Olika långa ben!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare LillaVirus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 582
L

LillaVirus

Jag har ett problem: mitt ena ben är lite kortare än det andra, inte mkt kanske ett par cm. men det blir väldigt uppenbart när jag ska rida, speciellt i dressyren då mina skänkelhjälper blir väldigt förvirrande för den stackars hästen :crazy: oftast försöker jag omedvetet kompensera för detta genom att flytta mej lite åt sidan i sadeln men då blir istället vikthälperna helt fel och tillslut blir det bara pannkaka av allt!! :( dessutom slutar det oftast med att jag får kramp i de nedre ryggmusklerna och svanken vilket är väldigt irriterande. Jag har för övrigt skolios pga av min ojämna ben..
Vad kan jag göra för att förbättra min sits så att mina dumma ben inte förstör min ridning?! jag måste ha olika längd på stiglädren men det känns inte som om det blir bättre för det.
Finns det fler som har det här problemet?!
det här blev längre än vad jag hade tänkt, hoppas nån orkar läsa igenom :D

Sv: Olika långa ben!

Det bästa du kan göra är att stärka upp din korsett alltså bukmuskulatuen så att du får en stabil muskulatur i bäckenet somdinryggrad kanstödjaspå. Jag föreslår att du tar kontakt med en sjukgymnast som kan utforma ett träningsprogram väl anpassat till dig, som du vet ser våra kroppar olika ut och de tål olika saker.
Att du lär kännadin kropp och stärker densådu få en optimal hållning är jätte viktigt. Ibland är det oftast bara små muskler det handlar om i ryggen och magen som behöver stärkas upp.

Pilates är en jätte bra grej där man lär sig koordinera magen och ryggens muskler. När du kan grundprinciperna kan du gå över till pilates - bollen.

Ta hjälp av en duktig fysioterapeut, kiro eller naprapat. De kan dels justera dig som du är i dag och dels tipsa om de smartaste övningarna som snabbast ger resultat.

Jag har olika långa ben pga höftlux när jag var liten, men det kan vara "bättre eller sämre". Min kiropraktiker brukar kolla igenom detta + skriva bra träningsprogram, och det blir faktiskt skillnad :) Dessutom får jag "obehagligt uppriktiga" synpunkter om muskler och styrka, så jag vet för det mesta vad som felar. Inte kanske kulaste nyheten, men det är nyttigt för ridningen.

Tack för alla tips! :bow:
ska kolla upp var det finns kiropraktorer och sjukgymnaster i Falun. Pilates håller jag redan på med, det fungerar ibland, jag har inte riktigt tålamodet :smirk:
Men hur mkt kostar det att gå regelbundet hos en sjukgymnast?

Det bästa man kan göra är att röra på sig så mycket och allsidigt som möjligt. Fortsätt rida även om det känns jobbigt.
Fråga om du kan bli longerad, det är en helt annan sak då du sitter helt fri på hästryggen utan någonting at "klamra dig fast vid" om inte en hjälptygel. Känn att du tynger dig ner på hästens rygg, ha en normal svank, släpp ner benen och höfterna och försök lyfta dig ur höfterna och bäckenet, sträck på dig och sug in och upp magen. Lägg hela ditt fokus och medvetande på din bukmuskulatur, centrat, det här all kraft kommer ifrån. Sträck på dig, känn att det är en tråd som drar dig upp. :D

Det bästa du kan göra är att stärka upp din korsett alltså bukmuskulatuen så att du får en stabil muskulatur i bäckenet somdinryggrad kanstödjaspå. Jag föreslår att du tar kontakt med en sjukgymnast som kan utforma ett träningsprogram väl anpassat till dig, som du vet ser våra kroppar olika ut och de tål olika saker.
Att du lär kännadin kropp och stärker densådu få en optimal hållning är jätte viktigt. Ibland är det oftast bara små muskler det handlar om i ryggen och magen som behöver stärkas upp.

Det blev lite otydligt där. Rätt ska vara rätt: En muskulatur som ger stöd åt ryggraden. så ja :rofl:

haha okej, jag förstog ändå :D det där med longeringen låter mkt bra, problemet är bara att jag oftast är ensam i stallet. får försöka hitta någon som kan hjälpa mej. har försökt spela in mej själv också med digitalkameran för att se hur jag sitter, det hjälper lite förutom att det är rätt svårt att veta när jag är i bild ;)
tack för alla tips!

Jag har/hade samma problem. Puttar dessutom sadeln väääldigt snett då. Jag går då till en kiropraktor. :)

Oftast hakar man upp sig på det som är negativt, och då blir det lätt ett negativt mönster ;) då man sitter och spänner sig i sadeln och anstränger sig för att sitta rätt. Tänk positivt. Oftast krävs det bara små enkla medel och justeringar. Du kommerfixa det ;)
Lycka till och ha kul när du rider :D

Jag betalar 300-350 per gång, men under de perioder då jag inte har problem behöver jag inte ens gå en gång i halvåret så det gäller att hålla i "egenträningen" och framför allt att inte vänta för länge när jag känner att det är dags att ta hjälp.

Pilates är förmodligen superbra, men du kan behöva instruktioner om specifika övningar eller stretchningar för att komma åt just DITT problem.

jag har oxå ojämna ben men jag märker det inte såå mkt när jag rider...som tur är:p

Liknande trådar

Ridning Hur gör ni som av olika anledningar har olika långa ben? Altså med stiglädren... Jag har efter en olycka ca 2 cm skillnad i längd på... 2
Svar
38
· Visningar
3 287
Senast: Sunny
·
W
Utrustning Jag brukar ha många livliga diskussioner med en kompis angående just ridspön. När jag rider brukar jag ha ett långt dressyrspö om...
Svar
17
· Visningar
2 981
Senast: Whiplashr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka