Övningar från marken för okunnig matte

J

joneya

Min pålle behöver sättas igång och helst utan ryttare eftersom han har haft lite problem med ett framben (+ att jag väger ca. 10 kilo mera än den förra ryttaren).

Funderar bara på vad man kan göra mera än öppna och sluta för hand. Hästen är grön i utbildningen (likaså jag), så till en början är detta kanske rätt så roligt, men känner jag pållen rätt så kommer han säga *tvi* efter ett tag av öppnor och slutor (uttråkad alltså). Eller handlar det bara om att variera sig under passet? Att man byter mellan de olika ställningarna titt som tätt? *funderar* T.ex. sluta i några steg, sedan böjd rakt fram, in på en volt, lite flyttning o.s.v. istället för sluta ett helt tråkigt varv?

Tips mottages tacksamt.

M.v.h. från Joneya
 
byta ställning låter som en bra ide, lite kan göra mycket. Flytta sidvärtes några steg och ryggningar. Sen kan du ju exprimentera lite med hur mycket sidvärtes han ska göra osv.
En fråga bara, kan en häst vara böjd rakt fram? :D
 
Ja visst kan en hast rora sig bojd rakt fram, inga problem ;)

Hasten ar bojd saval i slutan som i oppnan langs en rak linje och mellan skolorna finns ett mellanlage dar hasten ar bojd pa samma satt som i skolorna men inte langre ror sig pa tre eller fyra spar, utan pa tva, that's it! :)

Frida
 
äsh, tänkte bara på ordvalet, visst kan man gå rakt fram och böja hästen, men då är den ju inte böjd rakt fram. Då är den böjd åt antigen höger eller vänster.
 
Det är tränarens påhitt med det konstiga ordvalet :P "böj honom rakt fram" brukar hon nog säga :D
 
byt ställning ofta,både för att hålla pållen vaken och alert, men framförallt också för att hon ska orka. det blir ingen energi eller styrka i de muskler man tränar om man kör övningen för långe, snarare utslitning.
 
Tragglar för tillfället på med att i huvud över taget få en vettig utgångsposition (d.v.s. en häst som lyder framåtdrivande, inte drar iväg, inte tränger in eller ut på en vanlig volt när man ställer, inte hugger mig i armen när det inte passar herrn och självklart en matte som kanske ska lära sig hur hon ska göra med denna häst).

Pållen är redan uttråkad till hundra, men det beror snarare på att han är lat och helt enkelt är omotiverad till att jobba (ingen godisträningsbar häst heller *suck*). Så jag jobbar för tillfället med att i huvud över taget få hästen att förstå att han kan och ska försöka göra vad jag ber om (och så självklart att jag inte är någon tyrann, att han får vara ifred när han gör rätt).
 
Jag skulle då blanda in lite bommar, kanske en fotboll (eller annat skumt.. när hästen går förbi och tittar på föremålet blir det en öppna, något spänd dock, men man kan lära in hjälperna iaf) osv osv... Blanda lek och jobb. Du kan få mycket hjälp av dessa "leksaker".
 
Joho, det kan funka. Min häst gick jättebra när jag tränade i paddocken samtidigt som två andra ekipge tränade hoppning med sina hästar (det var endast ett par hinder så vi fick plats och kryssade mellan). Pållan blev uppspelt och framåt av att se dessa stora bruna som rusade omkring och ryttarna som tjoade och skrek för att inte tala om de färgglada bommarna. Dessutom kändes det som om jag hade superkontroll på min Pålla som jag kunde styra i den rikting jag ville :smirk:. Andra hästar på ridbanan kan vara ett upppiggande trick, liksom lite störningar på vägen som att gå över bommar, mellan stolpar mm. Inte för att göra hästen nervös, utan mer för att den inte blir lika uttråkad.
 
HUR fungerar det bra att kommunicera med hästen när den är i sin egna lilla värld? (d.v.s. funderar på allt omkring sig)
 

Liknande trådar

Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 147
Senast: Silkisif
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 416
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp