Bukefalos 28 år!

lady_vip

Trådstartare
Verkar som att mina byrackor fått någon slags ohyra eller utslag, helt ny grej för mig när det gäller hund så jag är lite frågande.

Så här ser det ut på Loka, sitter på hennes bakknä.
70150753-8F67-4DFF-966B-929730D8DAA1-22173-000024F04B5A281A_zps0615ae4d.jpg


Mycket mer än sådär är det inte, hon tuggar lite på det emellanåt, men är inte jättestörd. Som man ser lite på bilden så är det små runda ruvor, som jag inte tycker vätskar sig. Jag kan inte se någon ohyra eller så.

Men det konstiga i kråksången är att den lilla har tappat päls på som små prickar över kroppen, väldigt små prickar, max 0,5 cm. Och ja, nu har Loka fått de här små såren. Jag tänkte först på pälsätare, eftersom ingen av hundarna verkar särskilt störda. Lillan har kliat sig lite mer på bringan en period, men det har hon slutat med nu och där är inga pälsförluster där.

Det behöver ju inte vara samma sak på båda, kanske är det bara en reaktion på brännässlor (vi har ute i ett riktigt nässelland förra helgen med massa små nässlor) men jag tycker Loka har fått några fler ruvor sedan i onsdags. Hon äter en låg dos kortison varje dag och även Rinexin om det kan ha betydelse.

Någon som känner igen det??? Tänkte ringa vetten i morgon och rådfråga. Min sambo hade lite rätt när han sa att Lokis utslag påminner om min hästs mugg, så jag funderade lite på att tvätta med Hibiscrub, men är det ohyra hjälper ju inte det...
 
Sv: Ohyra?

Min fick något liknande förra sommaren och det enda jag kom fram till var att han blivit biten av myror då han vart ute. Han kliade sig lite då, men när jag flyttade honom till ett bättre ställe försvann det. (han sitter i lina då man inte kan ha full fokus på honom.)

Han har inte fått något i liknade under hela vintern och har inte fått något hittills heller, men nu är han ju i vila och är knappt ute.
 
Sv: Ohyra?

Min gamling fick något slags små knottror = myggbettsliknande för några veckor sen. Det kliade, han kliade så jag höll på att bli vansinnig en natt. Den yngste hade ingenting. For iväg till vetten som tyckte att det liknade infektion/inflammation i hårsäckarna. Äldre hundar får tydligen det oftare/lättare än yngre hundar. Han fick kortison för klådan och så skulle han bada 2 ggr /vecka i specialshampo. Han fick även specialmat som han ska äta 2 månader för att utesluta allergi. Det har läkt ut helt och hållet för länge sen och när specialmaten tar slut ska jag testa att gå tillbaks till den mat han ätit i flera år. Han fyller snart 13 år och om det varit allergi hade det visat sig tidigare, han har ätit samma foder i nästan hela sitt liv. Där det kliade blev pälsen tunnare eller försvann helt på ½-1 kvadratcentimeter ungefär.

Som svar på din fråga om kortison: Kortison tar bort klåda. Förmodligen därför hon inte är besvärad av "utslagen".
 
Sv: Ohyra?

Jag har införskaffat ohyreschampo nu, testar det först. Sen har jag med mig en salva hem för såren som jag kör på så får vi se hur det utvecklar sig de närmsta dagarna, annars får vi åka till vetten.
 
Sv: Ohyra?

delvis kl

Jag pratade med min veterinär förra söndagen. Eftersom det inte var så farligt så tyckte hon vi kunde avvakta lite och testa lite smått. Så jag drog till granngården och köpte linfröolja och vetegroddsolja som jag har hällt i henne nu, för jag tyckte hon var torr i pälsen. Och det har faktiskt blivit bättre. De befintliga små såren drog jag faktiskt lite jodopax över (fick rota fram det, används ju knappt längre) och har gjort nu varannan dag. Tycker de verkar repa sig, inte blir det sämre iaf. Men jag är lite rädd att det är hennes allergi som ballat ur igen...
 
Sv: Ohyra?

Är hon alltså allergiker med hudproblem sedan tidigare? Har hon lite sämre hudkvalitet i grunden får hon lättare bakterie- eller svampinfektioner.
Går det inte över ganska snart tycker jag att du ska boka ett veterinärbesök (för jag tolkar det som att ni bara haft telefonkontakt?) och be dem kolla efter ohyra, bakterier och svamp.
 
Sv: Ohyra?

Visst är hon allergiker, men hudproblem i sig har hon väl aldrig haft, men hon har haft tusen bekymmer med öronen.

Det är någon form av hudinfektion, men det står liksom stilla, ser verkligen ut som hårsäcksinflammationer. Men vi tänkte kolla på dem i slutet på veckan hos vet. Förvånar mig dock att hunden är ovanligt obekymrad av dem, hon är en riktigt fnattare annars och kan inte låta nånting vara, så det verkar inte som att det stör henne. Jag kan klämma och pilla hur mycket som helst också, så ont verkar det inte heller göra.

Ohyra har jag nästintill avskrivit, för då känns det som att det hade spridit sig. Ser inte ut som svamp.
 
Sv: Ohyra?

Du skriver längre upp att din hund äter cortison. Som jag sa i förra inlägget så tar cortison bort klådan. Förmodligen därför hon inte är besvärad.
 
Sv: Ohyra?

Antagligen. Vetten trodde dock inte att den låga dos hon går på skulle få henne att låta bli att klia om det tex var ohyra.
 

Liknande trådar

P
Hästvård Jag upptäckte för några veckor sedan, kanske en månad, att min unghäst(snart 2 år) hade lite utslag på vänster sida nere på halsen...
Svar
9
· Visningar
3 643
Senast: Preed
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp