Olika besked om stamboksföring av nf-sto

lilith

Trådstartare
Jag har lusläst storeglementet, och varit kontakt med både newforestföreningen och premieringsförrättare, men har fått olika besked om vad som gäller. Är det någon som kan räta ut frågetecknen?

Vi har ett 14-årigt new foreststo som fölade -10, är ej ombetäckt. Hon är aldrig visad på premiering/utställning. Hon har tävlat men bara på lokaltävlingar (=resultaten är inte registrerade), eftersom hon huvudsakligen använts som lektionshäst och bara har tävlat med ridskoleeleverna.

Av olika anledningar hann vi inte med att visa henne på premiering med fölet förra sommaren. Men vill få henne stamboksförd i år.

När jag pratade med kvinnan som håller i premieringarna i mitt distrikt, så går det bra att visa henne i år, och då ska vi även ta med hennes 1-åriga avkomma, så att de får se hur hon ser ut. Det finns också möjlighet att göra ridprov (vilket gör att hon enligt storeglementet för nf kan bli GII i stället för bara premierad B).

När jag pratade med en ansvarig i newforestföreningen, så menade hon på att de kraven var borttagna. Stona behöver numera inte ha föl/avkomma för att kunna stamboksföras och ridprov är ej nödvändigt (dock vill jag ändå göra ridprovet så att hon kommer i en högre avelsvärderingsklass, men det verkade denna person inte vara så insatt i).

En annan fråga som dyker upp är om jag kan få henne poängbedömd om jag vill? Hon är ju såpass gammal att hon normalt sett inte poängbedöms, men enligt en del uppgifter jag fått så ska det gå ändå om man ber premieringsförrättaren om det. Men inte enligt hon som anordnar premieringarna i mitt distrikt.

Så mina frågor är egentligen:

1. Behöver jag ta med mig 1-åringen till premieringen och visa tillsammans med stoet (hon är iofs fin, men jag har inte hunnit träna henne tillräckligt, och hon har inte åkt transport än, och premieringen är snart...)

2. Är det någon vits med att göra ridprovet, får hon en högre avelsvärderingsklass då? (hon går med på ridläger denna och nästa vecka, och sedan är premieringen på måndagen därefter, dvs jag har svårt att kunna rida henne något själv innan visningen, och därför är hon inte så välriden som vanligt men det går ju ändå att visa att hon är trevlig att rida)

3. Kan jag be premieringsförrättaren att få henne poängbedömd med siffror? Och när måste jag kontakta honom i så fall?
 
Sv: Olika besked om stamboksföring av nf-sto

Har du kollat så att anmälningstiden inte redan har gått ut?
Det brukar var lång framförhållning på premieringar.
 
Sv: Olika besked om stamboksföring av nf-sto

Har du kollat så att anmälningstiden inte redan har gått ut?
Det brukar var lång framförhållning på premieringar.

Hon är redan anmäld :) Även till ridprov.
Ettåringen står med under hennes avkommor i katalogen. Men är inte anmäld separat.
 
Sv: Olika besked om stamboksföring av nf-sto

Du behöver inte ha med ett-åringen! DU kan be om poäng, det är frivilligt på ston över 10 år. Gör du ridprovet, det bedöms inte som en dressyrtävling utan med godkänt/ icke godkänt. För godkänt krävs skritt, trav och galopp i båda varven om jag inte minns fel.

Detta är vad som gäller hos oss iallafall! Häls EmblaAsk, premieringsarrangör i Svenljunga, V G Län.
 
Sv: Olika besked om stamboksföring av nf-sto

Tack för svar!
Vi till hör N Älvsborg, men det är väl samma där?
Premieringarna startar 10.00 och hon startar ganska tidigt (nr 4). Hur fungerar det om hon ska göra ridprovet innan visningen vid hand? Behöver hon göra ridprovet före 10.00?
Nu har jag hunnit träna lite med ettåringen och funderar i stället på om vi FÅR ta med henne och visa tillsammans med mamman (även om vi inte måste)? Eller om skulle varit annmäld separat för egen bedömning i så fall? Är det bara föl som visas tillsammans med stona numera?
 
Sv: Olika besked om stamboksföring av nf-sto

Jag är osäker på 1-åringen... tror med ganska stor säkerhet att hon skulle varit anmäld för att visas. Vad du kan göra är att ta kontakt med arrangören och fråga om du får efteranmäla henne.
Stoet skall ridas FÖRE sin bedömning, här börjar rid-och körprov en timme före själva premieringen.
 
Sv: Olika besked om stamboksföring av nf-sto

Jag är osäker på 1-åringen... tror med ganska stor säkerhet att hon skulle varit anmäld för att visas. Vad du kan göra är att ta kontakt med arrangören och fråga om du får efteranmäla henne.
Stoet skall ridas FÖRE sin bedömning, här börjar rid-och körprov en timme före själva premieringen.

Tack för all hjälp med mina frågor!

Vi tog med 1-åringen och efteranmälde henne separat, vilket var kul eftersom hon blev Klass I. Hon lastades även på 2 min, trots att hon åkte transport för första gången i sitt liv. Däremot tyckte hon det var lite läskigt att gå mellan repen och publiken i början, men stoet fick lov att springa med och då var det ju inga som helst problem.

Ridprovet gick också bra, "väl riden" stod det på protokollet. Och ridprovet var ju som du skrev, före visningen vid hand, så vi fick vara där lite tidigare. Men det gick ju fort och smidigt...
Däremot delar de inte ut värdebokstäver till stona längre på premieringarna, utan det är new forest-föreningen som sköter det numera, så jag får ju skicka in papprena dit. Hoppas att det inte ska vara några problem bara, hon fick ju varken poäng eller klassindelning pga sin ålder, men ett helt ok skriftligt omdöme.

Hoppas bara att premieringar får fortsätta att finnas kvar, för det finns ju oftast inom rimligt avstånd. Utställningar finns ju inte på så många platser så det är ju oftast längre att åka. Vilket inte alltid är så kul om man har ston med unga föl, eller unghästar som inte är så vana att åka transport.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp