olika bett beroende på vad ni gör?

Sv: olika bett beroende på vad ni gör?

Jag rider nästan alltid med tredelat bett med små fasta ringar och träns med remontnosgrimma då min häst gillar det.
Ibland pullarnosgrimma och ett vanligt tredelat bett.

Just nu byter jag inte bett, har ett eggbett från Sprenger (KK Ultra).

Funderar på att köpa ett Novabett med, vet inte hur pållen reagerar på raka bett men ska bli intressant att pröva.

Jag växlar mellan lite olika bett, eller snarare träns.
Just nu: har ett hoppträns med rakt applemouthbett rörliga ringar, ett allroundträns med rakt tränsbett med rörliga ringar, ett dressyrträns med tvådelat muffbett samt ett westernträns med stångbett.

Hoppning: raka tränsbett (i olika former), rakt pelhambett med kort skänkel.

Dressyr: tvådelat tränsbett/rakt tränsbett

Uteritt: samma som hoppning eller stångbett (western)

ska även investera i ett sidepull, så jag har ngt bettlöst alternativ också!

summan av kardemumman är väl att jag mest rider på rakt bett, då hästen trivs mkt med det. :)

Jag använder pelham när jag hoppar och ett tredelat i all övrig ridning, händer att jag även använder mig av rakt bett ibland. Nosgrimman är för närvarande den samma.

Jag har fått lära mig att det är bra att byta bett regelbundet, inte bara för att få hästen mer uppmärksam utan för att minska risken för exempelvis tryckskador och annat. Och i mina öron låter det logiskt så jag växlar mellan några bett som min häst verkar trivas med.

Jag växlar mellan tredelat med fasta ringar, rakt med fasta ringar, tvådelat med rörliga ringar (mycket sällan) och rakt gummibett. Nosgrimma brukar jag inte ha någon, men i såfall har jag en aachennosgrimma.

Hej!

Jag rider med olika bett nästan varje dag! Växlar mellan:
- rakt med lösa ringar
- rakt med fasta ringar
- 3 delat lösa / fasta ringar (maqic)
- kombinations bett (endast om jag hoppar)
- rakt stångbett (tygeln i den översta ringen)
- Bettlöst (sidepull)

Enligt rekomendationer från veterinärer skall man byta minst var 3:e dag (om man inte märker någon skillnad på hästens mun byter man för sällan) De rekomenderar också raka bett med skänklar (typ stång) då det ligger mest stilla i hästens mun.

Sen så är det klart att varje häst är ju olika individer så man får testa sig fram vad som passar ens egna häst!

vad menas med "om man inte märker någon skillnad på hästens mun så byter man för sällan" ?

när Colewind var yngre valsade vi hit och dit med olika bett för att hitta något han går bra på. 3 delat vanligt ridbett har funkat allra bäst, han lyssnar bäst på det, haft samma i många år. varför ska vi då byta?
däremot blir det skillnad om JAG inte rider ordentligt, slängigt och okoncentrerat= han blir spänd, svårare att rida och lyssnar mindre på min hand och sits.

vad menas med "om man inte märker någon skillnad på hästens mun så byter man för sällan" ?

när Colewind var yngre valsade vi hit och dit med olika bett för att hitta något han går bra på. 3 delat vanligt ridbett har funkat allra bäst, han lyssnar bäst på det, haft samma i många år. varför ska vi då byta?
däremot blir det skillnad om JAG inte rider ordentligt, slängigt och okoncentrerat= han blir spänd, svårare att rida och lyssnar mindre på min hand och sits.

Undrar jag med.

Att byta bett för att hålla munnen "levande" (som det låter när emmsa skriver att man ska märka skillnad) tror jag inte ett skit på. Däremot håller jag med om att det borde vara bra för tryckfördelningen att byta mellan olika bett. Men jag ser ändå ingen menig i det om hästen tydligt visar att den vill ha DET bettet. Det torde bli minst obehag om hästen får gå på det bettet den gillar bäst.

Jag vill ha en lugn munn på unghäst därför vill jag att ridningen ska vara "så lik som möjligt" varje dag och att han ska vänja sig vid ett bett som han alltid har. Inte få en nytt varje dag.

Dressyr:
Tredelat trensbett. Har förbjudit mig själv att anv annat :)

Hoppning:
Delat, gummiklätt Pelham med delta. Tanken är att jag såsmåningom ska kunna hoppa honom på trensbettet.

Uteritt:
Pelham eller trensbett. med trensbettat har jag ofta graman ute.
Porter är väldigt tittig och stark. På Pelham kan jag galoppera honom ordentligt utan att behöva sitta och dra i munnen.
Anv. en stång förut, men jag tycker att han knäpper av så mycket då, så det är placerat låååångt in i stallskåpet nu :D

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 219
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
519
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
767
Senast: jemeni
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka