Om man lyckas skada anfallande hund, vad händer?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Nozer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 602
N

Nozer

Av tanke på min tråd jag la upp igår, o att jag blev anfallen så har jag börjat fundera lite...

Om jag och min hund blir anfallen av en löspringande hund och jag försvarar oss.
Åker jag dit på ngt sätt om jag skadar den andra hunden i "stridens hetta"?

/Tobbe

Sv: Om man lyckas skada anfallande hund, vad händer?

Du lär kanske behöva står för självrisken för hundens försäkring om den blir så skadad att den behöver in till vet.

Samtidigt är det ju så att den andre ägaren har strikt hundägaransvar och är skyldig att ersätta dina och din hunds eventuella skador av sammandrabbningen.

Sv: Om man lyckas skada anfallande hund, vad händer?

Lägger till en sak till Gnists svar:

Ett eventuellt skadestånd kan också komma att jämkas om den lösspringande hundens ägare kan anses som medvållande till skadan pga att han/hon inte har haft sin hund under uppsikt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 149
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 545
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 624
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 946
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka