Olika bettyper?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mestur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 278
M

Mestur

Kanske redan finn en sån här tråd, men jag hittade ingen.
Jag skulle vilja veta vad för olika funktioner olika bett har, tex vad är det för skillnad på ett bett med fasta ringar och ett "vanligt"?
Jag är inte intresserad av att starta en tråd där folk diskuterar huruvida folk som använder ett visst bett är djurplågare eller inte utan bara få en översikt på funktion och idé.:)

Sv: Olika bettyper?

fasta ringar - ligger lite stadigare i hästens mun, riskerar inte att nypa hästen i mungipan

ställ gärna med konkreta frågor om olika bett och deras funktioner, är lättare att svara om man vet mera precist vad du undrar över :idea:

Vad är de huvudsakliga skillnaderan mellan tredelade bett, tvådelade bett och raka? Varför har man en sån där "kulle" på en del raka bett?
Vilken funktion har ex ett passoebett då man spänner tyglarna i den stora ringen? Varför rider folk med stångbett men hävstång och har delta mellan övre och nedre ringen? tar inte det bort iden med ett stångbett?

Låter kanske hemskt okunnig, men det är väl bättre att fråga än att undra.. :)

Vad är de huvudsakliga skillnaderan mellan tredelade bett, tvådelade bett och raka?
De lägger trycken på olika ställen i munnen. De kan också upplevas olika milda/skarpa från häst till häst. Tvådelade och tredelade anses i allmänhet lika skarpa, det är en fråga om vad som ligger bäst i hästens mun. Tvådelade kan många gånger gå upp i gommen på hästen. Raka bett kan uppfattas som mildare än delade bett, men också som skarpare, beroende på om hästen gillar tungtryck eller lantryck.

Varför har man en sån där "kulle" på en del raka bett?
Det kallas "mullen mouth". Det är för att bettet ska vara mer anatomiskt utformat. Med ett helt rakt bett blir tungtrycket enormt stort, och det trycker dessutom på överkäken på hästen (heter det laner på överkäken också?).

Vilken funktion har ex ett passoebett då man spänner tyglarna i den stora ringen?
Det fungerar som ett vanligt tränsbett. Vissa hävdar att det upplevs skarpare, och det kan vara för att nacktrycket ökar något i och med att sidostycket är fixerat. Jag vet inte.

Varför rider folk med stångbett men hävstång och har delta mellan övre och nedre ringen?
Antingen för att ryttaren inte kan/vill rida med två tyglar, eller för att man på grund av vissa regler måste rida så.

tar inte det bort iden med ett stångbett?
Nja. Det blir ju fortfarande hävstångseffekt, men man kan aldrig reglera hur mycket stång/bridong verkar i varje tygeltag. Man kan aldrig släppa efter eller ta tag på den ena eller den andra. Det blir alltid samma tryck. Och jag tycker att på många hästar blir ett delta för skarpt, då den verkar för mycket i stången.

Vad är de huvudsakliga skillnaderan mellan tredelade bett, tvådelade bett och raka?
de har olika anläggningsyta och passform i hästens mun, och ger därför olika tryck och effekt.
ett oledat bett ger tex mer tryck på tungan än ett ledat.
hästar funkar väldigt olika, så det går inte att säga generellt hur skillnaden i känsla hos ryttaren blir på de olika varianterna.

Varför har man en sån där "kulle" på en del raka bett?
antar att du menar tungfriheten. den gör att mindre tryck hamnar på tungan och mer tryck på lanerna. om tungfriheten är hög kan den även gå upp i gommen på hästen = mer/skarpare effekt av bettet :crazy:

Vilken funktion har ex ett pessoabett då man spänner tyglarna i den stora ringen?
som ett vanligt tränsbett

Varför rider folk med stångbett men hävstång och har delta mellan övre och nedre ringen?
ofta för att man inte behärskar finnesserna med att rida på två tyglar, utan endast vill ha den ökade bromsande effekten som stångbettet ger.
på ponny måste man dessutom ha pelham med delta på hopptävling.

tar inte det bort iden med ett stångbett? nja. men som sagt, vill man bara ha mera broms duger det rätt bra med delta

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
749
Senast: Jeps
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 761
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31