Övningar att göra inomhus?

__sofia__

Trådstartare
Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus?

Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några veckor, men hundarna vill ju fortfarande gärna jobba mentalt. De senaste dagarna har det vanligaste varit att jag gör någon nosework gömma som de får leta rätt på, dock ganska lätt då alla tre (och även jag själv) fortfarande är nybörjare (vissa mer än andra). Och sedan ofta någon lätt apporteringsövning med de två yngre hundarna, då de har svårt med det inför lydnaden (ingen av dem är superglad i att bära saker). De två kan också få en del andra övningar, t.ex. kombinationer av ligg, sitt etc och liknande på avstånd, eller annat jag kan hitta på.

Det är den äldre hunden jag har svårt att komma på övningar för. Det handlar alltså om övningar som är lätta att göra inomhus på liten yta efter att de yngre hundarna kört apportering någon minut var. Hon har kört mästarklass i rallylydnad och kan alltså alla de olika versionerna av fot, sitt/ligg/stå på olika placeringar, snurrar, backa etc. Från lydnaden (lydnadsklass I) har vi jobbat med fjärrdirigeringens sitt/ligg/stå inomhus tidigare, så hon kan det med avståndet som går att få inomhus där jag brukar träna med dem. Hon älskar att apportera, och behöver inte jobba på det inomhus (däremot kan hon köra retrieverapportering utomhus för att få jobba). Idag började jag testa att ha två apporter bakom henne då hon skulle välja den jag ville (baserat på att jag pekade) och det kan fungera som träning även om det inte är optimalt på den lilla ytan. Vi har tidigare tränat in vacker tass som kul trick och att hon kan lyfta/vinka med frambenen. Tricket rulla runt kan hon inte, men jag tror inte hon skulle vara bekväm i att lära sig det tricket (hon föredrar oftast att sitta upp och få kli på magen framför att lägga sig ner på rygg och visa magen för kli, hon är lite obekväm mentalt med att ligga på rygg så), så det känns som onödigt att jobba på.

Någon som har några förslag?
 
Beroende på hur rörlig du är med tanke på nyopererad så slalom mellan benen, kryp, lägga benen i kors, backa runt dig.
 
Beroende på hur rörlig du är med tanke på nyopererad så slalom mellan benen, kryp, lägga benen i kors, backa runt dig.
Slalom mellan benen tänker jag inte är optimalt för mig.

Backa runt mig kan definitivt funka, och korsa benen :up:

Hur är det med kryp, jag har för mig att jag har hört någon nämna att det sliter mycket på lederna, men det är kanske bara myt/något jag hört som inte stämmer? (hunden är korsbandsopererad för några år sedan i ena bakknäet, med skruvar och lina)
 
Jag brukar blanda in en del tricks i våra träningspass, kanske något av dem kan passa? Jag har dålig koll på vad som ingår i rally nu så om något moment därifrån är med i listan så är det bara att skippa.

Backa - rakt bakåt, runt dig, upp på saker... går att variera på många sätt
Buga
Flytta dig - säger sig självt... märks det att jag har en stor hund som vill vara i centrum? ;)
Gå runt - används här för att undvika koppeltrassel i lyktstolpar osv, men funkar såklart till vad du än vill att hunden ska runda
Hämta namngivna objekt
Hoppa upp/ner på bord, pall, annat valfritt objekt
Kryp - vet ej hur det påverkar lederna tyvärr, men det ska vara bra styrketräning
Se här - jag använder det för ögonkontakt men går garanterat att applicera på någon annat du vill att hunden ska titta på
Sitt fint - framtassarna i luften, går att fördröja belöningen för att göra det svårare; även detta ska vara bra styrketräning
Snurr/spinn - med- vs motsols

Jag är fullt rörlig men kör ibland snabbpass medan jag sitter ner så jag tror att de flesta tricken ska gå bra även för en som är mer begränsad.
 
Jag tricktränar en del med shejping. Genom att helt enkelt belöna beteenden som dyker upp så kan man få en del spännande trick. Typ ”lägg huvudet på en låda” och ”ligg på sidan och vinka med tassen” är två ”trick” som kommit till lite på vägen utan att det var någon annan plan än ”vi ser var det här leder”.
 
Hur är det med kryp, jag har för mig att jag har hört någon nämna att det sliter mycket på lederna, men det är kanske bara myt/något jag hört som inte stämmer? (hunden är korsbandsopererad för några år sedan i ena bakknäet, med skruvar och lina)
Det kan jag inte svara på om jag ska var ärlig. Kanske bäst att undvika tills vidare med tanke på att hunden är korsbandsopererad.
 
Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus?

Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några veckor, men hundarna vill ju fortfarande gärna jobba mentalt. De senaste dagarna har det vanligaste varit att jag gör någon nosework gömma som de får leta rätt på, dock ganska lätt då alla tre (och även jag själv) fortfarande är nybörjare (vissa mer än andra). Och sedan ofta någon lätt apporteringsövning med de två yngre hundarna, då de har svårt med det inför lydnaden (ingen av dem är superglad i att bära saker). De två kan också få en del andra övningar, t.ex. kombinationer av ligg, sitt etc och liknande på avstånd, eller annat jag kan hitta på.

Det är den äldre hunden jag har svårt att komma på övningar för. Det handlar alltså om övningar som är lätta att göra inomhus på liten yta efter att de yngre hundarna kört apportering någon minut var. Hon har kört mästarklass i rallylydnad och kan alltså alla de olika versionerna av fot, sitt/ligg/stå på olika placeringar, snurrar, backa etc. Från lydnaden (lydnadsklass I) har vi jobbat med fjärrdirigeringens sitt/ligg/stå inomhus tidigare, så hon kan det med avståndet som går att få inomhus där jag brukar träna med dem. Hon älskar att apportera, och behöver inte jobba på det inomhus (däremot kan hon köra retrieverapportering utomhus för att få jobba). Idag började jag testa att ha två apporter bakom henne då hon skulle välja den jag ville (baserat på att jag pekade) och det kan fungera som träning även om det inte är optimalt på den lilla ytan. Vi har tidigare tränat in vacker tass som kul trick och att hon kan lyfta/vinka med frambenen. Tricket rulla runt kan hon inte, men jag tror inte hon skulle vara bekväm i att lära sig det tricket (hon föredrar oftast att sitta upp och få kli på magen framför att lägga sig ner på rygg och visa magen för kli, hon är lite obekväm mentalt med att ligga på rygg så), så det känns som onödigt att jobba på.

Någon som har några förslag?
Börja med vittringsapporteringen till lydnadsklass 2, bra nosarbete att träna inne tycker jag.
Fjärren utan handtecken och utan att du står rakt framför henne. Först med sidan mot henne, sen med ryggen mot, bakom en dörr, från ett annat rum. Kan behövas spegel eller fönster (och mörkt ute) för att kunna säga belöningsord/klicka när hon gör rätt. Eller medhjälpare om du har.

För inspiration till rallylydnaden så kolla FCI-momenten, flera av dem är riktigt roliga att träna 🙂

Och lyssna gärna på ett av de senaste avsnitten av hundtränapodden med Maria Brandel och Siv Svendsen, de har ett avsnitt om saker att träna inne.

Tillägg: lär in de olika positionerna i HTM, kräver nog också lite tanke. För både hund och förare 😄
 
Hitta på en massa olika saker att göra med en stadig hink/papperskorg?!

Stoppa huvudet I hinken
Städa-lägga saker i hinken
hämta saker ur hinken
gå runt hinken åter till föraren -åt båda hållen
backa runt hinken åter till föraren båda hållen
gå runt -backa runt hinken ett helt varv - flera varv
Stå med framtassarna på hinken
stå med alla tassarna på hinken
stå med bakhasarna på hinken
osv
 
Tränade mina hundar inne ikväll då det isgata ute. Kört target med post-it lapp men tejbit funkar det med, först på golvet, sen på väggen och sen på en byrålåda. Ena hunden kan nu stänga lådan utan target och de andra är på god väg 😁. Ska börja med skåpluckor härnäst.
Sen har vi kört lite shejping där han bjudit på backa och bugningar så vi ska väl fnurra vidare på det och lägga in kommandon. Andra hunden får träna på omvänt lockande som förlängs till utlagd belöning där hon ska vänta på ok kommando innan hon tar godiset.
Tredje hunden tränar på att jag tar fram ena mitt ben och hon ska cirkla runt det. Fjärde hunden bjuder på jämnfotahopp på stället. Vi jobbar även på höger respektive vänstersnurrar fast de ska kunna göra det på stället även om jag tar ut avståndet..
 
Jag brukar blanda in en del tricks i våra träningspass, kanske något av dem kan passa? Jag har dålig koll på vad som ingår i rally nu så om något moment därifrån är med i listan så är det bara att skippa.

Backa - rakt bakåt, runt dig, upp på saker... går att variera på många sätt
Buga
Flytta dig - säger sig självt... märks det att jag har en stor hund som vill vara i centrum? ;)
Gå runt - används här för att undvika koppeltrassel i lyktstolpar osv, men funkar såklart till vad du än vill att hunden ska runda
Hämta namngivna objekt
Hoppa upp/ner på bord, pall, annat valfritt objekt
Kryp - vet ej hur det påverkar lederna tyvärr, men det ska vara bra styrketräning
Se här - jag använder det för ögonkontakt men går garanterat att applicera på någon annat du vill att hunden ska titta på
Sitt fint - framtassarna i luften, går att fördröja belöningen för att göra det svårare; även detta ska vara bra styrketräning
Snurr/spinn - med- vs motsols

Jag är fullt rörlig men kör ibland snabbpass medan jag sitter ner så jag tror att de flesta tricken ska gå bra även för en som är mer begränsad.
Backa rakt bakåt, flytta på sig ("akta" för mig ;) ), hoppa upp och ner på saker, snurr/spinn, runda saker och ögonkontakt kan hon redan. Däremot andra varianter av backa, hämta namngivna objekt, buga etc. kan vi jobba på :)
 
Jag tricktränar en del med shejping. Genom att helt enkelt belöna beteenden som dyker upp så kan man få en del spännande trick. Typ ”lägg huvudet på en låda” och ”ligg på sidan och vinka med tassen” är två ”trick” som kommit till lite på vägen utan att det var någon annan plan än ”vi ser var det här leder”.
Jag har aldrig kört klassisk shaping med henne, utan när jag lärt henne saker har jag visat med tecken/kroppen vad jag vill att hon ska göra och sedan använt klicker och belönat. Dvs hon bjuder inte på beteenden på sättet som en hund som jobbat mer med shejping kanske gör, utan väntar på instruktioner. Jag vet inte om det är optimalt att byta sätt nu, jag har inte så mycket erfarenhet av shejping och har en känsla av att hon skulle kunna bli frustrerad av mina försök :angel:.
 
Börja med vittringsapporteringen till lydnadsklass 2, bra nosarbete att träna inne tycker jag.
Fjärren utan handtecken och utan att du står rakt framför henne. Först med sidan mot henne, sen med ryggen mot, bakom en dörr, från ett annat rum. Kan behövas spegel eller fönster (och mörkt ute) för att kunna säga belöningsord/klicka när hon gör rätt. Eller medhjälpare om du har.

För inspiration till rallylydnaden så kolla FCI-momenten, flera av dem är riktigt roliga att träna 🙂

Och lyssna gärna på ett av de senaste avsnitten av hundtränapodden med Maria Brandel och Siv Svendsen, de har ett avsnitt om saker att träna inne.

Tillägg: lär in de olika positionerna i HTM, kräver nog också lite tanke. För både hund och förare 😄
Jag funderade på vittringsapporten, men kom sedan på att jag inte har några vittringsapporter att träna med, och jag kan inte åka och köpa eller ställa mig i garaget och krångla med virke och såga till själv ;)

När jag kollar FCI-momenten var det några saker jag kan träna på, men inte supermycket som kändes lovande att göra inomhus och som jag tror att hon inte redan kan.

När jag tränar fjärren inne kör jag oftast utan handtecken, däremot kan jag definitivt träna på att jag inte står rakt framför henne.

Det är inte tillräckligt mycket yta inne för att kunna gå fot i olika positioner, utan bara för att hamna i fotposition och möjligtvis 1-2 steg. Själva HtM positionerna kan hon utan problem ställa sig i på tecken från mig, däremot kanske inte gå fot i positionerna så bra (några enklare steg kan hon, men inte mer än det). Däremot har hon inte specifika kommandon för de olika positionerna, men hon har inte heller olika kommandon för vanligt fotgående vs höger sida - utan jag har alltid bara visat med handen var jag vill att hon ska vara och sedan sagt fot.
 
Hitta på en massa olika saker att göra med en stadig hink/papperskorg?!

Stoppa huvudet I hinken
Städa-lägga saker i hinken
hämta saker ur hinken
gå runt hinken åter till föraren -åt båda hållen
backa runt hinken åter till föraren båda hållen
gå runt -backa runt hinken ett helt varv - flera varv
Stå med framtassarna på hinken
stå med alla tassarna på hinken
stå med bakhasarna på hinken
osv
Städa hade definitivt varit bra att lära henne, framförallt deras egna leksaker :p Och vissa av de andra förslagen här kan också funka att träna på, medan andra kan hon :)
 
Jag har aldrig kört klassisk shaping med henne, utan när jag lärt henne saker har jag visat med tecken/kroppen vad jag vill att hon ska göra och sedan använt klicker och belönat. Dvs hon bjuder inte på beteenden på sättet som en hund som jobbat mer med shejping kanske gör, utan väntar på instruktioner. Jag vet inte om det är optimalt att byta sätt nu, jag har inte så mycket erfarenhet av shejping och har en känsla av att hon skulle kunna bli frustrerad av mina försök :angel:.
Min är rätt dålig på att bjuda på beteenden, men det var därför som jag började med shaping. För att få igång det + att hon hade en del underlagsosäkerhet och allmän skepsis till nya grejer jag behövde jobba med när hon var valp. Men när jag började med trickträningen så var de första grejerna sådant som var beteenden hon redan hade (hon slår med tassen när hon vill ha uppmärksamhet så "vacker tass" och "vinka" behövde jag bara lägga till en signal på t.ex) Men jag antar att det blir svårare ju äldre de är.
 
Häromdagen körde jag lite övningar med sittkuddar från soffan. De skulle mest flytta vikten bak o fram o stå med två ben på dynan. Lite kroppskontroll 🙂
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 944
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 577
Senast: Kraxa
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 648
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 471
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp