Ohyremedel?

Nera

Trådstartare
Givetvis har jag slängt förpackningen (fick av uppfödare som nu inte går att få tag på för tillfället) till ett ohyremedel jag satte på Berra för ett par timmar sen. Hmm hette något med Stronghold?
I alla fall till frågan, det stod att man skulle dela på pälsen och spruta ut detta på huden utan att massera in det, sedan låta det torka. Så långt bra, men hur lätt är det med en femmånadersvalp som man rätt nyligen fått hem att sitta stilla så man lyckas få allting på just HUDEN? Så som ni säkert förstått hamnade det lite i pälsen också... Det är nu torkat, men pälsen luktar fortfarande på stället och ja hur ska man säga pälsen är lite hård där medlet har varit (typ som när man har gele i håret eller något) Enligt bruksanvisningen (som jag typiskt nog också slängt) står det att människor inte ska ha hudkontakt med medlet och tvätta sig efter användandet. Men nu då? Om jag klappar honom där luktar det ju om handen men det blir ju inte blött, är det okej då?
Kan man kamma ur det ur pälsen eller ska man låta det vara så så det verkligen får ligga intill huden.

Usch vad jag känner mej förvirrad och nojjig.

Senast ändrad:
Sv: Ohyremedel?

Låter som Stronghold, du hittar lätt info om det på FASS.

Kan det vara stronghold du menar?
Oftast kommer det ju lite i pälsen också. Och man brukar se första dagen att man droppat något där. Men det kommer försvinna.

Jag klappar mina hundar som vanligt, men jag pillar ju inte där om jag inte behöver ;) Fast jag försöker tänka på att kanske inte klappa just där man droppat så länge man ser att pälsen är lite "kladdig".

Jag tycker att det ser ut som att det har kommit rätt mycket i pälsen, det ser liksom ut som att det har "runnit ut" i pälsen...
Men ger det en fullgod effekt även om en hel del inte kommer på huden istället för pälsen?

tror inte du behöver oroa dig, jag har precis avslutat (ca3veckor sen) kuren med stronghold(selamectin 120mg) pga hunden hade klåda som vetrinären inte kunde hitta orsak till, och jag fick en del oxå i pälsen, allt nådde altså inte in till huden, men hon har blivit av med klädan iaf.:)
det står inget i bruksanvisningen om borstning men det står dock att "effekten försämras dock inte om djuret shamponeras eller om pälsen blir genomblöt om 2 timmar eller mer har förflutit efter behandlingen"

hittade förresten något på biverkningar:
"i sällsynta fall har behandlingen medfört att pälsen klumpat ihop sig... detta är normalt och försvinner vanligen 24H efter behandlingen"

när medlet har torkat kan det ju inte vara någon fara med att ha kontakt med de när de klappar hunden, men man kan ju undvika stället där de applicerades.
har du ingen annan hund som kan slicka på valpen och få i sig medlet kan du vara lugn.

Liknande trådar

Äldre Mina föräldrar tittar på mig med mordiska blickar och tycker jag är dum i huvudet. Jag tvättar inte mitt hår med shampo så ofta, ca 1-2... 6 7 8
Svar
155
· Visningar
13 212
Hundhälsa Våran gammelman åkte på öroninflamation,och fick receptbelagda örondroppar. I morgon är sista dagen han ska ha dom,sen har han fått i...
Svar
5
· Visningar
1 046
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka