Köpt häst med konstig hälta

Hej alla! Uppdatering. Vi var hos veterinären igår.

Precis som på besiktning för köp såg han helt ren och fin ut på böjprov, longering mm.

Gjorde ridprov och han var väldigt svår och stel att rida. Betydligt stelare i vänstervarvet än höger, vilket han varit hela tiden men det har uppenbarligen förvärrats med vilan. Såg och kändes helt ren första 10-15 min för att sen helt plötligt snubbla till lite snabbt. Veterinären såg lite konfunderad ut eftersom det försvann lika fort som det kom.

Som tur är blev han bara någon minut senare ganska rejält knackig höger fram i skritt och till sist hoppade han fram på 3 ben igen, precis som hemma.. så det var ju skönt att det hände så att veterinären fick se det med egna ögon.

Hon sa att det var bland de konstigaste hältorna hon sett och att nåt absolut är fel. Vi röntgade hals och bog, inga fynd (verkade förvåna veterinären som nog trodde på nån lös benbit som tröck nånstans).

Ultraljud som visade en väldigt liten infektion på högersidan som enligt veterinären inte var stor nog att påverka den typen av hälta. Kan såklart vara en effekt av det som faktiskt orsakar hältan.

Tyvärr inga tydliga besked denna gång men vi skickas vidare till Strömsholm på scintigrafi hals, rygg och ben. Nån som vet med sig vad de skulle kunna kosta…? Ska ringa och fråga innan vi bokar men känns inte som att vi har så mycket val oavsett kostnad.. Blir svårt att häva köp utan nåt tydligt fynd eller?
Vilken tur, även om det är sorgligt, att han ändå visade vad som blev fel!

Jag tror inte du kan komma någon vart utan en diagnos. Det är viktigt att du får reda på vad detta är, för är det ditt ansvar, och att häva köpet är uteslutet, då måste du ju ändå agera.

Trodde veterinären att de kan ha gott om tider, så du kommer iväg ganska snart?
 
Hej alla! Uppdatering. Vi var hos veterinären igår.

Precis som på besiktning för köp såg han helt ren och fin ut på böjprov, longering mm.

Gjorde ridprov och han var väldigt svår och stel att rida. Betydligt stelare i vänstervarvet än höger, vilket han varit hela tiden men det har uppenbarligen förvärrats med vilan. Såg och kändes helt ren första 10-15 min för att sen helt plötligt snubbla till lite snabbt. Veterinären såg lite konfunderad ut eftersom det försvann lika fort som det kom.

Som tur är blev han bara någon minut senare ganska rejält knackig höger fram i skritt och till sist hoppade han fram på 3 ben igen, precis som hemma.. så det var ju skönt att det hände så att veterinären fick se det med egna ögon.

Hon sa att det var bland de konstigaste hältorna hon sett och att nåt absolut är fel. Vi röntgade hals och bog, inga fynd (verkade förvåna veterinären som nog trodde på nån lös benbit som tröck nånstans).

Ultraljud som visade en väldigt liten infektion på högersidan som enligt veterinären inte var stor nog att påverka den typen av hälta. Kan såklart vara en effekt av det som faktiskt orsakar hältan.

Tyvärr inga tydliga besked denna gång men vi skickas vidare till Strömsholm på scintigrafi hals, rygg och ben. Nån som vet med sig vad de skulle kunna kosta…? Ska ringa och fråga innan vi bokar men känns inte som att vi har så mycket val oavsett kostnad.. Blir svårt att häva köp utan nåt tydligt fynd eller?
Låter inte roligt, men väldigt konstigt att detta inte skulle ha hänt hos säljaren. I min värld skulle jag ju påstå att liknande problem måste varit innan köp- men att bevisa det kan bli svårt och då behöver man utredningen tyvärr.
Jag vet inte hur köplagen ser ut när man skall häva ett köp, men det kan ju bli en sak om säljaren har handlat i "ond tro" och ljugit om hästen, men är ju såklart biten med att bevisa detta.

Har haft kompisar vart hästen en av dom hade hästen problem som endast syntes på magnetröngten. Så det är jätte svårt det där.
 
Låter inte roligt, men väldigt konstigt att detta inte skulle ha hänt hos säljaren. I min värld skulle jag ju påstå att liknande problem måste varit innan köp- men att bevisa det kan bli svårt och då behöver man utredningen tyvärr.
Jag vet inte hur köplagen ser ut när man skall häva ett köp, men det kan ju bli en sak om säljaren har handlat i "ond tro" och ljugit om hästen, men är ju såklart biten med att bevisa detta.

Har haft kompisar vart hästen en av dom hade hästen problem som endast syntes på magnetröngten. Så det är jätte svårt det där.
Vi hade samma situation med vår första ponny. På röntgen såg allt bra ut, för problemet satt inte i skelettet. Först vid MR så blev vi varse vad som orsakade hältan.

I övrigt instämmer jag med dig. Detta kan knappast ha uppkommit över en natt.

Men det är såklart inte lätt att veta, och vi gissar hej vilt.

Jag skulle dock inte bli förvånad om denna akuta hälta orsakas av någon (medfödd?) cysta som sitter illa till, som är ok "för det mesta", men så gör hästen en liten rörelse att det kläms åt, och han blir blockhalt.

Det är det enda jag har spekulerat mig fram till nu. Det är onekligen en mystisk situation.

Kram till dig TS. Vilken ledsam start med din fina häst!❤
 
Senast ändrad:
Hej alla! Uppdatering. Vi var hos veterinären igår.

Precis som på besiktning för köp såg han helt ren och fin ut på böjprov, longering mm.

Gjorde ridprov och han var väldigt svår och stel att rida. Betydligt stelare i vänstervarvet än höger, vilket han varit hela tiden men det har uppenbarligen förvärrats med vilan. Såg och kändes helt ren första 10-15 min för att sen helt plötligt snubbla till lite snabbt. Veterinären såg lite konfunderad ut eftersom det försvann lika fort som det kom.

Som tur är blev han bara någon minut senare ganska rejält knackig höger fram i skritt och till sist hoppade han fram på 3 ben igen, precis som hemma.. så det var ju skönt att det hände så att veterinären fick se det med egna ögon.

Hon sa att det var bland de konstigaste hältorna hon sett och att nåt absolut är fel. Vi röntgade hals och bog, inga fynd (verkade förvåna veterinären som nog trodde på nån lös benbit som tröck nånstans).

Ultraljud som visade en väldigt liten infektion på högersidan som enligt veterinären inte var stor nog att påverka den typen av hälta. Kan såklart vara en effekt av det som faktiskt orsakar hältan.

Tyvärr inga tydliga besked denna gång men vi skickas vidare till Strömsholm på scintigrafi hals, rygg och ben. Nån som vet med sig vad de skulle kunna kosta…? Ska ringa och fråga innan vi bokar men känns inte som att vi har så mycket val oavsett kostnad.. Blir svårt att häva köp utan nåt tydligt fynd eller?
Kolla medförsäkringsbolaget innan du bokar, en del försäkringsbolag vill förhandsgodkänna sådana lite dyrare undersökningar. Jag vet inte vad det kostar men tror inte du har så mycket val, du behöver ju utreda hästen och ja det lär öka dina chanser vid reklamation.
 
Kolla medförsäkringsbolaget innan du bokar, en del försäkringsbolag vill förhandsgodkänna sådana lite dyrare undersökningar. Jag vet inte vad det kostar men tror inte du har så mycket val, du behöver ju utreda hästen och ja det lär öka dina chanser vid reklamation.
Ja, det är verkligen viktigt! Om försäkringen krånglar så kan man hålla sig för skratt.

Men i det här fallet borde det vara självklart.
 
Tror inte de brukar krångla när man har fog för undersökningen, men iaf agria skriver uttryckligen i sina villkor att vissa undersökningar ska förhandsgodkännas. Det gäller för MR så säkert även scint.
Precis. Folksam gör likadant så viktigt att ha med dig försäkringsbolaget Ts!
 
Kolla medförsäkringsbolaget innan du bokar, en del försäkringsbolag vill förhandsgodkänna sådana lite dyrare undersökningar. Jag vet inte vad det kostar men tror inte du har så mycket val, du behöver ju utreda hästen och ja det lär öka dina chanser vid reklamation.
Tack för tips! Lätt att glömma, vi har fått förhandsbesked på alla olika alternativ av behandlingar, några blir ju absolut dyrare för oss än andra.. men som du säger, vi har nog inte så mycket val.
 
Uppdatering igen. Orimligt långa väntetider till scint slutade med en tid om ca 3 veckor för TMS på Strömsholm. Har någon mer info och erfarenhet av TMS tar jag tacksamt emot det! Verkar vara en hyfsat ny form av undersökning som få känner till, men låter som att det ska passa bra till vår typ av problem.

Därefter får vi se om nästa steg blir CT (om vi hittar problem i halsen) eller scint.

En ”liten” parantes är att jag longerade honom idag och han var rejält halt i trav båda varv… Dock inte alls som tidigare när han varit tydligt halt och kort i steget höger fram. Nu såg det snarare ut som om han var halvt förlamad i höger bakben..? Mer ”normal” hälta eller vad man ska kalla det för. Syntes från start till slut och blev inte bättre med värmning… MÅSTE ju ha samband med det vi haft problem med tidigare men förvånad blev jag när det helt plötsligt var en helt annan hälta.. Ska skicka film och rådfråga veterinär bara för att se till så det inte ringer en klocka på vad som kan vara problemet nu när hältan förändrats ganska drastiskt. Om det ev skulle innebära en annan undersökning alltså.

Man vet ju aldrig vad veterinärerna har sett förut. Någon som haft problem med ett släpigt bakben som har nån som helst koppling till den typ av frambenshältan jag beskrivit innan? Det är ju både höger fram och höger bak så inget parallellt…

Han går fortfarande i sjukhage med kontrollerad motion så risken att nåt hänt i hage/box nu för att skapa bakbenshältan utan att vi märkt är ju ganska liten. Men som tidigare diskuterat, inget omöjligt..
 
Hej uppdatering igen!

Nu har vi gjort TMS.

Senaste veckan nu inför TMS har vi tänkt behandla med kortison och testa rida för att se om det gör någon skillnad men han har visat hälta oftare och även nu vid longering då och då samt att han generellt börjar se knackig ut hela tiden till och från. Innan TMS gjorde vi några hälttester på Strömsholm och den här gången visade han hälta i både longering och skritt (serpentiner, små volter, backning osv). Så hältan har inte blivit bättre med tiden helt enkelt.

På TMSen fick vi fynd på vänster bak (som vi ju inte haft några tydliga problem med som vi haft höger fram men). Han hade en reaktionstid vänster bak som var över normalvärdet och även stor skillnad mellan båda bakbenen. Allt annat var inom normalvärdet. Så skönt att åka hem med något fynd, även om det inte är något tydligt och avgörande än så länge. Även att han visade konstiga rörelsemönster under besöket och att veterinären sa att det absolut ser ut som att något neurologiskt är fel.

Nu går vi vidare med CT istället för scint och har som tur är fått en tid redan nästa tisdag!!
 
Hej uppdatering igen!

Nu har vi gjort TMS.

Senaste veckan nu inför TMS har vi tänkt behandla med kortison och testa rida för att se om det gör någon skillnad men han har visat hälta oftare och även nu vid longering då och då samt att han generellt börjar se knackig ut hela tiden till och från. Innan TMS gjorde vi några hälttester på Strömsholm och den här gången visade han hälta i både longering och skritt (serpentiner, små volter, backning osv). Så hältan har inte blivit bättre med tiden helt enkelt.

På TMSen fick vi fynd på vänster bak (som vi ju inte haft några tydliga problem med som vi haft höger fram men). Han hade en reaktionstid vänster bak som var över normalvärdet och även stor skillnad mellan båda bakbenen. Allt annat var inom normalvärdet. Så skönt att åka hem med något fynd, även om det inte är något tydligt och avgörande än så länge. Även att han visade konstiga rörelsemönster under besöket och att veterinären sa att det absolut ser ut som att något neurologiskt är fel.

Nu går vi vidare med CT istället för scint och har som tur är fått en tid redan nästa tisdag!!
Åh så skönt med ett riktigt besked. Veterinären ger rätt vägvisning direkt, verkar det som. Det sparar tid för er alla.
 
Hej uppdatering igen!

Nu har vi gjort TMS.

Senaste veckan nu inför TMS har vi tänkt behandla med kortison och testa rida för att se om det gör någon skillnad men han har visat hälta oftare och även nu vid longering då och då samt att han generellt börjar se knackig ut hela tiden till och från. Innan TMS gjorde vi några hälttester på Strömsholm och den här gången visade han hälta i både longering och skritt (serpentiner, små volter, backning osv). Så hältan har inte blivit bättre med tiden helt enkelt.

På TMSen fick vi fynd på vänster bak (som vi ju inte haft några tydliga problem med som vi haft höger fram men). Han hade en reaktionstid vänster bak som var över normalvärdet och även stor skillnad mellan båda bakbenen. Allt annat var inom normalvärdet. Så skönt att åka hem med något fynd, även om det inte är något tydligt och avgörande än så länge. Även att han visade konstiga rörelsemönster under besöket och att veterinären sa att det absolut ser ut som att något neurologiskt är fel.

Nu går vi vidare med CT istället för scint och har som tur är fått en tid redan nästa tisdag!!
Hur går det för er? :heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 728
Senast: Sootie
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
823
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
350
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 135
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp