• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Zonya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 011
Z

Zonya

Hade tänkt börja ge lite rapsolja åt min pålle så han skulle få lite mer hull över revbenen och för pälsen. Han får 1 dl per dag. Ni som börjat ge olja, drog ni ner på havren (el ngt annat) eller lade ni bara till oljan i foderstaten?

Sv: Olja

Zonya skrev:
Hade tänkt börja ge lite rapsolja åt min pålle så han skulle få lite mer hull över revbenen och för pälsen. Han får 1 dl per dag. Ni som börjat ge olja, drog ni ner på havren (el ngt annat) eller lade ni bara till oljan i foderstaten?

Om du vill få lite mer hull, så skall du givetvis inte ta bort av havren. En dl är inte så mycket om du vill bygga hull, till pälsen räcker det gott dock.

Hälsning Maja

Nej har inte ändrat på min foderstat något. Jag ger 2 dl åt min häst.
1 dl i kvällsfodret och 1 dl i em fodret, då hästen inte kan tillgodogöra sig mer än 1 dl olja/utfodringstillfälle. Däremot så ger jag majsolja men det tror jag inte har någon som helst betydelse.

kicki71 skrev:
Nej har inte ändrat på min foderstat något. Jag ger 2 dl åt min häst.
1 dl i kvällsfodret och 1 dl i em fodret, då hästen inte kan tillgodogöra sig mer än 1 dl olja/utfodringstillfälle. Däremot så ger jag majsolja men det tror jag inte har någon som helst betydelse.

Jag har hört att man kan fodra 0,1 kg olja (ca.1 dl) per 100 kg häst och utfodringstillfälle.

Hälsning Maja

kicki71 skrev:
då hästen inte kan tillgodogöra sig mer än 1 dl olja/utfodringstillfälle.

Vart har du fått detta ifrån?
75 - 100 g per 100 kg häst och utfodringstillfälle och max det dubbla per dag kan hästen tillgodogöra sig, såvitt jag vet...

Det var så att jag började att ge oljan(alltihop)i samma fodergiva men efter några veckor märktes fortfarande ingen skillnad. Efter att jag separerat, och ger i två omgångar(som hon, vet. sa att man bör göra) fick jag märkbar effekte efter ca 1-1 1/2 vecka. Mer energisk, bättre päls och hennes "bajs bollar" är glansigare.
Ganska konstigt då, eller....Inget annat är ändrat än att jag delat upp fodringsgivorna. Har ingen aning, hur förändringen då kan komma sig, någon????

Som skrivits många gånger i tidigare oljetrådar behöver hästens matsmältning tid på sig att vänja sig vid oljan annars rinner en del rätt igenom.
I ditt fall har säkert både tiden o uppdelningen av givorna spelat in.
PL

Kan nog vara bidragande anledning, hon har fått olja sen jan(v.4), då 2 dl i samma foderhink, och för ca 1 månad sen ändrade jag, som tidigar nämnts. Så på 8 veckor hände ingenting men på sista 2 veckorna en klar förändring. Har himla dålig koll på det här med foder och tidbegrepp men för mig låter det himla underligt? Att det ska ta nästan 10 veckor för effekt? Kan då ärligt säga, låter konstigt men jag har ingen aning.....så det stämmer säkert.

kicki71 skrev:
Kan nog vara bidragande anledning, hon har fått olja sen jan(v.4), då 2 dl i samma foderhink, och för ca 1 månad sen ändrade jag, som tidigar nämnts. Så på 8 veckor hände ingenting men på sista 2 veckorna en klar förändring. Har himla dålig koll på det här med foder och tidbegrepp men för mig låter det himla underligt? Att det ska ta nästan 10 veckor för effekt? Kan då ärligt säga, låter konstigt men jag har ingen aning.....så det stämmer säkert.

Det tar några veckor för hästen att ställa om till att utnyttja fettet i energiomsättningen optimalt. En del enzymsystem måste träna upp sig. Sen tar det ytterligare några veckor innan cellväggarna bytt ut sitt gamla fett och det har kommit dit nya nyttiga fetter som kan märkas i huden, nytillväxten i hoven och pälsen.

Derek Cuddeford, engelsk foderforskare, säger att en 500 kg häst utan problem kan tillgodogöra sig över 1 kg olja per dygn sakta tillvänjt och i 2-3 doser. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 616
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 395
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 285
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈