OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Flixies

Trådstartare
Eller vad har ni för inneskor på era arbeten? Jag har vikarierat i en skola ett tag nu och gått omkring utan skor i klassrummet, men det börjar kännas i fötter och rygg. Jag tänkte köpa mig ett par bra inneskor som ger skönt stöd för fötterna och visst är det några lärare på skolan som har tofflor/sandaler, alltså inte några fina sandaler som man har till t.ex. klänning utan ni vet, såna där stadiga, grövre sandaler som är gjorda för att gå omkring inomhus med. Det ser jätteskönt ut och enkelt att komma i och ur, men jag gillar inte att gå barfota i skorna - mina fötter blir alltid iskalla utan sockor på! Så jag funderar lite på vad folk i allmänhet egentligen tycker om kombon sockor/strumpor + tofflor/sandaler? Med långbyxor till menar jag nu...

Är det så gräsligt att jag kommer att bli utskrattad av eleverna eller är lärare och vårdpersonal kanske ett undantagsfall för regeln "aldrig sockor i sandaler"? :D Ja, jag vet att hela frågan är sjukt ytlig och att det är ett löjligt I-landsproblem, men som sagt jag är nyfiken på vad andra tycker.

Om det är big no no på sockor och sandaler, vad ska man ha för inneskor då? Det måste vara skönt och lätt att hoppa i och ur. Gympaskor har jag tänkt på, men också hittat en stor nackdel med - gummisulor gnisslar galet mycket mot golven i klassrummen. Snacka om att ge eleverna (och sig själv) något att störa sig på...

Kanske finns det några här som jobbar som lärare? Eller inom vården? Eller annat yrke där man har inneskor... Vad har ni på fötterna egentligen? :)
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Alla arbetsplatser jag har haft har folk haft såna innetofflor med strumpor. Ser inget konstigt i det alls.
Jag har till och med det på sommaren, då tar jag alltid med mig såna låga strumpor och har i innetofflorna och så tar jag av mig dom när jag ska gå hem sen.
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Jag jobbar som lärare. Jag har under många år kört på sandaler av grövre typ med vanliga strumpor i. Funkar utmärkt tycker jag. Nu kör jag däremot på ett par Ecco-skor åt joggingskohållet. Kanske för att de är lika sköna, lika luftiga och definitivt snyggare!
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Jag har aldrig reflekterat över din fundering. Självklart kan man ha sockar i sandaler. Jag har haft det i många år och mina kollegor också. Nu har jag bara jobbat på laboratorium men det har aldrig setts som konstigt att ha bekväma inneskor. Jag har mest haft typ Birkenstock eller liknande.
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Jobbar inom vården och självklart är det strumpor i mina tofflor. Sen tycker jag det är skillnad på sandal och sandal. En del sandaler kan ju vara riktigt snygga så att man går ut på krogen i dem ( utan sockor), och de hade jag inte valt att ha sockor i ens till jobbet. Tycker det är gräsligt fult att gå omkring så ute, men på jobbet är det en självklarhet. De flesta av mina kollegor gör likadant:)
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Kanske finns det några här som jobbar som lärare? Eller inom vården? Eller annat yrke där man har inneskor... Vad har ni på fötterna egentligen? :)

Jobbar som förskollärare och har, precis som du beskriver, Scholls-sandaler med sockar i. I princip alla har något liknande på fötterna - inget konstigt alls! Den enda gång jag går utan sockor i dem är när det är riktigt varmt på sommaren.
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Jag har ett jobb där jag måste ha täckta skor (dvs hel ovansida över tårna) och har ett par Ariat sport mule på jobbet. Har egentligen inget behov av så propra skor men de är skönare än rena arbetsskor om man som jag står mycket.
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Jag har sandaler av grövre typ med strumpor i. Inomhus tycker jag snarare det ser konstigt ut utan sockar än med :p
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Jobbar inom vård och omsorg. Strumpor i Foppa eller sandaler av schollstyp. Alla andra både på nuvarande och förra jobbet har likadant. Ibland på sommaren om väldigt varmt så barfota i sandalerna, men både jag och det andra försöker undvika det av hygieniska skäl, och drar på oss ankelsockor när vi kommer till jobbet även om man var barfota i skorna man kom dit med.
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Eller inom vården? Eller annat yrke där man har inneskor... Vad har ni på fötterna egentligen? :)
Inom vården, jag har ett par sådana här sandaler...
01.jpg

och ett par sådana här tunna inneskor:
9187688_3_8_p.jpg

Har strumpor i båda, de är riktigt sköna. :)
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Jag avskyr sockar i sandaler MEN:
Folk som har sandaler i/under sin yrkesutövning är undantagna.
Det är självklart att man måste vara bekväm på sitt arbete.
Undvik vita tubsockar bara så är det lugnt ;)
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Jobbar innom vården/hemtjänsten, har antingen sandaler(med strumpor i), gympaskor och under hösten/vintern varma kängor när jag är ute på hemtjänsten:)

Jag tycker inte heller de är speciellt fint med strumpor i sandaler, men i jobbet tycker jag inte alls de ser konstigt ut. På sommaren är många utan strumpor, men själv gillar jag inte de:)
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Tack, tack för alla svar - vad skönt att så många har sockor i tofflorna och tycker att det är helt okej! :D Det verkar helt klart skönast men jag blev så osäker när det kom på tal med mina kompisar häromdagen och de tydligen ville kräkas på sockor i tofflor/sandaler. Men jag tycker precis som många här att det är skillnad på att ha det på jobbet och på att ha stora tubsockor ihop med en supersnygg sandal till en fin klänning när man ska ut och äta middag. :p

Ska nog införskaffa mig ett par sköna tofflor nu. :) Utbildar mig till lärare också så jag kommer förhoppningsvis att ha mycket glädje av dem i framtiden. ;)
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

KAn tillägga att jag aldrig skulle ha det privat - men det är verkligen en annan sak i jobbet och där känns det fel att inte ha det. Lika fel utan i jobbet som med privat faktiskt =)
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Träskor? jättebekväma och passar med strumpor i.
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Jag tycker att det är helt OK! Jobbar på sjukhus själv och använder sandaler. Hälkappa på är nödvändigt tycker jag, så att man inte behöver spänna foten för att skon skall följa med när man går. Jag har alltid strumpor i sandalerna, gillar inte att vara barfota i sjukhusmiljö. Gillar strumpor med mönster/färg på, allt för att pigga upp sjukhuskläderna lite! Använder korta strumpor på sommaren. Många av mina kollegor har joggingskor och är väldigt nöjda med det. Unna dig ett par riktigt bra skor att ha på jobbet, det blir många timmar i dem varje vecka....
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Innesandaler har man ju självklart strumpor i!
Det är ngt helt annat än att gå med strumpor i sandaler/tofflor utomhus :)
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Självklart har man strumpor i sandalerna på jobbet :) Jag är lärare har Birkenstock-sandaler året runt på jobbet, från september till april kompletterar jag med yllesockar för att inte frysa, ingen har hittills kommenterat detta :)
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Jag hatar,hatar,hatar att vara barfota i skor,så ja,SJÄLVKLART funkar det med sockor i sandaler! Enda skon jag använder barfota är flipflopp och pumps,dock inga skor jag har särskilt ofta.
 
Sv: OK med sockor i tofflor/sandaler på jobbet?

Är det så gräsligt att jag kommer att bli utskrattad av eleverna eller är lärare och vårdpersonal kanske ett undantagsfall för regeln "aldrig sockor i sandaler"? :D Ja, jag vet att hela frågan är sjukt ytlig och att det är ett löjligt I-landsproblem, men som sagt jag är nyfiken på vad andra tycker.

Först var jag helt paff över hela frågeställningen, sen insåg jag att jag i egenskap av kategorin vårdpersonal alltid haft dispens! Strumpor i birkenstocks, och på vintern har jag även tjockare sockar i tofflorna. Och tänker inte att det ser illa ut på något vis alls.

Mina tofflor är förresten några kopior på birkenstocks utan rem vid hälen och de är jättebekväma att gå i ändå.

Men som andra säger är det inget jag skulle gå klädd i på stan... Då blir det plötsligt en helt annan sak.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp