Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jag vill ju gå på utbildningen, men jag vill inte offra mina lediga dagar. Är jag väldigt löjlig?
Hur hade ni reagerat? Jag känner mig jäkligt irriterad, men jag kanske överdriver :(:meh:....

Om det är en del av jobbet, so be it.

Jag hade inte irriterat mig. En annan gång ligger resan bättre till tidsmässigt. Eftersom jag antar att du gillar ditt jobb, så kan detta inte vara hela världen. Hur ofta reser du och hur ofta ställs dina fritidsintressen något lite åt sidan (som i detta fallet)?
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Om en utbildning ändrar datum för tredje gången så är det kanske inte helt otänkbart att den nu hamnar på datum som inte fungerar, även om allt såg bra ut när du anmälde. Men jag antar att det är en utbildning som du behöver för arbetet och som du vill ha och behöver.

Rent generellt så är det klart att jobbet och de krav som ställs ofta behöver gå före fritiden. Det är ju inget konstigt att man får rycka in på lediga dagar eller ändra sina planer (men fortfarande ska ju arbetsgivaren försöka ge vettig framförhållning och respektera gällande lagstiftning).

Jag har själv alltid och i alla tider låtit jobbet komma först och för detta betalat ett pris i form av en lång sjukskrivning så jag är nog inte rätt person att råda dig. På grund av detta skulle jag inte heller kunna planera livet så tajt som du gjort, utan jag behöver återhämtningsdagar då jag gör ingenting.

Kanske du kan resa smidigare och spara lite tid genom att hyra bil istället för att åka tåg. Så du slipper åka på annandagen.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

*kl*

Tack för era svar!
Nu har jag lugnat ner mig lite oxå ;)

Jag värderar min fritid VÄLDIGT HÖGT. Jag avskyr absolut inte mitt jobb, men inte heller tycker jag att det är mer än ok, och jag går endast dit för att jag måste.
Jag jobbar endast för att jag ska kunna ha min häst och vara ledig.

När jag äntligen ska få ha lite LÅNGledighet (som ALLA mina kollegor), så ska jag lägga en halv ledig dag på jobbresa. Eller när nästa lediga dag (1 maj), då ska jag springa runt med jobbtelefon och dator hela dagen för att vara tillgänglig för jobb. Hade det bara varit en helt vanlig kort helg, fine, jag hinner ändå inte vila ut mig på en sådan. Men nu när jag har 4 dagar, så kanske jag hade fått iaf lite vila. Jag BEHÖVER verkligen min ledighet för att inte springa in i den där jäkla väggen (som jag snuddat vid för många gånger).

Nu planerades ju tävlingarna långt innan utbildningen blev flyttad (för tredje gången). Och jag känner bara VILKEN J*VLA VECKA som helst hade passat bättre just nu. Eller åtminstone att det var i Stockholm eller Malmö, så jag slipper lägga 6-7 timmar på resa enkel väg.

Jag kan ta att min häst får vila hela veckan mellan tävlingen, men det känns bara så jä*la stressigt. Jag har ju redan hjärtklappning och ligger vaken på nätterna för detta.

Måtte det bli Maj snart och att jag ha detta överstökat.... Och det känns trist att känna så, då jag sett fram mot både utbildningen och tävlingarna:(. Men inte att de ska "krocka" såhär.

Åhh, så typiskt alltihop bara...
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Vad är det som är så stressigt?

Om du bara förbereder allt innan du åker så borde du kunna göra allt lika långsamt som Skalman hade gjort.

Se bara till att bada med kavajen, bleka byxorna, putsa sadel + träns och häll i en skvätt deo i hjälmen. Detta gör du såklart INNAN du åker. Hästen i sig får du väl köra genom en biltvätt som det skaver med tid och den har ägnat sig åt vårplöjning medans du var borta.

Du kommer säkert hinna lösa Metros korsord och beklaga dig lite över vädret här på buke med.

Ta nu inte ut en massa förluster i förskott.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

*kl*

Tack för era svar!
Nu har jag lugnat ner mig lite oxå ;)

Jag värderar min fritid VÄLDIGT HÖGT. Jag avskyr absolut inte mitt jobb, men inte heller tycker jag att det är mer än ok, och jag går endast dit för att jag måste.
Jag jobbar endast för att jag ska kunna ha min häst och vara ledig.

När jag äntligen ska få ha lite LÅNGledighet (som ALLA mina kollegor), så ska jag lägga en halv ledig dag på jobbresa. Eller när nästa lediga dag (1 maj), då ska jag springa runt med jobbtelefon och dator hela dagen för att vara tillgänglig för jobb. Hade det bara varit en helt vanlig kort helg, fine, jag hinner ändå inte vila ut mig på en sådan. Men nu när jag har 4 dagar, så kanske jag hade fått iaf lite vila. Jag BEHÖVER verkligen min ledighet för att inte springa in i den där jäkla väggen (som jag snuddat vid för många gånger).

Nu planerades ju tävlingarna långt innan utbildningen blev flyttad (för tredje gången). Och jag känner bara VILKEN J*VLA VECKA som helst hade passat bättre just nu. Eller åtminstone att det var i Stockholm eller Malmö, så jag slipper lägga 6-7 timmar på resa enkel väg.

Jag kan ta att min häst får vila hela veckan mellan tävlingen, men det känns bara så jä*la stressigt. Jag har ju redan hjärtklappning och ligger vaken på nätterna för detta.

Måtte det bli Maj snart och att jag ha detta överstökat.... Och det känns trist att känna så, då jag sett fram mot både utbildningen och tävlingarna:(. Men inte att de ska "krocka" såhär.

Åhh, så typiskt alltihop bara...

1. Byt jobb om du kan! Det låter ju vidrigt att tillbringa så mycket tid på ett ställe dit man bara går för att man måste, nånting man sitter av för att få göra det man egentligen vill. Kan du inte hitta ett jobb som du vill hålla på med?

2. Kanske undersöka möjligheterna att lära dig mer om stresshantering? För en utomstående ser det ju ut som att din vecka skulle gå ihop, enda mecket blir väl kanske att hitta nån som tar hand om hästen medan du är borta, men du hinner ju gott och väl både jobba och tävla. Ändå ligger du vaken på nätterna inför detta?
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

När jag äntligen ska få ha lite LÅNGledighet (som ALLA mina kollegor), så ska jag lägga en halv ledig dag på jobbresa. Eller när nästa lediga dag (1 maj), då ska jag springa runt med jobbtelefon och dator hela dagen för att vara tillgänglig för jobb. Hade det bara varit en helt vanlig kort helg, fine, jag hinner ändå inte vila ut mig på en sådan. Men nu när jag har 4 dagar, så kanske jag hade fått iaf lite vila. Jag BEHÖVER verkligen min ledighet för att inte springa in i den där jäkla väggen (som jag snuddat vid för många gånger).

Nu planerades ju tävlingarna långt innan utbildningen blev flyttad (för tredje gången). Och jag känner bara VILKEN J*VLA VECKA som helst hade passat bättre just nu. Eller åtminstone att det var i Stockholm eller Malmö, så jag slipper lägga 6-7 timmar på resa enkel väg.

Usch.. jag förstår din känsla.
Men, efter som att du nu reser 6-7h enkel väg - kan du inte lägga in den tiden på kompsaldot och ta ut en längre ledighet en annan helg?

Prata med din chef och förklara att du självklart gärna åker på kurs, och att du naturligtvis förstår att någon måste ha jouren och att det nu blev just du som fick ta den på den lediga dagen var tråkigt men sånt händer - MEN, efter som att du är så stressad som du är så behöver du ha en helg med lite längre sammanhängde ledighet och föreslå en annan helg och se om det går att lösa?

Jag kan ta att min häst får vila hela veckan mellan tävlingen, men det känns bara så jä*la stressigt. Jag har ju redan hjärtklappning och ligger vaken på nätterna för detta.

Kan du på nått sätt hitta ett sätt att släppa stressen?
Nu är det som det är, och det kommer säkert att lösa sig... jag vet att det är lättare sagt än gjort, men ingen anledning att stressa upp sig över nått man inte kan göra nått åt.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

1. Byt jobb om du kan! Det låter ju vidrigt att tillbringa så mycket tid på ett ställe dit man bara går för att man måste, nånting man sitter av för att få göra det man egentligen vill. Kan du inte hitta ett jobb som du vill hålla på med?

Helt ärligt - tror du verkligen att de allra flesta har sitt intresse, sin hobby som sitt jobb?

Faktiskt tror jag att ganska många har jobb som de tycker är... ok, men inte mer.
Jag tror faktiskt inte att de flesta som jobbar med industrimontage, betongborrning, vårdbiträden mm verkligen ser jobbet som det mest stimulerande i deras liv.

Själv har jag ett jobb jag trivs med, ett jobb som jag tycker är utvecklande och kul för det allra mesta. MEN - jag tycker att det jag gör på fritiden är roligare.
Det tror jag inte är speciellt ovanligt.

Faktum är att de flesta jag känner tycker att fritiden är roligare än jobbet.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Men restiden ÄR ju arbetstid. Jag fattar inte resonemanget, mer än att det kanske är trist att det blev mindre fri tid och mer jobbtid. Du har ju restidsersättning och traktamente för att du reser upp tidigare, det är betald arbetstid. Inte fritid.

Glöm inte att inställningen är det som stressar dig, inte själva upplägget. Jag ser inte att det skulle bli särskilt stressigt. Du har gott om tid att planera, det är inga trånga sektorer, det är bara förutsättningar - inte hinder. Stressen skapar du själv, troligen för att du inte vill göra detta egentligen.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Helt ärligt - tror du verkligen att de allra flesta har sitt intresse, sin hobby som sitt jobb?

Faktiskt tror jag att ganska många har jobb som de tycker är... ok, men inte mer.
Jag tror faktiskt inte att de flesta som jobbar med industrimontage, betongborrning, vårdbiträden mm verkligen ser jobbet som det mest stimulerande i deras liv.

Själv har jag ett jobb jag trivs med, ett jobb som jag tycker är utvecklande och kul för det allra mesta. MEN - jag tycker att det jag gör på fritiden är roligare.
Det tror jag inte är speciellt ovanligt.

Faktum är att de flesta jag känner tycker att fritiden är roligare än jobbet.

Men det finns ju mellanting. Jag skulle inte heller jobba om jag inte fick betalt för det, det är roligare att lata sig och vara ledig, men jobbet ger ju ändå mer än bara pengar. Jag vill ju jobba, jag kan åstadkomma saker genom jobbet som jag inte skulle kunna annars. Man behöver inte ha sin hobby som jobb för att tycka att jobbet ger mer än pengar.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Helt ärligt - tror du verkligen att de allra flesta har sitt intresse, sin hobby som sitt jobb?

Jag hoppas då verkligen att det är en av alla de intressen som man har.
Jag har då aldrig jobbat med något som jag har tyckt varit tråkigt.

Och då så har jag jobbat som kassabiträde på bensinmack, IT-ingenjör och busschaufför.
Samtliga yrken har haft med någon av mina hobbies att göra.
Jag gillar motorer och stora fordon, inte bara hästar på 4 ben.

Och så hoppas jag att det är för de flesta.
Att de kan hitta ett arbete som på något vis har med deras intresse att göra.
Och jo, det har ofta varit roligare att arbeta än att vara ledig, särskilt under vissa tider som IT-ingenjör.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jag förstår dig, å jag är precis likadan, blir orolig å stressad lite "tänk om" osv.

Sen förstår jag inte varför man lägger en utbildning när "normala kontorsnissar" har sin långledighet... whyyyyy....

Att inte planera tävling är ju omöjligt att inte göra, de är ju när de är, å att de sen ställer till det med att flytta utbildningen till en långt i förväg planerad tävling hade jag också blivit irriterad över...

Visst, man hade inte kunnat ha häst om man inte jobbade, MEN man jobbar ju inte för att betala ett intresse som man inte kan nyttja fullt ut... Häst på autogiro liksom ;)

Jag jobbar sjukt mkt kvällar och helger men tar alltid ledigt när jag tävlar...
Ibland har jag dock ställt upp å sagt "jag kommer när jag kommer efter tävlingen om ni har panik"... Har sänt live-tv i full tävlingsmundering :D
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Helt ärligt - tror du verkligen att de allra flesta har sitt intresse, sin hobby som sitt jobb?

Faktiskt tror jag att ganska många har jobb som de tycker är... ok, men inte mer.
Jag tror faktiskt inte att de flesta som jobbar med industrimontage, betongborrning, vårdbiträden mm verkligen ser jobbet som det mest stimulerande i deras liv.

Själv har jag ett jobb jag trivs med, ett jobb som jag tycker är utvecklande och kul för det allra mesta. MEN - jag tycker att det jag gör på fritiden är roligare.
Det tror jag inte är speciellt ovanligt.

Faktum är att de flesta jag känner tycker att fritiden är roligare än jobbet.


Vilket bra svar!
Tycker också att det är ganska självklart att de flesta inte arbetar med sin hobby. För det mesta jobbar man för att man måste.

Små käcka tillrop om att byta jobb om man inte gillar sitt nuvarande är inte heller särskilt verklighetsförankarde eftersom det definitivt inte är gott om jobb. Det är inte heller lätt att byta bana (som det ju ofta nämns att den moderna människan ska vara beredd att göra). Är man t ex över 40 så är man inte särskilt välkommen inom en ny bransch om man inte redan har arbetslivserfarenhet inom samma område.

Personligen lägger jag redan massor och åter massor av min fritid åt mitt arbete eftersom det lätt flyter ihop. Ibland tycker jag det är helt OK eftersom jag har roligt själv, ibland blir jag helt galen eftersom arbetet inkräktar för mycket på min fritid. Dessvärre är det jag själv som får lida om jag inte förberett mig ordentligt så jag fortsätter att stötta detta, lite vinda system som går ut på att gratisarbete förutsätts för att arbetet ska fungera.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jo men jag antar att du har tillräckligt roligt på jobbet för att inte kräkas på det?
Och är det verkligen så att folk bara har en (1) hobby?
Jag jobbade ett tag med min hobby hästarna och det höll jag på att kräkas på.

Omväxling förnöjer faktiskt.
Just nu så lägger jag all min tid på min egna verksamhet men längtar verkligen tills att jag får köra buss i sommar.
Och ja, jag får nya jobb även efter 50.

I vinter så skall jag plugga och skaffa mig ytterligare ett yrke.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Sen förstår jag inte varför man lägger en utbildning när "normala kontorsnissar" har sin långledighet... whyyyyy....

Men det är ju inte sant. Att resa på kvällen annandag påsk har knappast med kursendatum att göra. Utbildningen ligger sedan på arbetsdagar.

JOUREN (arbetsgivarens beslut) ligger däremot på långledighet. Inte utbildningen. Men ärligt: att åka en kväll tidigare är väl inte hela världen, ens som hästägare?
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Det beror såklart på hur stort behov man har av ledighet vid just det tillfället. I största allmänhet nej, det är inte hela världen. Men står man på gränsen för utmattning så ja då kan det vara droppen.

Så det beror såklart helt på situation.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

... och om man är så på gränsen kan man ju inte ens tillgodogöra sig en utbildning, utan bör nog vara sjukskriven alt. ta ett samtal om arbetsupplägget med chefen. Långt innan det går så långt, och det precis när man ska offra några sovtimmar på en troligen kostsam utbildning.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

*kl*

Tack för era svar!
Nu har jag lugnat ner mig lite oxå ;)

Jag värderar min fritid VÄLDIGT HÖGT. Jag avskyr absolut inte mitt jobb, men inte heller tycker jag att det är mer än ok, och jag går endast dit för att jag måste.
Jag jobbar endast för att jag ska kunna ha min häst och vara ledig.

När jag äntligen ska få ha lite LÅNGledighet (som ALLA mina kollegor), så ska jag lägga en halv ledig dag på jobbresa. Eller när nästa lediga dag (1 maj), då ska jag springa runt med jobbtelefon och dator hela dagen för att vara tillgänglig för jobb. Hade det bara varit en helt vanlig kort helg, fine, jag hinner ändå inte vila ut mig på en sådan. Men nu när jag har 4 dagar, så kanske jag hade fått iaf lite vila. Jag BEHÖVER verkligen min ledighet för att inte springa in i den där jäkla väggen (som jag snuddat vid för många gånger).

Nu planerades ju tävlingarna långt innan utbildningen blev flyttad (för tredje gången). Och jag känner bara VILKEN J*VLA VECKA som helst hade passat bättre just nu. Eller åtminstone att det var i Stockholm eller Malmö, så jag slipper lägga 6-7 timmar på resa enkel väg.

Jag kan ta att min häst får vila hela veckan mellan tävlingen, men det känns bara så jä*la stressigt. Jag har ju redan hjärtklappning och ligger vaken på nätterna för detta.

Måtte det bli Maj snart och att jag ha detta överstökat.... Och det känns trist att känna så, då jag sett fram mot både utbildningen och tävlingarna:(. Men inte att de ska "krocka" såhär.

Åhh, så typiskt alltihop bara...

Jag tycker du låter lite bortskämd faktiskt. Var glad att du HAR ett jobb som ger dig möjlighet att hålla häst. Det är verkligen inte en självklarhet för alla. Du får dessutom på betald tid en utbildning som gör dig bättre på det du skall göra på ditt jobb. Inte alla får fortbildning heller.

Upp med hakan och uppskatta det du har!

(I övrigt håller jag mad Mabuse och tycker att du allvarligt skall se dig om efter en annan sysselsättning om jobbet inte intresserar dig. Det blir bra för både dig och arbetsgivaren i så fall)
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Men det finns ju mellanting. Jag skulle inte heller jobba om jag inte fick betalt för det, det är roligare att lata sig och vara ledig, men jobbet ger ju ändå mer än bara pengar. Jag vill ju jobba, jag kan åstadkomma saker genom jobbet som jag inte skulle kunna annars. Man behöver inte ha sin hobby som jobb för att tycka att jobbet ger mer än pengar.

Ja.. klart det finns ett mellanting...
Men jag tror ändå att det finns skitmånga som går till sitt jobb bara för att de måste.
Inte att de vantrivs på sitt jobb, inte att de mår dåligt på sitt jobb, inte ens att de tycker illa om sitt jobb - men helt enkelt bara det att de mycket hellre skulle vilja göra nått annat än att gå till sitt jobb.

Det tror jag varken är ovanligt, eller konstigt...
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jag hoppas då verkligen att det är en av alla de intressen som man har.
Jag har då aldrig jobbat med något som jag har tyckt varit tråkigt.

Grattis till dig!

Och så hoppas jag att det är för de flesta.
Att de kan hitta ett arbete som på något vis har med deras intresse att göra.
Och jo, det har ofta varit roligare att arbeta än att vara ledig, särskilt under vissa tider som IT-ingenjör.

Klart att jag också hoppas att det är så för de flesta, men jag jag är långt ifrån säker på att det verkligen är så.
Tycker att jag allt som oftast stöter på folk som verkar vara väldigt ointresserade av sina jobb - folk i serviceyrken som verkar hata andra människor, montörer som fullständigt skiter i om det de monterar blir rätt, städare som verkligen inte städar ordentligt osv.
 
Sv: Ok att "tvingas" offra sin fritid för jobbet?

Jo men jag antar att du har tillräckligt roligt på jobbet för att inte kräkas på det?

Vem kräks på sitt jobb?
TS?

Och är det verkligen så att folk bara har en (1) hobby?
Jag jobbade ett tag med min hobby hästarna och det höll jag på att kräkas på.

Jag tror säkert att många har massor av olika hobbies - men vad har det med saken att göra?
Min mamma jobbar inom äldrevården, och det är INTE någon av hennes hobbies. Och som arbetet ser ut på många ställen inom den sektorn idag så kan jag nog lugnt säga att jag förstår till 100% om jobbet "bara är ett jobb som man går till för att man måste!"


Omväxling förnöjer faktiskt.
Just nu så lägger jag all min tid på min egna verksamhet men längtar verkligen tills att jag får köra buss i sommar.
Och ja, jag får nya jobb även efter 50.

I vinter så skall jag plugga och skaffa mig ytterligare ett yrke.

Åter igen - kul för dig att du får nya jobb även efter 50.
Du verkar vara en person med ett rejält socialt kapital i bagaget, och då är det kanske svårt att förstå att alla andra inte har samma möjligheter.

Missförstå mig rätt här nu - jag håller med om att det vore jättetrist att inte gilla sitt jobb.
Och klart att det finns massor av möjligheter, förutsatt att man har förmåga att se och ta tillvara på dom.

Men det jag försöker säga är att det är trots allt inte så att alla ser sitt jobb som mer än en plats dit man måste gå för att dra in pengar.
Och många är faktiskt rätt nöjda med att ha det så - gå in och gör dina timmar, sen släpper man jobbet och ägnar sig åt annat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 489
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 108
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 315
Senast: hastflicka
·
Relationer Hej Bukare, Jag vill gärna ha er input på en sak.. Jag har ganska nyss (snart 4 mån) sedan inlett ett förhållande med en kille som bor...
2
Svar
20
· Visningar
2 627
Senast: Sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp