andra som gått upp lika mycket.
Än är det ingen panik för din del och jag har träffat på flera som gått upp lika mycket om inte mer än mig som gått ner dom medans dom ammar.
Jag fick en stor dotter då hon fick god tillgång till mat även i kroppen just pga fettreserven som byggdes upp och sedan även vid amning. Med facit i handen behövde min kropp detta uppenbarligen för att ge min dotter "extra fart" i livet utan att själv tyna bort.

Om det går lite trögt sedan med nergång kan du ju ge åt handtag till din trevliga grannar ;)
Eller så skaffar du getter som rymmer stup i kvarten som du måste jaga eller så ber du om att du får ett livligt barn som du får jaga istället :D För att vara på den säkra sidan kan du knaske låna in ett extra barn så du får springa ännu mer :p
En sak är säker och det är att tankar åt att ens banta är något man får fundera på när man fått barnet och ammat färdigt. Det är nämligen först då du är säker på om det bara är en reserv för att barnet skall få en chans att utvecklas och växa så bra som möjligt i magen och när den kommer ut få en bra bröstmjölksproduktion eller inte.
 
Sv: Övervikt och/eller vatten?

Jag gick upp 16 kg, med tvillingar, t om kanske v 36-37. Sedan gick jag upp ytterligare 12 de två sista veckorna. Totalt 28 då.Mest vätska de sista veckorna! (Fick ligga inne på BB, blodtrycket spurtade också uppåt). När barnen som vägde 3500 g/vardera, ca, kom ut så gick jag på ett par dagar ner 23 kg. När de var 10 månader så vägde jag flera kg mindre än innan jag blev gravid.
Så det är nog ofta mycket vätska om man går upp mycket.
 
Sv: Övervikt och/eller vatten?

Ett tips för att kolla av hur du EGENTLIGEN äter; prova Hälsovakten (gratis 7 dar på internet) och skriv ner EXAKT vad du äter, alltså allt du stoppar i munnen. Där får du även koll på balansen mellan fett, kolhydrater och proteiner, och alla vitaminer och mineraler. Mackor är en riktigt kalorifälla!

Du ska absolut inte banta efter bäbisen kommit, men det hindrar ju inte att man äter rätt. Jag har nu gått ner 17 kg utan att vara hungrig!!

Ett supergott snacks jag bara måste rekommendera är rostade sojabönor! Det krävs inte så mycket av det för att täcka proteinbehovet (runt 50g/dag för ammande jag), 100g rostade sojabönor ger 37g proteiner. Och det är GOTT!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Flytta eller ej?
  • Hämta eller sälja? Toyota Auris

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp