Om ny regbesiktning

Safira

Trådstartare
När man ska köra för att göra en ny regbesiktning för att transporten ska vägas ner, måste man då ha E-kort för att få köra till besiktningen eller klarar man sig med sitt B-kort som kommer att räcka sen efter besiktningen. Hittar ingen info om det nämligen :(

Sv: Om ny regbesiktning

Om transporten vägs ner och det innebär att du behöver E-kort för att köra den dit- ja, då hade jag inte chansat på att köra med fel behörighet.

Vad är förresten straffet för att köra ett ekipage som kräver E-kort när man bara har B?

Vid första tillfället får du böter för då är det ''bara'' olovlig körning. Men vid andra tillfället räknas det som grov olovlig körning eftersom förseelsen har hänt två gånger. Då riskerar du omhändertaget kk och fängelse i 1 månad vid värsta fall.

Var inte för säker på det. Bekantas bekant (stor bil och stor hästtransport) blev av med körkortet direkt på plats. Väldigt bökigt att under helgkväll hitta någon som både kunde och ville komma och hämta ekipaget.

Har pratat med en del kunnit folk inom polisen, och de säger att de kan ta körkortet på plats. I och med att du framför en fordonskombination som du inte har rätt att köra.
Vet i varje fall att blir du stoppad får du ställa av släpet på platsen, sen får nån som kan och får köra släpet hämta det.

Precis samma sak om jag skulle sätta mig att köra en stor buss utan rätt körkort. Tror att det är en bedömningsak hos poliserna, i sista slutänden är det ändå åklagaren som beslutar om vilket.

Mina kollegor (trafikpolis) förklarade detta för mig väldigt grundligt och de tar aldrig ett kk för olovlig körning. Bara för grov olovlig körning. Det är skillnad där.

Då har era bekanta åkt på grov direkt pga väldigt tunga kombinationer. Vanligtvis åker men på olovlig om man kör med ett släp som är för tungt för bilen på b-kort men inte överstigen 3.5 ton, och då ryker inte kortet. Iafl inte i mitt län. Men vi kanske har det bra. ;)

Men en stor buss är en sju helvettes skillnad än å köra ett släp som väger 20kg för mycket än vad du får dra med bilen på b-kort. :p Nån hejd får det ju vara i vilka vida spann man diskuterar. Kör du en buss, ja självklart åker du på grov. Men ett släp tillsammans med bil som understiger 3,5 ton men som du ändå inte för köra på b-kort ska aldrig bli grov enligt kollegorna. Observera första gången. Andra gången du kör olovligt blir det grovt oavsett om du kör moppe eller vad du än kör.

Självklart får du lämna ekipaget på plats. Har inte sagt nåt annat. :)

Senast ändrad:

Var inte för säker på det. Bekantas bekant (stor bil och stor hästtransport) blev av med körkortet direkt på plats. Väldigt bökigt att under helgkväll hitta någon som både kunde och ville komma och hämta ekipaget.

Ja stor bil och stort släp blev nog grov olovlig direkt, därav direkt kk omhä. Pga överstigen 3,5 ton :)

Då tycker jag det är rätt vårdslöst att säga att första gången blir det bara böter. Det är många omständigheter som spelar in, inte bara huruvida man gjort det innan (vilket man i så fall säkert gjort, men inte blivit påkommen).

Ja om man ska se det så, så kan jag ev hålla med. Så om vi ska veta exakt så må vi ju veta vad TS har för vikt på bil och släp.
Men hittills har jag inte varit med om att någon blivit av med kk för första förseelsen med ett släp då totvikt understiger 3.5 ton. Men det är klart, kör man en på tok för tung kombination så finns ev en risk för grov olovlig körning, men min erfarenhet är att det händer väldigt sällan.

Men absolut, man kan alltid få det grövre straffet om man själv utför ett grövre brott. ;) Så är det alltid. Men att säga att man tappar kk om man kör med ett släp som väger några kg för mycket för sin bil (fortf totvikt under 3,5 ton)tycker jag är att ta i från tårna. Men då är jag en sån som aldrig ser det värsta i allt heller. Men jag förstår din poäng. :)

Nu är det ingen som har sagt att man tappar körkortet för några kilon.

Själv skrev jag - som du ju själv ser - att man RISKERAR körkortet eftersom det är olovlig körning. Och det gör man. Riskerar körkortet. Dyrt pris för slarv.

Man riskerar alltid körkortet så fort man kör en fordonskombination som man inte har behörighet för.

Jag skrev att polisen kan ta körkortet på plats.

Riskerar ja kanske, Men du tappar det inte vid första förseelsen om det bara blir olovligt.

Som sagt; att gå ut och säga så tror jag inte är särskilt populärt hos ordningsmakten. Det finns nämligen INGENTING som stödjer ditt uttalande. Tvärtom; det finns absolut inga garantier för att det "bara" blir böter.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 315
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·
Fritid På måndag förmiddag ska jag ta mig från Torsby till Grövelsjön. Finns det någon egentlig nackdel att ta sig dit via Norge? Vägen är ett... 2
Svar
22
· Visningar
991
Senast: Migo
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka