Oförskämt?

Men vad är det för konstigt med det?
Du får betala hyra var du än bor, om du nu inte råkar äga ditt hus. Samma gäller stallplats och hyr man in sig får man acceptera de villkor stallägaren ställt upp.
Det är inte krav på att ha med sig egen häst utan det är ett val du gör. Gillar du inte stallplatsens villkor kan du låta bli att ställa hästen där. Ingen tvingar dig.
 
Ja men åk då inte till den praktikplatsen om du inte är nöjd.
Hur länge skulle ni ha stugan, man brukar få betala ca 2500 för en vecka om man hyr...
 
Låt mig tänka efter...
Jag gjorde praktik hos en sadelmakare i England - det ingick i min utbildning.
Jag fick betala ca 1040 SEK/vecka för rum och all min mat själv + resor ca 1000 SEK
Utöver det fick jag betala för allt material jag förbrukade på "egna" projekt.

Jag förstår inte varför det skulle vara oförskämt att ta betalt för husrum och boxplats.
Jag betalar 1800:- i månaden för min boxplats och vill jag ha foder som inte ingår i det priset får jag betala det själv.
Jag tycker tvärtom att det är rimligt.
Inget företag sysslar med ideell verksamhet och har råd att sponsra praktikanter.

Jag håller även med om åsikten att om du upplever "stallskötsel" som "skitgöra" är du definitivt på fel plats i världen.
Fortsätter du att arbeta inom ditt yrkesval, har du tusentals boxar kvar att mocka. Inte heller de tusentals stallgångar du har kvar att sopa samt hundratals sadlar som fortfarande väntar på att bli smorda :devil:

Apo
 
Inte kan väl skolan skicka ut dig på en praktik där du måste betala så pass mycket?
Jag gjorde 2 praktikperioder via NP-programet på gymnasiet, och betalade inget på nån av platserna. Det skötte skolan. Fast då hade jag ingen häst med mig. Maten och resor fick jag betala själv, men ersattes för det efter praktiktidens slut.
 
Det undrar jag också. Skolan kan förvisso ersätta de merkostnader praktiken medför i form av resor och så vidare, men de löpande kostnader som har har även då man inte praktiserar får man allt stå för själv.
 
Jag har aldrig påstått att skolan är skyldig att hålla med stallplats och kost, däremot skulle jag aldrig gå med på att betala för boende på en obligatorisk praktikplats. På våran skola fick vi betala som vanligt, men istället för att betala för internatet betalade vi för login på praktikplatsen.
Är det ett gymnasium ska du inte behöva betala.
 
Jaha, bäst att du undviker utbildningar med obligatiorisk praktik, det är knappast vanligt att skolan betalar, åtminstone inte när det gäller gymnasienivå och högre.
 
Ja, det är ju sådana typiska merkostnader som praktik på annan ort kan medföra. Att få gratis stallplats ställer jag mig dock frågande till.
 
För att inte tala om universitetsnivå. Där får man inte en spänn oavsett hur höga merkostnaderna blir.
 
Fast på universitet betalar man ju för utbildningen, vilket man inte gör på gymnasiet.
Universitet söker man på eget bevåg, och då räknar man nog med sånna här saker eftersom det står i informationen om det ingår praktik.

Och stallplats är jag helt med på att man får betala, även om jag personligen tycker att man kan slippa kallhyran eftersom man ju faktiskt gör ett jobb. Foder är en annan sak.
 
Jo jag läste det men ansåg inte det behövde kommenteras, lägg märke till att jag inte skrev alla ;), för att något existerar på en plats innebär det knappast att det är det normala.

De flesta skolor har inte 100% elever som bor där så det är oftast inte ens möjligt att kvitta hyran på det vis du beskriver även om man skulle vilja. Troligen har du dessutom betalt för inkvarteringen på praktikplatsen, jag kan inte tänka mig att inte dessa omständigheter är medräknade i när man bestämde hyreskostnaderna. Av denna anledning så anser jag ditt exempel som värdelöst.
 
Fast på universitet betalar man ju för utbildningen, vilket man inte gör på gymnasiet.
Det var en nyhet okej, det finns vissa avgifter men det rör sig om några hundralappar eller kanske en tusenlapp (om nu kravet på medlemskap i nationer finns kvar), men i princip är studierna gratis.

Universitet söker man på eget bevåg, och då räknar man nog med sånna här saker eftersom det står i informationen om det ingår praktik.

Precis som på gymnasienivå :angel:
 
Betalar för universitetsutbildning?
Det var något nytt. Min universitetsutbildning är helt gratis för mig och betalas av staten.

Gymnasiet är dessutom också helt frivilligt och söks också på eget bevåg, precis som universitetet. Att det ingår praktik på vissa gynasieutbildningar utgår det också information om.
Bor du inte hemma får du finansiera ditt uppehälle med hjälp av bidrag och lån, vilket gäller för båda studieformerna.

Som skolform är nämligen gymnasiet och universitetet relativt lika just för att det är frivilliga skolformer. Ingen av dessa skolformer har någon plikt att försörja sina studenter.

Och jobbet man utför är inget jobb. Det är utbildning och varför ska man få betalt för att utbildas?
 
Där är en skillnad mellan gymnasium och universitet rent ekonomiskt, man får (låna) nödvändig literatur på gymnasiet inte uiversitetet. Böcker är dyra :(.
 
även om jag personligen tycker att man kan slippa kallhyran eftersom man ju faktiskt gör ett jobb
Jag har då aldrig sett en praktikant som tillför mera arbete än den genererar.

Det brukar vara besvärligare att få en praktikant att göra jobbet, än att göra det själv. Så man blir inte avlastad ett dugg. Arbetet som praktikanten utför är inte något värt, då praktikanten tar en himla massa tid. Detta trots att praktikanten blir trött av sitt "arbete".

Det tar ett halvår att komma in i de flesta nya jobb. Så även häst och stallskötsel. Under det halvåret så är man mest bara i vägen. En praktik på 5 veckor, kommer aldrig över gränsen för att vara produktiv.
 
Du får tänka så här: om inte din häst skulle stå där så skulle din praktikvärd kunna ha en annan häst där, som skulle betala full hyra för boxen. Ridsporten är ingen gratis sport, och alla vill väl tjäna pengar. Det är faktiskt inte särskilt vanligt att man får ha med sig hästen gratis när man praktiserar.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 411
Senast: Paddington
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp