Olycka med häst och vagn, hur gick det sen?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning?
Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med körningen?
Om ni fortstatte, vad gjorde ni/tränade ni innan hästen spändes för igen?

Min häst sprang lös med sin vagn för ca 2 veckor sen, fick ett bakben på fel sida av skackeln och eftersom att jag inte fanns i vagnen så kunde jag heller inte stoppa honom, annars om han hamnat på fel sida av draglinan i farten så har han stannat när jag bett honom och sen har han stått lugnt när jag fixat till det.
Ingen kom till skada och inget på vagnen eller i hästens utrustning gick sönder, men det var obehagligt att se på utan att kunna göra nått.
Fabian fick som en brännskada på insidan av låret, antagligen av draglinan eller skackeln.

Det som hände var att jag höll på att spänna ifrån honom, på samma ställe som vi ofta brukar stå på, i hallen in till ridhuset.
Jag gjorde några fel som jag var medveten om, jag hade tagit loss alla remmar på ena sidan(inte skackeln) och hade gått över på andra och börjat längst bak men hann in få av nått innan det dyker på två hästar som leds bakom oss, jag vet inte om dom reagerade på nått, men Fabian reaferade på dom genom att lyssna bakåt och sen ta ett steg framåt.
Hade jag fått tag i honom där hade ingenting hänt antagligen, men han tog yttligare några steg in i ridhuset.
Grejen är bara att vagnen tog i ena ridhusdörren som var stängd och Fabian är ju van vid att ta i fast det blir tungt, så PANG säger det när ridhusdörren släpper från gångjärnen och Fabian blir rädd av både smällen och att dörren flyger emot honom(ingen liten dörr). Han reagerar med att slå mot faran och galoppera in i ridhuset, dock så kommer han på fel sida av draglinan och skackeln så han fortsätter försöka slå sej fri.
Jag vet inte om han skenar för det går inte jätte fort men jag har inte en chans att stoppa honom när han siktar in sej på att dra ut ur ridhuset(det var tomt i ridhuset, vi är aldrig där med vagnen om folk rider). Han galoppar ner till stallet, saktar av till trav och skrittar dom sista stegen för att sen vända in mot sin gamla utebox, där står hans kompis och vagnen hakar tag i ett staket.
Fabian flåsar men är lugn och står stilla när jag klär av allt, däckeln har då glidit på sniskan pga tyngden från hans ben på skackeln, men det var allt.

Han måste ju vila och läka sitt sår efter det, han haltade inte eller så och vi gick på promenader. Dagen efter gick vi in i ridhuset och han var lite skeptisk till själva hallen, men vi var där och stod ett tag, klappa, prata och åt sockerbitar sen gick vi ut igen.
Dag nr 2 satte jag på däckeln med baksele och lät remmarna från bakselen hänga och slänga på den sida han inte hade ont och jag tömkörde honom på promenade, slog tömmarna vid benen på honom utan reaktion, knäckte en pinne på vägen när vi stog still, ingen reaktion, tog sen pinnen och slog i vägkanten och drog över asfalten, ingen reaktion. Vi gick hem.
Dag tre var vi i ridhuset igen och Fabian var mindre skeptisk till hallen, jag drog fram vår andra vagn och ställde den på i hallen in till ridhuset(öppnade båda dörrarna och försökte få honom ställa upp sej framför vagnen(inte innanför skacklarna), han var lite skeptisk just där men i övrigt var han inte rädd närj ag drog vaganen i ridhuset och lite efter honom.

*forts i nästa inlägg*
 
Sv: Olycka med häst och vagn, hur gick det sen?

Under dag nr 3 var han lös i ridhuset och jag smällde i ridhus dörrarna utan att han reagerade.

Dag 4 var vi bara ute och tömkörde.

Dag 5 var min sambo med och han tömkörde lite i ridhuset pga att jag har foglossning, jag satt och tittade på. Vi drog in den vagn han sprungit i väg med, han fick nosa på den och jag slog med svängeln så det lär osv, han reagerade inte.
Vagnen dros runt i ridhuset och efter honom utan att han reagerade.
Sen ställde vi vagnen mitt i ridhuset så Fabian skulle stå med huvudet mot utgången, jag tog upp ena skackeln och ledda in honom framför vagnen och brevid den skackel som låg mot marken. Stannade där fick beröm och sen gick vi, gjorde så några ggr. Sen la vi ner andra skackeln oxå så han stod emellan dom, stod snällt först men sen när vi skulle gå gick han inte ut rakt fram utan han kom emot ena skackeln lite mer så vagnen hamnade i lite svängt läge men reagerade inte. Vi gav upp och gick till stallet.

Han har tömkörts alla dagar sen i onsdags, då satt jag upp och skrittade lite längre rundor.

Jag vill sätta honom i vagnen igen men inte just nu, jag vill testa honom lite först.
Har tänkt se till att få en lina fel, alltså mellan hans ben för att se reaktionen och lösa det. Sen tänkte jag ha någon/några som hänger i varsin draglina när han går för att se hur reagerar för trycket.
Funkar det vet jag inte vad som är bäst, spänna honom för "sladden" med endast draglinor eller sätta på rockarden där det är omöjligt att han kommer över skackeln i princip(har slaggjord på). Tänker stå vid stallet där han känner sej trygg och ha någon som håller i vid för och av-spänning.

Känns inte som om att man ska dra ut på det hela allt för länge utan jobba lite hela tiden med att vänja honom.

Någon som har några tips på vad vi kan träna på och hur fort man ska gå fram?
 
Sv: Olycka med häst och vagn, hur gick det sen?

Jag välte med vagn för några år sen.
Hästen blev skrämd av några ungj*vlar (vi var utanför en naturbruksskola) och kastade sig åt sidan. Vagnen gick upp på två hjul, hästen kom ur balans, tvärvände och började galoppera vilket fick vagnen att slungas upp bakom honom och in i en lyktstolpe. Jag har inte en aning om vad som hände sen, jag följde med in i lyktstolpen och fick hjärnskakning. Var dessutom på asfalt, så det var blod och skrapsår överallt både på mig och passagerare.

Jag kommer ihåg att hästen galopperade en liten bit, vagnen hade löst ut och låg på parkeringen en bit bort, delar av selen låg lite här och var. Jag flög upp och sprang efter hästen, ropade på honom att vänta. När jag såg att någon hade stannat honom svimmade jag.

Några elever från skolan blev tillsagda av en lärare på skolan att låna mig en sele och spänna för hästen så vi kunde ta oss hem.
På något sätt gjorde vi det. Hästen var lugn och fin igen, inga problem där. Selen vi fått låna passade inte speciellt bra, vagnen var en aning tillbucklad och jag var helt borta. Jag har inget minne alls av hur vi kom hem, men det gjorde vi. Det var endast och enbart hästens förtjänst att det gick så bra som det gjorde.

Vi körde som sagt bara någon kvart eller så efter olyckan och kör fortfarande en hel del. Hästen älskar det, han har inga men alls. Jag är inte rädd att det ska hända igen, även om jag blivit lite mer försiktig när jag kör i närheten av ungt folk..
Dock är jag mycket skeptisk till hur skolan hanterade situationen. Att de lät mig gå hem själv, utan att veta varifrån jag kom eller hur jag skulle ta mig hem! Eller ta med mig till vårdcentralen för den delen. Jag var ju helt borta, kunde ha svimmat igen på vägen hem. Vad hade hänt då? Nu gick det ju bra den här gången.. Jag hade fått en rejäl hjärnskakning och spydde som en gris så fort jag cyklat in till vårdcentralen.
 
Sv: Olycka med häst och vagn, hur gick det sen?

Har varit med om en olycka med skenande häst och släde.
Hästen kom lös med släden, skenade några km, över en snöbank så släden fastnade i ett träd, skaklarna brast, ytterligare en km senare hittade jag honom i skogen. Till synes oskadd.

Lite senare så såg jag att ena skon var vind. Ytterligare en liten tid efteråt fick hästen virus på struplocket. . . etc etc. . .

Allt var helt och hållet mitt fel som brast i uppmärksamheten på hästens lilla signal som visade att det var fel dag att köra släde.

Men, till ursprungsfrågan. Hästen fick inga men när det gäller körning, nu har jag inte provat släde mer eftersom den blev kaffeved. Men rockard är det inga som helst problem att köra med. Första gången hade jag medhjälpare och jag lät hästen dra rockarden en liten bit bara, sen utökade jag det och eftersom hästen inte visat några obehag efteråt så kör jag på som vanligt nu.
 
Sv: Olycka med häst och vagn, hur gick det sen?

Vår unga häst blev rädd för en flock med svartvita ungdjur som kom springande ur skogen precis jämte den skogsväg vi körde på. Hon gjorde en helomvändning på den smala vägen och tog sig förbi ekipaget bakom och drog samtidigt upp vagnen i stengäret och stötte emot vagnen till bakomvarande ekipaget. Kusken for rakt upp i luften när vagnen flög mot stenarna men vagnen välte inte utan kusken blev hängades i tömmen åkandes på armbågarna efter. Hästen sprang stressad så länge den blev förföljd av ungdjursflocken men när deras hage tog slut så lugnade hon sig så pass att kusken kom på benen och kunde stanna hästen. Det gick inte att köra vagnen hem utan hon blev riden hem. Dock spände vi för henne igen och hon har aldrig reagerat för det hon drar men hon är fortfarande misstänksam mot svartvita ko-flockar. Hon har aldrig gjort sådana vändningar mer och kopplade aldrig ihop vagnen med sin rädsla utan det hon blev rädd för var de svartvita kor. Hon går jämte våra bruna kossor hemma men just svartvita tittar hon fortfarande på lite extra.
 
Sv: Olycka med häst och vagn, hur gick det sen?

Viktigaste när man spänner för igen är att folket runt omkring är lugna och inte har tänkar som att det skulle kunna hända igen. Hästar känner av det och blir oroliga och spända och då kan vad som helst hända. Jobba på som du gör tills du känner dig lugn och trygg igen med din häst. Lycka till!
 
Sv: Olycka med häst och vagn, hur gick det sen?

Men usch vad jobbigt för dej som gjorde dej illa på det viset, hur gick det med din medpassagerare, hjälpte denne till när ni körde hem?

Konstigt att spänna för hästen på en gång, att dom vågade komma med det förslaget. Jag hade inte gett någon det rådet och framförallt inte om jag inte kände hästen, tänk om han hade dragit igen.

Tur att det slutade bra för er iaf och tack för att du delade med dej.
 
Sv: Olycka med häst och vagn, hur gick det sen?

Visst blir man sur på sej själv, jag kunde inte sova den natten utan låg bara och tänkte på vad jag kunde ha gjort för att det inte skulle ha hänt, riktigt jobbigt.

Vet inte vad som var värst, att stå och se på och undra vad händer nu, hur illa kommer det att gå, eller ligga och spekulera i vad som hade hänt.
 
Sv: Olycka med häst och vagn, hur gick det sen?

Låter ju som om att det inte ska vara helt kört för Fabian att gå med vagn igen. Just i stundens hätta hade jag lagt ut all körutrustning på annons och ville aldrig mer tittat åt en körhäst, konstigt att man kan tänka så mycket på den korta tiden.
Min man tyckte att jag överdrev men jag tog väldigt hårt på det hela och kände att allt var kört.
 
Sv: Olycka med häst och vagn, hur gick det sen?

Visst blev jag irriterad på mig själv, men gjort är gjort, lärdomen är tagen och jag kommer aldrig göra samma misstag.
Samtidigt har jag förlåtit mig själv för det som inträffade, en annan människa hade inte märkt det lilla tecknet, det var så litet - obetydligt - och man är inte mer än människa som gör fel ibland.
 
Sv: Olycka med häst och vagn, hur gick det sen?

Jag har råkat ut för en olycka och det är med hästen jag har nu.

Jag hade lånat en stor, tung fyrhjulsvagn som inte kan välta enligt ägaren till den. Givetvis är det en sanning med modifikation, men det finns vagnar som är i det närmaste omöjliga att välta med.

Vid vanliga stället så brukade jag köra en bruksbackning för att komma runt och hemmåt igen. Denna gång (han var fortfarande ung och hingst) så kom vi lite fel och jag ville inte bråka för mycket och eftersom det var en stadig vagn som inte välter så jag tog svängen lite snävare än vanligt men inte så himla farligt.
Den välte både lätt och mycket och jag trillade in mellan skaklarna med foten kvar i sparkplåten, jag tappade tömmarna. Min häst försöker undvika att trampa på mig samtidigt som han ju har fria tömmar och vill trava vidare.

Vagnen kör över mig och den är mycket mycket tung och gör en del skada, nästan alla revben spruckna, knät felböjt men inte ur led, hjärnskakning och stooooora blåmärken. Det blev akuten och hästen ledd hem. Han hade som tur var stannat och märkt att jag inte var med och skulle vända tillbaka men de fick tag i honom.

Nu fick ju aldrig hästen panik eller orsakade olyckan så han var inte på något sätt skärrad. Han är ju av den typen också att huvudet för det mesta är påskruvat rätt.

När jag så var tillräckligt frisk så selade jag på och stack ut själv, som alltid. Syrran frågade om jag verkligen skulle ut själv men kunde inte själv hänga på. Ingen kunde.
Men jag var inte speciellt orolig, han visade inga som helst tecken på att tycka det var läskigt och inte var han på något sätt spänd eller skeptisk. Det berodde nog helt på att han inte skenat alls, inte råkat ut för något den lilla sträcka han travade iväg och inte heller tyckte det var något konstigt.
 
Sv: Olycka med häst och vagn, hur gick det sen?

Min passagerare vinglade iväg med sin hund (som hade skrapat ena tassen och haltade lite, men var pigg igen efter bara någon timme), även hon med en rejäl hjärnskakning och skrapsår. Hon blev upplockad på vägen hem och avlämnad utanför djursjukhuset där de tog hand om henne.

Förstår inte att de vågade sätta mig, ensam, i vagnen :angel:
 
Sv: Olycka med häst och vagn, hur gick det sen?

Min gamla häst, som enligt tidigare ägare skulle vara inkörd, skenade med vagn 2 ggr samma vår. Nu var varken jag eller min syster speciellt körkunniga när detta hände så selarna vi använde var nog både dåligt tillpassade och/eller riktigt usla :o Ingen baksele heller. Efter 2a gången körde jag honom inget på säkert 6-7 år.

Sen fick jag hjälp av 2 duktiga kuskar att köra in honom på nytt. Han var väldigt skeptiskt till en början men dag 2 så drog han vagn igen :bump: Din häst verkar ha tagit det hela bättre än vad min gjorde, min Frans ville inte ens gå nära vagnen i början.

Dom sista 2 åren vi fick tillsammans så varvade jag med körning och ridning, kanon när jag väntade sonen måste jag säga!

Lycka till, det känns som ni är på rätt väg iaf!
 
Sv: Olycka med häst och vagn, hur gick det sen?

Tack alla som delar med sej.

Jag har nu haft medhjälpare som hängt i linor utan reaktion från hästen. La en lina mellan bakbenen och sen fick han gå med lite tryck från linan på insidan av benet men där brydde han sej inte heller.

Efter det spände vi honom för sladden och han sladdade en del av banan precis som vanligt. Det var dock några veckor sen han sladdade och det märktes att han tyckte det var tungt där av tog vi inte hela banan.

Imorrn ska vi testa att köra igen, dock med högre skacklar.
 
Sv: Olycka med häst och vagn, hur gick det sen?

Vi hade en fjordingkorsning tidigare som skenade med en hökärra.
Vi hade varit hos traktens bonde för att hämta hö, vilket vi gjorde med häst och vagn. Medans vi lassade på höet brukade vi låta hästen stå lös med vagnen och äta hö. Men en gång blåste det ute och den ena ladudörren smällde igen. Hästen som annars brukar vara stadig som en klippa, blev rädd och skenade full fart hem och väl hemma hoppade han över trästaketet in i hagen som låg på ungefär 1.30, med vagn och allt! Vagnen gick naturligtvis sönder i oräkneliga bitar men som tur var klarade sig hästen. Han var okej att köra efteråt men vi hämtade aldrig mer hö med honom.
 
Sv: Olycka med häst och vagn, hur gick det sen?

Skulle ut på en runda med mitt ex & min fd foderponny.Det var lite is ute & jag tänkte ju inte nämnvärdt på att vi aldrig kört över det innan.
Vi körde över is & han började skena & sparka bakut.
Mitt ex flög av efter en bit & jag hamnade med hästen i en liten skog mellan två träd.Min första tanke var att mitt ex svimmat av lr liknande och här satt jag med en uppskärrad häst nere i rockarden.
Som tur var så hade inte mitt ex svimmat lr liknande utan kom faktiskt å hjälpte mig.
Han hade fått bettringen i munnen så lite små sår annars inget alls.
Fick leda hem honom.Tränade i paddocken att gå över is både med vagn & utan.Tror jag körde över is några gånger efter det och då reagerade han inte mer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 543
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 024
Senast: Luff
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 270
Senast: Cilva
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 889
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp