Olika material i kläder...

Red_Chili

Trådstartare
Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur vet man vad som är bra?

Jag har en klänning som jag upplevde som väldigt sval. En polyesterskapelse som är väldigt tunn. Sedan införskaffade jag en i linnetyg och insåg att min "svala" klänning inte var sådär jättesval egentligen... Tyget andas inte så bra. Jag har märkt samma skillnad när det gäller vinterjackor. Dunjackan håller mig mycket varmare och bekvämare än polyesterjackan som mest bara stänger in all kroppsvärme på ett obehagligt sätt.

Så att naturmaterial är bättre än plast, det förstår jag ju. Men så finns det en miljard olika namn på tyger och vissa tyger som ska vara snälla går knappt att tvätta i 40 grader i tvättmaskin utan att tappa form, krympa och bli totalt oanvändbara. Tex så köpte jag en t-shirt som skulle vara i något som var en miljövänligare variant av bomull(?). Första gången jag tvättade den så blev den ca 10cm kortare och oanvändbar...

Hur ska man egentligen tänka när man väljer kläder/material?
Jag vill ha material som andas och är bekväma, gärna med så liten naturpåverkan som möjligt.
(javisst, det finns second hand om man vill köpa miljövänligt, men tex underkläder vägrar jag köpa begagnat)
 
Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur vet man vad som är bra?

Jag har en klänning som jag upplevde som väldigt sval. En polyesterskapelse som är väldigt tunn. Sedan införskaffade jag en i linnetyg och insåg att min "svala" klänning inte var sådär jättesval egentligen... Tyget andas inte så bra. Jag har märkt samma skillnad när det gäller vinterjackor. Dunjackan håller mig mycket varmare och bekvämare än polyesterjackan som mest bara stänger in all kroppsvärme på ett obehagligt sätt.

Så att naturmaterial är bättre än plast, det förstår jag ju. Men så finns det en miljard olika namn på tyger och vissa tyger som ska vara snälla går knappt att tvätta i 40 grader i tvättmaskin utan att tappa form, krympa och bli totalt oanvändbara. Tex så köpte jag en t-shirt som skulle vara i något som var en miljövänligare variant av bomull(?). Första gången jag tvättade den så blev den ca 10cm kortare och oanvändbar...

Hur ska man egentligen tänka när man väljer kläder/material?
Jag vill ha material som andas och är bekväma, gärna med så liten naturpåverkan som möjligt.
(javisst, det finns second hand om man vill köpa miljövänligt, men tex underkläder vägrar jag köpa begagnat)
Jag tycker det är svårt att välja "rätt" hela tiden, speciellt om kläderna ska sitta åt och andas som träningskläder.

Jag läste igenom några sidor som exempelvis dessa:
https://vanersborg.naturskyddsforeningen.se/kladbytardagen/textila-material/
Och: https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/textil/tips-och-rad-for-hallbar-textilkonsumation/
För att få en uppfattning av alla olika problem med tyger - påverkan vid produktion, användning och end of life. Miljö, människor som arbetar med tyg/sömnad, tvättning av kläder, etc.

Sen har jag valt några tygtyper jag försöker välja i största möjliga mån och några jag aktivt väljer bort.
Jag har också provat köpa en ex. T-shirts av olika tyger för att se vad de passar till.

Jag väljer aktivt ull (främst merino), oeko-tex bomull, lin, 100 % bomull, bambu (en sorts viskos) och viskos. Få saker är Svanenmärkta (ställer kvar vid tillverkning) men där försöker jag välja också om det inte är dubbla priset på en dyr vara.

Jag väljer aktivt bort polyester, polyamid och akryl. Även polyesterinblandningar.
Men det är svårt, ofta några procent elastan i jeans som det inte finns lämpliga alternativ för.

Men det blir svårt vid t.ex. träningstights och liknande plagg, att få något som inte påverkar miljön vid produktion och vid tvätt (utsläpp av plastpartiklar) då sådana plagg ofta tvättas efter bara en användning. Mycket elastan, spandex och polyster där.

Har inte än hittat tights av lite snällare material som ändå är squat proof och svala, så mina tights är 10 år gamla och jag vet inte vad de ska ersättas med.
 
Kom ihåg att märkningen 'återvunnen polyester' inte betyder att plasten måste haft ett annat liv innan klädesplagget.
Då det skulle riskera att de får in andra typer av plaster (det finns tusentals) så är ofta återvunnen polyester i just tyg (förpackningar och liknande är betydligt bättre) plastmaterial som skrotas direkt från fabrik och därefter går till tygproduktion, för att materialet inte ska kunna förenas.

Så vissa kan vara bättre, exempelvis de som specifikt är från en viss källa (gamla fiskenät och sånt), men anta annars att det främst är green washing.
+ Att problemet med mikroplaster vid tvätt tyvärr kvarstår. Även vid återvunna nät.
 
Har också funderat på vilka tyger jag tycker om och som tillhör dom bättre för miljön. Jag föredrar helt klart lintyg på kläder skönt tyg att ha nära kroppen och lin ihop med hampa tyg tillhör väl dom mest miljövänliga tygerna. Sedan visst så kan lin vara vidrigt också både mot miljön och människor beroende på var det produceras.
Fördelen med lin och hampa är att den kan produceras på så många ställen till skillnad från bomull. Lin och hampa har högt motstånd i sig själva när det kommer till insekter till skillnad från bomull men det som kan bli problem är rötningen och hur den görs.

På strumpor älskar jag bambu och även om jag vet att det inte är något vidare tyg när det kommer till miljö så kan jag inte sluta att köpa just bambusockar.

På vintern är ju ull svårslaget. Ull kan skilja en del på hur miljövänligt det är berodde på vilket djur den kommer ifrån och det som många inte tänker på är att det mest miljöfarliga med ull är när ullfettet tvättas ur och hur det tas omhand. Olika djur har olika mycket eller inget ullfett.

Som boende på västkusten så har jag länge funderat på bästa materialet för regnkläder och funderar på hur tätt oljerockar håller tätt. Visst det är oftast vaxad bomull och säkert någon syntet som foder men borde vara betydligt bättre än alternativen som finns där ute.
 
På strumpor älskar jag bambu och även om jag vet att det inte är något vidare tyg när det kommer till miljö så kan jag inte sluta att köpa just bambusockar.
Varför är inte bambu ett bra val? Det jag har läst så är det bättre än bomull? Men jag kan ha missat något.
 
Jag tänker att det bästa jag kan göra är att använda mina plagg länge. Om nåt är omodernt/dålig passform/har nåt litet hål i sig som inte stör funktionen använder jag det ändå (t.ex. som gå hemma plagg eller hundkläder/stallkläder).
Ja det gör jag med, och lagar kläder, syr om till annat osv. Försöker också välja kvalitetsgrejer från början, undvika spontanköp...
 
+ Att problemet med mikroplaster vid tvätt tyvärr kvarstår. Även vid återvunna nät.
Vet du hur det är med föroreningar/mikroplaster när man "bara" sköljer kläderna? Nu i morse tex så hade jag på mig ett par träningstights, de blev svettiga. Istället för att tvätta dem så sköljde jag ur dem och hängde upp för att lufttorka. Så kan jag göra några gånger innan jag tvättar dem "på riktigt" i maskin, just för att det känns dumt att maskintvätta allt hela tiden. Men egentligen vet jag inte om det ger så extremt stor skillnad?
 
Varför är inte bambu ett bra val? Det jag har läst så är det bättre än bomull? Men jag kan ha missat något.
Oftast använder man massa kemikalier för att utvinna fibrerna (kallas viskos modelen) även om vattenrötning också finns men då är problemet de syreförbrukande ämnen som finns kvar i vattnet efter.
 
Oftast använder man massa kemikalier för att utvinna fibrerna (kallas viskos modelen) även om vattenrötning också finns men då är problemet de syreförbrukande ämnen som finns kvar i vattnet efter.
Jag är även medveten om att säljare vill få bambu att framstå som miljövänligt och stämmer delvis då det är miljövänligt att odla men det prata inte lika mycket om själva tillverkning och hur den påverkar.
 
Oftast använder man massa kemikalier för att utvinna fibrerna (kallas viskos modelen) även om vattenrötning också finns men då är problemet de syreförbrukande ämnen som finns kvar i vattnet efter.
Vattenrötning är lin och hampa men naturvårdsverket skriver så här:
"Viskos tillverkas genom att cellulosa från trämassa bryts ner och ombildas med hjälp av kemikalier. Viskosprocesser kan vara mycket miljöpåverkande och orsaka utsläpp av svavel, kväve och andra föroreningar men det finns bra processer och miljömärkta viskosfibrer."
Så om man väljer miljömärkt är bambu rätt bra. :)
 
Vattenrötning är lin och hampa men naturvårdsverket skriver så här:
"Viskos tillverkas genom att cellulosa från trämassa bryts ner och ombildas med hjälp av kemikalier. Viskosprocesser kan vara mycket miljöpåverkande och orsaka utsläpp av svavel, kväve och andra föroreningar men det finns bra processer och miljömärkta viskosfibrer."
Så om man väljer miljömärkt är bambu rätt bra. :)
Lin och hampa röttas oftast på land och inte i vatten.

Visst finns det värre tyger än bambu men finns även betydligt bättre.
 
Vet du hur det är med föroreningar/mikroplaster när man "bara" sköljer kläderna? Nu i morse tex så hade jag på mig ett par träningstights, de blev svettiga. Istället för att tvätta dem så sköljde jag ur dem och hängde upp för att lufttorka. Så kan jag göra några gånger innan jag tvättar dem "på riktigt" i maskin, just för att det känns dumt att maskintvätta allt hela tiden. Men egentligen vet jag inte om det ger så extremt stor skillnad?
Osäker. Jag tänker att kläderna troligen kontinuerligt bryts ner av användning och att bli utsatt för UV-strålning. Om vi handtvättar lossnar det kanske en mindre jämfört vid centrifugering, men det lossnar troligtvis ändå en viss mängd.
 
Lin, Bomull och Ull. Polyester är skräp för att ha kläder som andas och för miljön. Tror dock att man kan tvätta i tvättpåsar för att minska utsläpp av microplaster.
Fast de påsarna var väl bluff har jag för mig jag läste nånstans.
Ta det med en nypa salt, jag minns inte källan..
 
Lin, Bomull och Ull. Polyester är skräp för att ha kläder som andas och för miljön. Tror dock att man kan tvätta i tvättpåsar för att minska utsläpp av microplaster.
Tycker även polyester luktar vidrigt vid minsta svett så blir alltid så förvånad när det är det vanligaste tyget i träningskläder, plus att det inte andas så en svettas ju betydligt lättate🥵
 
Lin och hampa röttas oftast på land och inte i vatten.

Visst finns det värre tyger än bambu men finns även betydligt bättre.
Fast för att återigen citera naturvårdsverket som borde vara de som har koll: "Den vanligaste och även minst miljöbelastande rötningsmetoden kallas fält- eller daggrötning som innebär att man låter linet ligga ute under några veckor. Lin kan även vattenrötas, men det är ett sämre alternativ eftersom restvattnet innehåller syreförbrukande ämnen som skapar syrefattiga miljöer om det släpps ut i våra sjöar."

Det står inget om vattenrötning på bambu, jag tänker att naturvårdsverket borde ha bäst koll på de här delarna.
 
Fast för att återigen citera naturvårdsverket som borde vara de som har koll: "Den vanligaste och även minst miljöbelastande rötningsmetoden kallas fält- eller daggrötning som innebär att man låter linet ligga ute under några veckor. Lin kan även vattenrötas, men det är ett sämre alternativ eftersom restvattnet innehåller syreförbrukande ämnen som skapar syrefattiga miljöer om det släpps ut i våra sjöar."

Det står inget om vattenrötning på bambu, jag tänker att naturvårdsverket borde ha bäst koll på de här delarna.
Är väl för att rötning av bambu inte är så vanligt då det är både arbetskrävande och kostsamt utöver att det inte blir lika mjukt som viskosmetoden.

Även jag tycker att naturvårdsverket borde ha koll men kan ju vara så att naturvårdsverket inte nämner det då det är såpass ovanligt jämfört med viskosmodelen och har därför allt att ha bambu under andra trädfiber och inte med lin och hampa.
 
Ull (merino) är behagligt att ha på sig och om man vädrar plagget efter användning håller det sig fräscht länge. Jag kan ha t ex en t-shirt åtminstone 5 gr utan att behöva tvätta den. Det finns merinoplagg i tunn kvalité som funkar att bära på sommaren. Det kostar lite mer men jag tycker det är en bra investering.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp