Olikhet inför lagen upprörde på debatt

Att bygga ett ridhus kan kosta allt från 0 till 75 000 kronor i bygglov, beroende på i vilken kommun du bor. Frågan bollades av en politikerpanel på Hästföretagarforum i Göteborg. Politikerna var överens om att det var tokigt, men lösningarna varierade. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.tidningenridsport.se/olikhet-infor-lagen-upprorde-pa-debatt/
 
Gissar att det handlar om ifall gården är klassad som jordbruksenhet eller inte. På en jordbruksenhet kan du bygga ekonomibyggnader utan att söka bygglov. Förmodligen har de blandat ihop begreppen.
 
Gissar att det handlar om ifall gården är klassad som jordbruksenhet eller inte. På en jordbruksenhet kan du bygga ekonomibyggnader utan att söka bygglov. Förmodligen har de blandat ihop begreppen.

Nja (har inte läst artikeln). Saken är ju att man tolkar undantaget i PBL olika. Det finns ingen enighet om vad som är en areell näring (som är undantaget). Därför bedöms man olika i olika kommuner.

Det nyligen avgjorda strandskyddsmålet kan möjligen göra saken lite klarare men inte tillräckligt mycket.
 
Så det är inte orättvist om det är gratis i grannkommunen alltså? Märkligt tänkt. Det är inte frågan om olika avgifter utan lagtolkning.
Nu är det ju rätt stor skillnad mellan att en kommun använder den frihet kommunallagen ger den, dvs att agera enligt lag och anklagelsen att "
Olikhet inför lagen upprörde på debatt"
å återigen, jag ställer frågan.

Vilken lag och vilken olikhet?

Kommunalskatten
är olika i olika kommuner, liksom servicen. Kan naturligtvis betraktas som orättvist. Men det handlar knappast om olikheter inför lagen... Det handlar om hur olika kommuner värderar olika saker, olika. Helt enligt gällande lagstiftning.Och likheten inför kommunens regelsystem gäller alla lika i just den kommunen.
 
Nu är det ju rätt stor skillnad mellan att en kommun använder den frihet kommunallagen ger den, dvs att agera enligt lag och anklagelsen att "
Olikhet inför lagen upprörde på debatt"
å återigen, jag ställer frågan.

Vilken lag och vilken olikhet?

Kommunalskatten
är olika i olika kommuner, liksom servicen. Kan naturligtvis betraktas som orättvist. Men det handlar knappast om olikheter inför lagen... Det handlar om hur olika kommuner värderar olika saker, olika. Helt enligt gällande lagstiftning.Och likheten inför kommunens regelsystem gäller alla lika i just den kommunen.

Jag har redan svarat flera gånger på den frågan.
 
Du måste ha dålig fantasi som inte kan se att andra kan uppleva det som orättvist. Du kan liksom inte bestämma hur andra uppfattar det, ingen kommer att fråga dig först vad de ska tycka.
Nu är det ju en rätt stor skillnad om ngr upplever en sak som orättvis till att hävda olikheter inför lagen.

Ekonomin i kommuner är olika, liksom den politiska majoriteten i dessa kommuner. Det är inte orättvist..det är livets realiteter.
Vad jag tycker är inte relevant, vad du tycker är naturligtvis inte det heller.
Den som inga byxor har
anser alltid att det är orättvist att andra slipper ha ändan bar.:angel:
 
Nu är det ju en rätt stor skillnad om ngr upplever en sak som orättvis till att hävda olikheter inför lagen.

Ekonomin i kommuner är olika, liksom den politiska majoriteten i dessa kommuner. Det är inte orättvist..det är livets realiteter.
Vad jag tycker är inte relevant, vad du tycker är naturligtvis inte det heller.
Den som inga byxor har
anser alltid att det är orättvist att andra slipper ha ändan bar.:angel:
Det finns inget rätt eller fel i hur avgifter/skatter och liknade uppfattas. Du uppfattar det på ett vis och andra på ett annat. Det kanske kommer att justeras på ett eller annat vis, det är vanligt när något upplevs som inkonsekvent eller orättvist.
 
Det finns inget rätt eller fel i hur avgifter/skatter och liknade uppfattas. Du uppfattar det på ett vis och andra på ett annat. Det kanske kommer att justeras på ett eller annat vis, det är vanligt när något upplevs som inkonsekvent eller orättvist.
Man kan naturligtvis ha en individuell åsikt om skatter, subventioner eller regelverk. Det har alla rätt till. Men att hävda "
Olikhet inför lagen "
Är helt upp åt väggarna i det här fallet. Regelverket gäller för en kommun. Kan naturligtvis jämföras med andra kommuner. Men lagen är trots det lika för alla. Kommunala regler skiljer mellan kommuner. Men dessa regler är regler och inte lagar.
Visst kan olika kommunalskatt tyckas orättvist..men systemet lär inte ändras under förutsebar framtid.
 
Man kan naturligtvis ha en individuell åsikt om skatter, subventioner eller regelverk. Det har alla rätt till.
Så bra vi är överens. Det här är ett uttryck för åsikter - det är en tidning som skriver om hur folk uppfattar något.

Som vallhund skriver, du kanske ska ta diskussionen med tidningen, jag tror det är meningslöst då du protesterar mot just folks åsikter och hur de uppfattar situationen. Det är lite av ett Don Quichotte mission att protestera mot vad folk tycker.
 
Man kan naturligtvis ha en individuell åsikt om skatter, subventioner eller regelverk. Det har alla rätt till. Men att hävda "
Olikhet inför lagen "
Är helt upp åt väggarna i det här fallet. Regelverket gäller för en kommun. Kan naturligtvis jämföras med andra kommuner. Men lagen är trots det lika för alla. Kommunala regler skiljer mellan kommuner. Men dessa regler är regler och inte lagar.
Visst kan olika kommunalskatt tyckas orättvist..men systemet lär inte ändras under förutsebar framtid.
I det här fallet är det orättvisa att kommuner ges möjlighet att tolka en lagstiftning olika. Det beror på att lagen är otydlig på så vis att förarbetena inte ger vägledning och de rättsfall som finns pekar åt olika håll. Frågan som är oklar är om ett ridhus på en jordbruksfastighet anses vara en sådan ekonomibyggnad som enligt PBL inte är bygglovspliktig.

PBL är den samma för alla, så nog ligger det en orättvisa i att kommuner ges möjlighet att tillämpa lagen så pass olika? Det handlar ju om att politiker och tjänstemän i en kommun väljer att använda en ’gråzon’ i en lagstiftning där det finns rättsfall som pekar åt olika håll på ett sätt , medan man i grannkommunen väljer en annan tillämpning. Jag bor 100 m från en kommungräns. Jag fick betala ca 45 000 i bygglov f mitt ridhus eftersom min kommun väljer att anse ridhusbygge på en jordbruksfastighet vara bygglovspliktigt, medan det så vitt jag vet hade varit gratis, dvs inte bygglovspliktigt, i grannkommunen eftersom man väljer en annan tolkning av lagen. Om inte det är orättvisa, vad är det då? Riksdagen borde ändra i PBL så att kommunerna inte kan utnyttja ett oklart rättsläge som drabbar hästnäringen är min uppfattning.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp