Om den ena blir sjuk

gulan

Trådstartare
Jag och min sambo äger vårt hus tillsammans. Vi gick in med olika förutsättningar och har reglerat det i ett skrivet avtal. Den ena av oss äger hela banklånet, fast vi står på lånet bägge två. Det kräver banken. Varje månad betalar alltså en av oss lån och amortering till banken + halva delen av alla fasta kostnader. Låt säga att den som har den större delen av boendekostnaden blir totalt oförmögen att hantera vardagen, vem kliver in i dennes plats och sköter dennes ekonomi? Man kan hamna i koma, man kan bli rullstolsbunden med svår hjärnskada osv.
 
Jag och min sambo äger vårt hus tillsammans. Vi gick in med olika förutsättningar och har reglerat det i ett skrivet avtal. Den ena av oss äger hela banklånet, fast vi står på lånet bägge två. Det kräver banken. Varje månad betalar alltså en av oss lån och amortering till banken + halva delen av alla fasta kostnader. Låt säga att den som har den större delen av boendekostnaden blir totalt oförmögen att hantera vardagen, vem kliver in i dennes plats och sköter dennes ekonomi? Man kan hamna i koma, man kan bli rullstolsbunden med svår hjärnskada osv.
Förtidsfullmakt, skriven åt båda hållen, gör att den andra får rätt att komma åt konton och kunna sköta vardagen. Det var banken som föreslog det för oss.
 
Förtidsfullmakt, skriven åt båda hållen, gör att den andra får rätt att komma åt konton och kunna sköta vardagen. Det var banken som föreslog det för oss.
Detta kom upp en kväll och det känns väldigt jobbigt att diskutera om den ena blir oförmögen att kunna prata för sig själv. Men så viktigt. Tack för ditt svar. Om man inte har någon sån här fullmakt -tillsätts det automatiskt en god man?
Känns som en förtidsfullmakt är svaret på min fundering, så jag spinner bara vidare.
 
Detta kom upp en kväll och det känns väldigt jobbigt att diskutera om den ena blir oförmögen att kunna prata för sig själv. Men så viktigt. Tack för ditt svar. Om man inte har någon sån här fullmakt -tillsätts det automatiskt en god man?
Känns som en förtidsfullmakt är svaret på min fundering, så jag spinner bara vidare.
Det blir mycket krångligare om man inte har, det tar tid att sätta in någon annan när det väl har hänt något. God man och överförmyndare kan ta månader att få lagligt. Det vanligaste är att man fulkör, dvs har tillgång till varandras konton och kan lösa det mest akuta. Vi har tyvärr haft lite för många fall av akut sjukdom och dödsfall i omgivningen och blivit varse om att livet kan förändras på en sekund.
 
När min sons far hamnade i respirator så fick hans sambo fullmakt. De hade inget skrivet innan. Det tog kanske två veckor innan det var löst.
 
Framtidsfullmakt men se till att er bank accepterar den, bankerna har ibland egna regler som gör att allt blir väldigt krångligt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi En vän till mig har ett hus som hen bor i och har bott i själv många år. Nu har hen skaffat sambo. Sambon äger ingen del i huset och ska...
Svar
14
· Visningar
6 807
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 844
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 217
Senast: FannyN
·
Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
5 894
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp