Olycka på Solvalla – hästen skrämdes av ponny

Jag håller med! Otroligt tråkigt att det hände en olycka men nu vet de om att hästen är rädd för små vita ponnys så man hoppas att de lärt sig och tränar hästen i att möta hästar som är annat än stora och bruna.
Varför skulle de träna travare att träffa små vita ponnyer? Det hör inte till vanligheten med små vita ponnyer på travbanor och var de på besök på kliniken hade de inget på stallplan att göra.

En olycka är en olycka, även om han har rätt i sak.
 
Varför skulle de träna travare att träffa små vita ponnyer? Det hör inte till vanligheten med små vita ponnyer på travbanor och var de på besök på kliniken hade de inget på stallplan att göra.

En olycka är en olycka, även om han har rätt i sak.
Fast man parkerar utanför stallområdet och måste gå med sin häst över stallbacken till kliniken.
Det är jättevanligt att travarna är rädda för ponnysarna, och det har man koll på som Solvallapersonal, iaf när jag jobbade där för hundra år sedan.
 
Jag antar att om man hanterar lättskrämda hästar i tävlingsmiljö så får man väl antingen reglera verksamheten så att ingenting skrämmande kan finnas i närheten av hästarna - eller miljöträna de lättskrämda hästarna. Antingen eller. Att utgå rakt av från att alla hästägare känner till att travhästar generellt är rädda för ponnies tror jag inte är en konstruktiv linje. Jag hade ingen aning, och då har jag själv en f d travare som tävlat och som inte är mer rädd för vita ponnies än för några andra hästar.
 
Fast man parkerar utanför stallområdet och måste gå med sin häst över stallbacken till kliniken.
Det är jättevanligt att travarna är rädda för ponnysarna, och det har man koll på som Solvallapersonal, iaf när jag jobbade där för hundra år sedan.
Nu är det tack och lov länge sedan jag behövde besöka kliniken på Solvalla men det fanns ingen risk att jag skulle gå med någon häst från transporten över stallbacken där de kommer körande med travarna ner mot banan.
 
Nu är det tack och lov länge sedan jag behövde besöka kliniken på Solvalla men det fanns ingen risk att jag skulle gå med någon häst från transporten över stallbacken där de kommer körande med travarna ner mot banan.
Jag har aldrig kört en häst till kliniken där, men kan inte erinra mig om att de som kom, parkerade inne på stallbacken :cautious: Parkerar man utanför grindarna måste du gå över stallbacken, oavsett vad. Alla går över stallbacken, med eller utan häst, häst i hand, ridande el för vagn.
 
Jag har aldrig kört en häst till kliniken där, men kan inte erinra mig om att de som kom, parkerade inne på stallbacken :cautious: Parkerar man utanför grindarna måste du gå över stallbacken, oavsett vad. Alla går över stallbacken, med eller utan häst, häst i hand, ridande el för vagn.

Jag har aldrig varit där men det låter som dålig planering
 
Jag kollade klinikens hemsida, där står det att man ska köra in genom grinden, så då bör man alltså parkera vid kliniken. Men oavsett det, så måste man ofta passera klinikens ingång med hästarna, beroende på var man ska träna och var stallet är beläget. Vissa stallar måste passera kliniken när de ska till stora banan och andra stallar när de ska till skogen och träningsbanan.
 
Jag kollade klinikens hemsida, där står det att man ska köra in genom grinden, så då bör man alltså parkera vid kliniken. Men oavsett det, så måste man ofta passera klinikens ingång med hästarna, beroende på var man ska träna och var stallet är beläget. Vissa stallar måste passera kliniken när de ska till stora banan och andra stallar när de ska till skogen och träningsbanan.
Man korsar inte stallplan när man lastar ur om jag minns rätt vid klinikbesök.
 
Man korsar inte stallplan när man lastar ur om jag minns rätt vid klinikbesök.
Inte direkt stallplan, men kliniken ligger intill stora banan, finna stallar som i en halvcirkel runt kliniken, så man kan passera klinikens ingång, beroende på vart man ska. Kliniken ligger lixom i mitten.
Lastar man av vid kliniken är man givetvis inte direkt där travarna passerar men definitivt inom nära synhåll.
 
Inte direkt stallplan, men kliniken ligger intill stora banan, finna stallar som i en halvcirkel runt kliniken, så man kan passera klinikens ingång, beroende på vart man ska. Kliniken ligger lixom i mitten.
Lastar man av vid kliniken är man givetvis inte direkt där travarna passerar men definitivt inom nära synhåll.
Jag vet hur det ser ut där, jag har ju kört dit hästar och vet var man lastar ut och var man parkerar. Man passerar ingen stallplan så har de gått med en ponny på stallplan har de varit där de inte ska.

Misstag sker, olyckor händer.
 
Citat från Travronden
"Solvalla utreder
Solvallas sportchef Markus Myron underrättades tidigt under gårdagen. Han kommenterar olyckan så här:
– Till att börja med så känns det otroligt tråkigt att Mattias råkade ut för den här olyckan. Vad jag förstod från sms:en från hans flickvän så handlar det om en fraktur i handleden och det är otroligt tråkigt. Jag hoppas verkligen att han kryar på sig och läker ihop så fort som det bara går, säger Myron och fortsätter:
– Händelseförloppet vill jag inte kommentera just nu. Vi har tagit in en del uppgifter under tävlingsdagen och fortsätter med det under dagen och måndagen innan vi kan uttala oss.
Finns det någon regel som förbjuder ponnyer på stallbacken?
– Nej, det gör det inte. Anledningen till att de två minihästarna var på stallbacken var ju att de var på väg tillbaka till travskolan. Det är ett inslag som vi har på det lite större tävlingsdagarna där de vistas på publikplats där den besökande publiken ska kunna komma närmare hästarna."

Alltså det var INTE någon häst som var på väg till någon klinik utan hästar som hade använts i jippoverksamheten den aktuella dagen och var på väg tillbaka till travskolan = stallet
Det kan ju vara så att travskolan äger en vit ponny som ingår i travskolan
 
Sååå töntig kommentar!
Särskilt med tanke på att det var TRAVponnies så tänkte nog de som ledde djuren att det var ok att vara där.
Tänk om det varit en människa med en zebrarandig jacka istället som skrämt hästen?

Och tänk att det är just travhästar som kan bli rädda, märkligt att alla andra hästar klarar av att se ponnies utan att få spunk.
Nä, det där får han ta på sig själv att han inte tränat hästen att hantera "skrämmande" saker på ett vettigt sätt. Sånt ingår ju i grundträningen av varje häst kan man tycka.

"– De har ingenting där att göra helt enkelt. De som ledde ponnyn var så nonchalanta. Man kan inte leda en ponny rakt över stallbacken, då har man ingen kunskap om att travhästar kan bli rädda. Särskilt när det handlar om en vit ponny på en halvmeter, säger han till travronden.se."
 
Alltså... om araber som anses stissiga klarar av plastpåsar, skrammelburkar osv borde det gå att träna en travhäst att klara av en ponny. Dessutom, när det nu var en tävlingsdag, hur kan han vara helt säker på att det var ponnyn hästen fick spunk av? Jag inbillar mig att det var mycket folk och hästar där, skräp som blåser omkring osv.

Det lär inte vara omöjligt att vänja dem, de travare jag träffat har varit bland de miljösäkraste hästar jag träffat. Betydligt stabilare än många SWB.
 
Mitt halvblod, som var 7 när jag köpte honom, blev ganska upprörd när jag flyttade honom till nytt stall och han såg sin första shettis. Det är rätt vanligt att något känt men annorlunda är mer skrämmande för en häst än något helt okänt, skäckarna var också lite läskiga i början.
 
Varför skulle de träna travare att träffa små vita ponnyer? Det hör inte till vanligheten med små vita ponnyer på travbanor och var de på besök på kliniken hade de inget på stallplan att göra.

En olycka är en olycka, även om han har rätt i sak.
Är hästen så stissig att den blir rädd för en ponny på det viset så var det frågan om när inte om det smällde. En tidsinställd bomb. Eller så var det en ren olycka.

Det är inte ovanligt med hästar av olika storlekar och färger på en travbana. Själv har jag tävlat med islandshäst på en travbana (de stackars travarna fick stå ut med töltare) och sett diverse ponnytrav och ponnygalopplöp på travbanan och vissa banor som här har ponnytravskolor. Jag kan inte tänka mig att ponnyerna hållits isolerade från de större versionerna.

Klart det är inte kul att bli skadad men att skylla på de som hanterar ponnyn är väl magstarkt. Hästen kunde blivit rädd för ett barn, en påse som blåste över stallplan eller en vattendunk. Det är sällan man har en miljö där inget ovant/ovanligt dyker upp.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under söndagen var olyckan framme på Solvalla. Hästen Hevin Boko blev lös på banan, och fastnade sedan i ett staket. – Det här var en...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En bil med hästsläp var med om en olycka på E18 strax innan ett på lördagseftermiddagen. En häst dog i samband med att släpet välte ner...
Svar
0
· Visningar
776
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På onsdag körs två treåringsklassiker på Solvalla. Men intresset för loppen blev riktigt svalt. Totalt tio hästar kommer till start – om...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Till sommaren avslutar John Campbell sin karriär som kusk – men först väntar en sista show på Solvalla. Legendaren kommer till...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp