Olika hackamore

Fiorano

Trådstartare
Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir väldigt stark och lätt låg på det. Hört at s-hack har lite mer uppresande effekt? Är det så?
 
Jag har provat några olika, dock inte S.

Tycker "akademisk" (den snirkliga) och helt runda (wheel, flower) är trevligast. Men eftersom jag har svårt att hindra mig själv från att ta ledande tygeltag kör jag antingen cavesson (fäster ett till tygelpar i en läderkapson) eller låter bli hack och tar ett sidepull.

Nuvarande häst avskyr allt som skramlar runt huvudet så det är sidepull, repgrimma eller dually som gäller för han.

Ponnyhack/vanligt hack tycker jag ger starka och låga hästar, klumpiga och stora är dom också.
 
Mitt sto trivdes allra bäst på S-hack. Jag provade ett gäng modeller (även några andra bettlösa alternativ) med henne, eftersom hon reds främst bettlöst. Väldigt små/korta skänklar (ser ut nästan som ett "kors" med öglor - oklart vad modellen egentligen heter..) var också en uppskattad modell. Men av de olika vi provade, kändes S-hacket absolut bäst.
Ponnyhack reds hon på när jag köpte henne, så det använde jag i början minns jag (det var i början av 2008..). Jag upplevde det som mycket otydligare och lite klumpigt - jag fick en trevlig kontakt och kunde "finlira" betydligt bättre på S-hacket trots att det var mildare/mindre hävstångseffekt (mindre skillnad i längd mellan över- och underskänkeln på hacket).
Jag upplevde sällan att damen blev stark, överlag, så där är jag inte rätt person att svara. Men jag upplever absolut skillnad på olika modeller av hack.

Däremot provade jag S-hack (exakt samma skänklar..) på min fjordvalack några gånger, bara på uteritt. Det funkade tills han reagerade på något, kan vi väl säga :cautious: . Sen höll jag mig till bett på honom.
 
S-hack är stabilt och trevligt att rida på tycker jag. Enkelt att göra ledande och lyftande tygeltag. Man kan också fästa en andra tygel högre upp att använda om hästen behöver ännu tydligare upp-signal. Har provat andra typer av hack också, men S är det enda av dem jag använder just pga stabilisatorn. Rider främst på sidepull, men hack kan kännas bättre ute ibland.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 236
Senast: Badger
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 868
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 472
Senast: Palermo
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 301
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp