Oförskämt?

linzan

Trådstartare
Jag och en kompis ska snart praktisera i 5 veckor och alla andra i vår klass får både bostad och mat gratis åt sig själva och dom får även stallplats gratis!
Men vi får betala för en egen stuga och dessutom 1800 spänn för en stallplats, visserligen inklusive allt men ändå...för mej är det en förmögenhet och jag tycker att det är oförskämt eftersom vi faktiskt kommer att jobba där i 5 veckor...vad tycker ni andra?
 
Tycker det är fruktansvärt oförskämt, jag tycker inte ni ska behöva betala för vare sig boende eller stallplats om ni ska praktisera där i fem veckors tid! :mad:
 
Det går inte att jämföra praktik med arbete. Som praktikant är du där för att undervisas och man kan inte räkna med att praktikanten tillför arbetsplatsen något.

Att praktikplatsen inte vill betala uppehälle för dig och din häst tycker jag är rätt självklart. Inte bor och äter du och hästen gratis då du går i skolan. Alltid är det någon som får betala det, antiingen du själv med studielån eller dina föräldrar.

Deltar du i praktik genom någon utbildning?
Då anser jag att skolan ska stå för de ökade kostnader du kan ha i samband med praktiken, om praktik är ett obligatoriskt moment i utbildningen. Med ökade kostnader menas det som går utöver vad du betalar i vanliga fall för din logi. Blir du tvungen att ha dubbelt boende bör du få ersättning för det.
Är det krav på att ha egen häst med sig i utbildningen bör skolan stå för hästens ökade kostnader också, annars inte.

Praktikplatsen ska dock inte behöva betala för att undervisa dig.
 
Ogillar ni vilkoren på praktikplatsen så är det väl fritt fram att försöka hitta en som motsvarar era krav bättre (och samtidigt uppfyller skolans). De som har praktikplatsen behandlar inte er orättvisst om det nu inte är så att de utlovat stallplats logi mm, möjligen så har skolan hanterat praktiken felaktigt. Kanske är det så att ni har (o)turen att komma till ett ställe som kör all verksamhet vitt och då är det svindyrt att låta er och hästarna bo gratis.
 
Men det är ju himla konstigt att alla andra får iaf boxplatsen betald, jag förväntar mej inte att få hästmaten betald, men betala en jäkla massa pengar i boxhyra??
När det är vi som ska mocka och göra en massa "skitgöra", det tycker jag är att ta i, och detta fick vi reda på idag, det kunde hon ha sagt mycket tidigare när vi har nämnt det!
 
Skitgörat tillhör utbildningen kan jag tänka.
De andra verkar ha haft tur som hittat så snälla människor att göra praktik hos.
 
jo självklart är det en del av praktiken men jag tycker ändå att det är dåligt att vi måste betala för boxen!
Mina lärare tyckte att det var himla lustigt!
 
Om ni har hittat en bra praktikplats så ska nin inte bara behöva göra skitgöran, att ha praktik bör innebära att man får testa vad man lärt sig i praktiken under sakkunnig handledning och inte enbart att mocka boxar etc.

Är det obligatoriskt att ta med sig egen häst på praktiken?
 
Nej det är inte obligatoriskt att ta med sig hästen men jag är så illa tvungen eftersom jag inte har nån som kan ta hand om henne!
 
taskigt!! :eek:
Du får komma o praktisera i mitt stall, har en plats över o skulle behöva lite hjälp,.,. ;)Lite långt tyvärr,.,. Lycka till och ge dej inte!
 
Byt ställe då.... Det finns ju mer än ett stall...
Men eftersom de tar bra betalt så kan man ju kräva mer av dom också... Är säkert ett toppenställe som är så strukturerat!
Lycka till!
 
jag tycker praktik snarare är slaveri och skitjobb istället för "utbildning"
 
Då får man vända sig till skolan och klaga. Praktik som går genom en utbildning är skolans ansvar och ska hålla acceptabel kvalitet.
 
Det är nog endast i detta landet praktikplats eller elevplats är gratis... Klart är att 1800 hundra för en stuga i 5 veckor + stallplats är billigt om allt annat ingår.. Tycker svenskar är förjävla gnälliga.. Klart är också att allt som har med hästa att göra ingår i praktiken.. Man ska lära sig sköta hästar och stall helt enkelt.... Vart har alla seriöst intresserade hästskötare tagit vägen de försvann nog under det glada 80talet... :cry:
 
När det är vi som ska mocka och göra en massa "skitgöra", det tycker jag är att ta i,
Då så kan jag avslöja för dig att det är just att göra "skitgöra" som praktiken skall lära er. Om man tycker att mocka och sköta andra syslor som måste göras i ett stall är "skitgöra". Så bör man välja ett annat yrke.

Jag har tidigare haft anställda. Vitt, med avtalsenlig lön. Och i sådant arbete ingår nästan bara vad du kallar "skitgöra". Utveckla sin ridning och lära sig träna hästar, det får man göra på sin fritid. Ty det är det oftast ingen stallägare som behöver. Stallägaren behöver "markservice" och det är vad den anställde får betalt för.

Men det blir ofta så att anställda behandlar arbetsgivaren så som de behandlar stallägaren i inackorderings-stallet där de har haft häst. Så otaliga är de anställda som förväntar sig sevice i sitt arbete.

Jag lovar, ni behöver den där praktiken för att bli användbara i ert yrkesliv. Att ta någon direkt från skolan är besvärligt nog som det är.
 
Nej jag tycker inte att det är oförskämt!
Snarare är det väl hyggligt att ni får en
egen stuga och stallplatser.
 
Jag skulle INTE praktisera det ÄR samma sak i arbete iaf och det till hör vett och ettikett att man bjuder på stallplats och mat/husrum om det är långt för den som praktiserar. Ingen snack om saken man ska snmäla dessa fall till AF vissa utnyttjar bara sina praktikanter för dom får "gratis arbetshjälp" men en praktikelev ska man ha tid att LÄRA om hur det funkar i detta yrke inte tänka ahhh nu kan jag dra till mallorca 5 veckor så får hon/han jobba
 
Vilken tur att du aldrig haft någon praktikplats och du lär väl knappast få någon heller. :smirk: Om man ska räkna på vad det egentligen kostar att hålla en praktikant med mat, husrum, stallplats och foder till hästen så är det bra mkt dyrare. Platsen är godkänd för praktik så vad är det att gnälla om? Gillar man inte villkoren så tar man inte platsen och är det ngt krav att man ska ha hästen med sig? Lämna den hemma annars så sparas de kronorna.
 
Anmäla kan man göra om praktikplatsen bryter mot några regler, så vitt jag vet finns det inget krav på att hålla med stallplats och gratis kost och logi. Snarare borde man anmäla alla praktikplatser som gör de då de sannolikt inte gör det helt lagligt utan de "glömmer" förmodligen bort att skatta för förmånerna.
 
stugan kostar 2500, stallplatsen kostar 1800 och då ingår mat som min häst inte ens äter, ändå drar hon inte av för det!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 265
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 411
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp