Om den psykologiska undersökningen

Detta gäller den psykologiska undersökning på Internet som det under mars 2010 annonserades om här på Bukefalos.

Hej!
Enkäten är nu stängd. Först vill jag rikta ett stort tack till alla som har besvarat min enkät. Jag vill också ta tillfället i akt och förklara lite mer vad enkäten syftar till att undersöka då den har väckt frågetecken hos flera deltagare. Det fenomen som jag huvudsakligen velat undersöka med enkäten är konformitet. Konformitet innebär att en person följer majoritetens åsikt, även om denna är uppenbart felaktig. Konformitet har sedan 1950-talet visat sig vara ett vanligt förekommande fenomen i grupper runt om i världen. Då Internet idag utgör en allt större del av människors liv i Sverige och många träffar nya eller gamla bekanta online ville jag genom denna enkäten undersöka om samma grupprocesser som sker i vanliga grupper även sker online.
I enkäten fördelades alla deltagare på två grupper. Den ena gruppen fick besvara frågorna som de var och utgjorde därmed en kontrollgrupp. Den andra gruppen fick se diagram med fördelningar över hur personer från hemsidan tidigare svarat. Cirka hälften av dessa diagram bestod av fabricerade siffror som visade att personer svarat på ett oväntat sätt. Detta gjordes för att statistiskt kunna beräkna eventuella skillnader i svar mellan de två grupperna och därmed se om konformitet förekommer eller ej.
Detta har såklart inneburit ett etiskt dilemma då jag måste berätta vad studien går ut på men samtidigt inte kan vara för detaljerad då det skulle omöjliggöra att undersöka konformitet. Enligt tidigare kommer alla svar att hanteras på gruppnivå och ingen enskild individ kan urskiljas. Om någon ändå skulle ha någon fundering kring sitt deltagande är den välkommen att kontakta mig.

MVH Oskar Eriksson
osker975@student.liu.se
 
Sv: Om den psykologiska undersökningen

Jag undrar mest hur statistiskt bra - ditt urval blev - när ett flertal gick in och testade att svara med olika varianter...
 
Sv: Om den psykologiska undersökningen

Hur ser du på den diskussion som uppstod på senior? Den påverkade ju deltagarna och är i allra högsta grad både ett resultat av och påverkar grupprocesserna. Som Susan påpekat så gav den en direkt påverkan på enkätens resultat.

Kommer du att ta med diskussionen i din analys?
 
Sv: Om den psykologiska undersökningen

Hej Oscar!

Kan du inte återkomma med lite resultat när du har några, för det är ju en spännande undersökning.
 
Sv: Om den psykologiska undersökningen

Jag är lite avundsjuk på dem som kunde se hur andra hade svarat då de svarade. :p

När jag var mycket yngre läste jag och en massa kompisar på om konformitet och hur försökspersoner svarar uppenbart vansinniga saker om de har skäl att tro att andra svarat på det sättet före dem. Mina kompisar trodde då att just jag, till skillnad från många andra, inte skulle ha påverkats av hur andra svarade, och jag har sedan dess drömt om att få detta vetenskapligt undersökt. :D
 
Sv: Om den psykologiska undersökningen

Jag läste om en liknande undersökning för ett tag sedan, den handlade då om aktörer på aktiemarknaden. Det visade sig att de flesta var benägna att följa strömmen, oavsett om strömmen fattade beslut som de såg var rent felaktiga:D
 
Sv: Om den psykologiska undersökningen

De som vill ta del av resultat kan kontakta mig så mailar jag uppsatsen när den är klar (vilket borde bli i juni).
Gällande diskussionen i Senior-avdelningen är jag medveten om den och kommer att jämföra svar som inkommit före och efter att den startade. Visar sig svaren skilja sig signifikant mellan dessa grupper får jag bortse från de svar som inkommit efter att den diskussionen startade.
Gällande att personer har svarat flera gånger har jag sållat bort oseriösa svar men får annars förutsätta att inte alltför många personer har ork eller motiv till att svara flera gånger.
Jag är inte släkt med Gunnar och känner honom heller inte sedan tidigare. Däremot är jag oerhört tacksam för all exponering av studien han har hjälpt mig med, jag hade inte vågat drömma om att studien skulle få synas så mycket som den har gjort på Bukefalos.

MVH Oskar Eriksson
 
Sv: Om den psykologiska undersökningen

Jag är lite avundsjuk på dem som kunde se hur andra hade svarat då de svarade. :p

När jag var mycket yngre läste jag och en massa kompisar på om konformitet och hur försökspersoner svarar uppenbart vansinniga saker om de har skäl att tro att andra svarat på det sättet före dem. Mina kompisar trodde då att just jag, till skillnad från många andra, inte skulle ha påverkats av hur andra svarade, och jag har sedan dess drömt om att få detta vetenskapligt undersökt. :D


Jag var en i som såg de fabricerade svaren! Ingen konformitet i världen hade fått mig att svara fel på höjden på Mount Everest, inte heller fått mig att ändra min syn på sexköp.

Fast det kanske vana användare på buke redan förstått :p Därför vore det ju synd om mitt svar skiljer sig så signifikant från andras, att det bedöms på ett annat sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Om den psykologiska undersökningen

Alla verkar veta Mount Everests höjd utom jag. :cry: Jag hade naturligtvis kunnat slå upp det, men det kändes som fusk. :p

I en studie jag läste om som ung hade man låtit försökspersoner svara på frågor om linjers längd och geometriska ytors storlek etc. Man har många som vet att det är ett experiment, och om majoriteten av dem ger ett visst svar, så anpassar sig försökspersonen till dem också när det är helt uppenbart att majoritetens svar är felaktigt. Alltså på frågor om vilken yta som är störst eller vilken linje som är längst.

Alla trodde att jag inte skulle ha låtit mig lurats, men jag har inte prövats i praktiken på den punkten.

Det är trösterikt att tänka på att jag brukar tillhöra minoriteter när det gäller åsikter för övrigt. :D
 
Sv: Om den psykologiska undersökningen

Ja alltså, om man nu inte *harkel* är person som strävar efter att avvika från mängden. Men det kanske är det som avses att undersökas här?

Jag dristar mig till att tvivla på att du skulle svarat att sexköp är okej, bara för att hälften av buke svarat att det är det.

Fast min fundering är om det verkligen är applicerbart med konformism på ett diskussionsforum? Och dessutom, jag undrar om vet Oskar hur väl vi känner varandras värderingar.
 
Sv: Om den psykologiska undersökningen

Eftersom jag har ett visst specialintresse för saken kan jag meddela att man mätt om.
 
Sv: Om den psykologiska undersökningen

Pja, det beror ju på hur man ser det. Uggleupplagan sa 8882 meter, numera säger man 8848 men då är ca 3.5 meter av det snö. Om vi ska vara petiga och lita på en kinesisk mätning från 2005.

Men jag tror att alternativet som fanns i undersökningen var 8850.
 
Sv: Om den psykologiska undersökningen

Glaciären är lägre, på ca 5500 meters höjd.

seracs.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp