Okej nu skäms jag

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Showjumping
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 861
S

Showjumping

Jag vet nämligen inte det som alla hästmänniskor ska veta, vad är hästens normaltemp?! :o

Om en häst har 38,4 har den feber då? *hoppas*

Sv: Okej nu skäms jag

din hästs normal temp är individuell, inom en viss radie.

normal morgon temp hos hästar kan ligga på allt mellan ca 37,0-37,7 grader. vanligtvis är det, precis som hos människor, så att kvällstempen är ngt högre, kan vara uppemåt ca 37,8-38,0. det är som sagt individuellt.
För att ha koll bör man alltid tempa hästen regelbundet en period i förebyggande syfte när den är frisk, så att man vet dels morgon och dels kvälls temperatur radie hos just den hästen. INNAN den blir/misstänks vara sjuk.

38,4 låter lite högt men kan inte anses vara super hög feber. Kanske tecken på någon infektion som tex förkylning eller mildare åkomma, eller nedåtgående temp efter en skada eller större åkomma. Är det morgontemp? isåfall är det högt. 38,4 i kvällstemp får nog också det anses GENERELLT som något feber.

hoppas jag varit till ngt hjälp även om det som sagt är mycket generella mått.

Mvh/Mackan

Mm tack så mkt :) Man lär sig något nytt varje dag.

Ska ta ut vet imorgon så han får se på hästen med "feber". Kan tempen förresten bli höjd efter transportresor på ca 2 timmar?

Precis som Mackan sa, det är individuellt. Men mellan 37-38 grader brukar väl vara "normalt".

min hästs normal temp ligger på 38,2,och ja,den höjs när hästen ansträngt sig,tex vid transportresa..

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 048
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 269
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka