Övning för het och stark grisepassare?

tl00

Trådstartare
Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i femtonårsåldern men har haft en paus från alltihop pga plugg och annat. Så jag är inte helt ny, men känner mig ändå lite ringrostig. Tänkte be om lite tips och hjälp med denna häst eftersom jag inte riktigt vet hur vi ska ta oss framåt i träningen! :)

Hästen jag rider är ett andraklassto, tror hon har haft bra gångarter (5-gångare) men har under många år nu ridits väldigt lite och mest av personer som helt enkelt bara åker runt och låter henne bestämma takt och tempo helt fritt. Det har lett till att hon dels är olydig, svårbromsad (tar alldeles för lång tid innan man får till en halt t.ex), vill helst bara springa på i full galopp eller grisepass och dels förstås rätt så stel i kroppen.

Hon har alltså mycket energi, lyssnar gärna till drivande hjälper, ibland på ett överdrivet sätt. Hon går gärna i en lång och låg form men på ett sådant sätt att hon blir tung i handen och ibland försöker "ta bettet" för att kunna bestämma själv. Traven funkar, den är inte helt ren i takten men känns inte helt hopplös. Tölten däremot är oerhört svår. Hon bär inte sig själv och dundrar helst iväg i en klockren grisepass som dessutom är väldigt svår att få stopp på. Hon är också rätt så okoncentrerad, så fort man stannar börjar hon titta sig omkring på annat, hur snabb jag än försöker vara med att underhålla henne. En inte helt lätt häst att sätta tänderna i alltså, men jag vill så gärna träna henne att bli en "bättre version av sig själv" eller vad man ska säga.

Skulle verkligen uppskatta lite råd om hur NI skulle ha tränat den här hästen. Hur börjar man? Har tillgång till ridbana dagligen så övningar som kan göras på en sådan vore guld värt. Tack på förhand! :)
 
Sv: Övning för het och stark grisepassare?

Tråkig som jag är ger jag dig rådet att ta hjälp av en instruktör. Det är jätte svårt att ge sånna här tips över internet när man inte ser er tillsammans. Orsaken kan bero på dig eller att hästen blivit "felriden", är "svår" m.m. och vad man gör åt situationen beror på vad orsaken är. Kanske kan det hjälpa att lämna bort henne 1-2mån till duktig tränare för att "komma över tröskeln" och sedan rida för denna efteråt, gärna regelbundet ? :)

Alla ryttare (inkl. "proffs" på elitnivå) behöver en hjälpande hand ibland, coachning, guidning ect. bara för att underhålla sig själv. Händer väldigt lätt att man lägger sig till med små olater. Ser bara till mig själv; jag går hippolog och rider för instruktör ca 3 dagar i veckan, under loven rider jag helt själv. Bara på en sommar hinner man med små olater som man inte haft förut ;)
 
Sv: Övning för het och stark grisepassare?

Åh jag skulle så gärna vilja rida för instruktör regelbundet! Men jag har helt enkelt inte råd just nu (fattig student ett år till), betalar redan varje månad för att rida henne och har just nu inte ekonomi för så mycket mer hästrelaterat. Men när jag får chansen ska jag absolut ta den, för jag tror absolut du har rätt i att det skulle vara det allra bästa! :)

Ja, jag tror det är en kombination av min egen "ovana", dvs att jag inte har ridit aktivt på länge, och en häst som är i ungefär samma sits. Får försöka googla runt efter lite tips på övningar som är lösgörande! Tar vi det steg för steg ska vi nog komma bra överens även om det tar lite längre tid än om vi skulle rida för instruktör regelbundet! :)
 
Sv: Övning för het och stark grisepassare?

Du kan göra en liten fålla - inte stor nog för att få upp farten. Rid runt i skritt-långsam, långsam tölt och skritt och lite vanliga dressyrövningar och sådant. Hon kommer antagligen inte att vara så possitiv så var generös med beröm. Jag brukar ge godis då jag rider ibland, då säger jag tydligt goooodis och sträcker fram moroten. Men jag ger aldrig en häst godis då den tigger! Då hon skött sig bra en liten stund så öppna och rid ut. Efter hand kan du öka på tiden i fållan utan att få henne mot dig.
 
Sv: Övning för het och stark grisepassare?

Jobba med rena grunder. Se till att hon tar förhållningar och lyssna på framåtdrivande, börja där :) Massa beröm!
 
Sv: Övning för het och stark grisepassare?

Du kan göra en liten fålla - inte stor nog för att få upp farten. Rid runt i skritt-långsam, långsam tölt och skritt och lite vanliga dressyrövningar och sådant. Hon kommer antagligen inte att vara så possitiv så var generös med beröm. Jag brukar ge godis då jag rider ibland, då säger jag tydligt goooodis och sträcker fram moroten. Men jag ger aldrig en häst godis då den tigger! Då hon skött sig bra en liten stund så öppna och rid ut. Efter hand kan du öka på tiden i fållan utan att få henne mot dig.

Det låter som en bra idé, särskilt att köra på korta stunder i början och se till att få grunderna att funka bra utan att hon behöver tröttna! :) Tack för tips!
 
Sv: Övning för het och stark grisepassare?

Jobba med rena grunder. Se till att hon tar förhållningar och lyssna på framåtdrivande, börja där :) Massa beröm!

Ja, jag tror absolut också att det är nyckeln. Inte förrän det sitter, går det ju att börja fundera på allvar på hur vi ska jobba med ex. tölten! Tack för tips! :)
 
Sv: Övning för het och stark grisepassare?

Ja, jag tror absolut också att det är nyckeln. Inte förrän det sitter, går det ju att börja fundera på allvar på hur vi ska jobba med ex. tölten! Tack för tips! :)

Grunder är underskattat, lätt att glömma av att allt egentligen sitter där :)
 
Sv: Övning för het och stark grisepassare?

Nu blir jag oförskämd;)
Du skriver att du betalar för att rida denna häst.
Utifrån hur du verkar resonera, tycker jag att du borde få betalt för att rida henne...
jag inser att ridupplevelsen blir så mycket bättre när hästen är "grundad" och förstår alltså att du är motiverad att göra det.
Men hästens ägare borde vara dig djupt tacksam över att du vill få ordning på hästens ridbarhet och gångarter!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 599
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 941
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp