Olycka på Solvalla – hästen skrämdes av ponny

Visst var det väl en incident för nåt/några år sen där en vit häst skrämde en travhäst. Den vita hästen var där på uppvisning. Det blev världens liv då också om att vita hästar inte hade där att göra.
 
Är hästen så stissig att den blir rädd för en ponny på det viset så var det frågan om när inte om det smällde. En tidsinställd bomb. Eller så var det en ren olycka.

Det är inte ovanligt med hästar av olika storlekar och färger på en travbana. Själv har jag tävlat med islandshäst på en travbana (de stackars travarna fick stå ut med töltare) och sett diverse ponnytrav och ponnygalopplöp på travbanan och vissa banor som här har ponnytravskolor. Jag kan inte tänka mig att ponnyerna hållits isolerade från de större versionerna.

Klart det är inte kul att bli skadad men att skylla på de som hanterar ponnyn är väl magstarkt. Hästen kunde blivit rädd för ett barn, en påse som blåste över stallplan eller en vattendunk. Det är sällan man har en miljö där inget ovant/ovanligt dyker upp.
Det var väl ett väldans tjat om samma sak, jag har redan skrivit att olyckor händer! Rundgång i tråden, inget nytt med andra ord. :crazy:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det var väl ett väldans tjat om samma sak, jag har redan skrivit att olyckor händer! Rundgång i tråden, inget nytt med andra ord. :crazy:
Trist attityd. Jag ber om ursäkt för att jag inte delar de åsikter du givit uttryck för och dristar mig att kommenterad det. Vill du inte ha svar rekommenderar jag att du inte ger dig in i diskussionen.
 
Sååå töntig kommentar!
Särskilt med tanke på att det var TRAVponnies så tänkte nog de som ledde djuren att det var ok att vara där.
Tänk om det varit en människa med en zebrarandig jacka istället som skrämt hästen?

Och tänk att det är just travhästar som kan bli rädda, märkligt att alla andra hästar klarar av att se ponnies utan att få spunk.
Nä, det där får han ta på sig själv att han inte tränat hästen att hantera "skrämmande" saker på ett vettigt sätt. Sånt ingår ju i grundträningen av varje häst kan man tycka.

"
mitt swb är van vid små ponnyn ända sen hon var föl. Endå kan hon bli livrädd för små ponnys. Hästar i storlek b-ponny och nedåt är skitläskiga. Det är trots allt hästar och dom kan bli rädda för allt och inget.
 
Inte helt ovanligt att travarna reagerar på ponnyer. Vi som personal var alltid extra förberedda om vi skulle ut med en häst då det vara ponnysar i omlopp. Det är inget nytt, alla visste om det. Utom den här tränaren tydligen..
 
Visst var det väl en incident för nåt/några år sen där en vit häst skrämde en travhäst. Den vita hästen var där på uppvisning. Det blev världens liv då också om att vita hästar inte hade där att göra.
Var det inte Copenhagen Cup i Köpenhamn 2014 där Lutfi Kolgjini låg i ledningen när en vit travare kom i motsatt riktning på innerplan? Varpå Kolgjinis häst skyggade, galopperade och då blev diskad.

Och Kolgjini uttalar sig gärna starkt om saker och ting och sa följande
– Det är helt otroligt, helt plötsligt kommer det en vit jävla häst på innerplan. Jag kände att min häst blev rädd för något, sen såg jag den där jävla hästen, sa Kolgjini i tv efter det som hänt, och fortsatte:
– Det är en stor jävla skandal, jag ska be mina hästägare att stämma den här jävla banan.


Men lite senare införskaffade Lutfi tydligen en vit häst att ha på gården så hans hästar skulle vänja sig ;)
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article18911875.ab

Och vid någon defilering eller invigning har jag också sett Lutfi Kolgjini rida på en vit häst :)

Själv red jag en period en häst som fick panik när vi mötte en fjording
 
Var det inte Copenhagen Cup i Köpenhamn 2014 där Lutfi Kolgjini låg i ledningen när en vit travare kom i motsatt riktning på innerplan? Varpå Kolgjinis häst skyggade, galopperade och då blev diskad.

Och Kolgjini uttalar sig gärna starkt om saker och ting och sa följande
– Det är helt otroligt, helt plötsligt kommer det en vit jävla häst på innerplan. Jag kände att min häst blev rädd för något, sen såg jag den där jävla hästen, sa Kolgjini i tv efter det som hänt, och fortsatte:
– Det är en stor jävla skandal, jag ska be mina hästägare att stämma den här jävla banan.


Men lite senare införskaffade Lutfi tydligen en vit häst att ha på gården så hans hästar skulle vänja sig ;)
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article18911875.ab

Och vid någon defilering eller invigning har jag också sett Lutfi Kolgjini rida på en vit häst :)

Själv red jag en period en häst som fick panik när vi mötte en fjording
Jo det vart nog den ja. Den vita var uppvisningshäst och kusken blev helt galen. Bra att han insåg att hans hästar behövde lite miljöträning
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under söndagen var olyckan framme på Solvalla. Hästen Hevin Boko blev lös på banan, och fastnade sedan i ett staket. – Det här var en...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En bil med hästsläp var med om en olycka på E18 strax innan ett på lördagseftermiddagen. En häst dog i samband med att släpet välte ner...
Svar
0
· Visningar
776
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På onsdag körs två treåringsklassiker på Solvalla. Men intresset för loppen blev riktigt svalt. Totalt tio hästar kommer till start – om...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Till sommaren avslutar John Campbell sin karriär som kusk – men först väntar en sista show på Solvalla. Legendaren kommer till...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp