Omdömeslös-hur löser man notan?

Nu är vi lite OT men jag är nyfiken på det ni pratar om ang grind på marken, NÄR talar ni om? Om man tar in/ut en häst när flera är i hagen, eller när sista hästen går in för dagen typ?

Mycket relevant fråga!

I mitt fall, där grind undantagsvis hamnar på marken, kan det vara med fler hästar kvar i hagen. Inte kul alls men någon gång har jag sett mig tvungen att släppa grind hellre än att tappa häst (antagligen fel beslut).

Annars: om hagen är/blir tom, är det ju ingen fara att slänga undan grindarna. Men det är praktiskt att plocka upp dem igen innan man gör klart, för det är inte kul med fastfrusna eller översnöade grindar nästa gång hagen ska stängas. Så jag brukar stänga hagen efter mig, undantaget en skogshage där jag "bara" hänger upp handtaget på tråden eftersom jag tar de två sista hästarna ur den hagen samtidigt (det blir så oroligt annars med risk för sprängda staket).
 
Mycket relevant fråga!

I mitt fall, där grind undantagsvis hamnar på marken, kan det vara med fler hästar kvar i hagen. Inte kul alls men någon gång har jag sett mig tvungen att släppa grind hellre än att tappa häst (antagligen fel beslut).

Annars: om hagen är/blir tom, är det ju ingen fara att slänga undan grindarna. Men det är praktiskt att plocka upp dem igen innan man gör klart, för det är inte kul med fastfrusna eller översnöade grindar nästa gång hagen ska stängas. Så jag brukar stänga hagen efter mig, undantaget en skogshage där jag "bara" hänger upp handtaget på tråden eftersom jag tar de två sista hästarna ur den hagen samtidigt (det blir så oroligt annars med risk för sprängda staket).

+ till flera i samma ämne.

Ah. Jag slänger grind på marken när sista går in faktiskt. När det snöar väldigt eller är jäkligt kallt så hänger jag upp grinden på en för ändamålet avsedd stolpe. Men faktiskt aldrig ens tänkt tanken att stänga igen en tom hage och behöva öppna den när jag kommer ut igen... Så där skulle jag kunna fått skäll ;)

(Däremot så länge det är häst kvar i hagen ska grinden inte ens temporärt nudda marken utan vara sträckt hela tiden, och stängas efter en)

Tillägg: Jag slänger undan grinden, så det inte är minsta risk de trampar på den eller trasslar in sig när de går förbi.
 
Jag måste säga att jag över huvud taget inte förstår vad grinden har på marken att göra?
Nu går mina hästar på lösdrift i stor flock så hagen är aldrig tom, men inte ens när de var uppstallade och hagen tömdes skulle jag någonsin kommit på tanken.

Och jag slänger som sagt grinden åt sidan när sista i den hagen går in. Jag har nu iom att en ska gå själv en lite opraktisk lösning där man når hage 2 genom att gå via hage 1. När jag tar in så tas hästen i hage 1 in först, grinden till den hagen slängs åt sidan på marken. Häst 1 går in. Sen går jag ut igen, och öppnar hage 2, och slänger den grinden åt sidan. Tar in de två hästarna där.

På morgonen går de ut i omvänd ordning, de i hage 2 går ut först och den grinden stängs. Sen går hästen som går i hage ett ut och den grinden stängs.

Skulle få krupp om jag skulle ta in häst 1 och stänga hage 1 efter mig, för att sen öppna den och gå igenom, stänga. Gå upp till hage 2 och öppna, ta ut 2 hästar och trixa runt och stänga grinden efter mig, gå ner till grind 1, öppna den, vända och trixa runt och stänga den efter mig. Och en vid uttag behöva traggla om allt.

Så som sagt, jag skulle kunna hamna i onåd hos vissa i tråden - helt klart =) Men är ju ett tydligt bevis på att man inte kan räkna med att andra tänker som en själv.
 
Nej, för en ren olycka - absolut inte. Men eftersom man omöjligt kan veta vad som hände osv, så jag skulle faktiskt i ett sådant fall höra med den som tagit in hur den ställer sig. UTAN att på minsta vis skuldbelägga. Om personen vet med sig att denne tagit en medveten risk eller känt att det var ganska osmart att göra som man gjorde t ex. Däremot skulle jag aldrig kräva det.

Samtidigt skulle jag själv om jag kände att jag tog en chansning eller tabbade mig erbjuda mig att åtminstone hjälpa till med självrisken. Men då ska jag som sagt känna att det delvis faktiskt var mitt "fel".
Bra träffas vi någon gång så påminn mig om att inte peta på dina hästar ;). Jag skulle ta en förfrågan som ett skuldbeläggande oavsett i vilka ordalag du framställer det i synnerhet som du här skriver att du inte skulle gjort det för en ren olycka.

Det är lite som att en arbetsgivare föreslår löneavdrag för eventuellt slarv. När andra hanterar ens häst i ett kollektivstall är det som som om man är varandras arbetsgivare.
 
Jag har elastiska grindar (absolut inte de livsfarliga spiralfjädrarna) så slänga linorna på marken är ett ickeproblem större delen av året. Precis som jag tex aldrig skulle ställa in ett plåtbadkar i hagen. Man kan välja att ha utrustning som minimerar riskerna.
 
Nu är vi lite OT men jag är nyfiken på det ni pratar om ang grind på marken, NÄR talar ni om? Om man tar in/ut en häst när flera är i hagen, eller när sista hästen går in för dagen typ?
När man tar in alla samtidigt. Har man flera hästar att hålla reda på kan det vara svårt att kunna hänga upp grindhandtaget utan att någon sticker sin kos eller får en stöt så man slänger det utanför stängslet istället.
 
+ till flera i samma ämne.

Ah. Jag slänger grind på marken när sista går in faktiskt. När det snöar väldigt eller är jäkligt kallt så hänger jag upp grinden på en för ändamålet avsedd stolpe. Men faktiskt aldrig ens tänkt tanken att stänga igen en tom hage och behöva öppna den när jag kommer ut igen... Så där skulle jag kunna fått skäll ;)

(Däremot så länge det är häst kvar i hagen ska grinden inte ens temporärt nudda marken utan vara sträckt hela tiden, och stängas efter en)

Tillägg: Jag slänger undan grinden, så det inte är minsta risk de trampar på den eller trasslar in sig när de går förbi.

jag stänger inte igen grinden. Jag hänger upp den på stolpen så det är inte en stängd hage som hästarna kommer ut till.

@kryddelydd jag har också släppt grindar i nödfall om det varit risk att en häst skulle tappas. Men inte annars
 
Bra träffas vi någon gång så påminn mig om att inte peta på dina hästar ;). Jag skulle ta en förfrågan som ett skuldbeläggande oavsett i vilka ordalag du framställer det i synnerhet som du här skriver att du inte skulle gjort det för en ren olycka.

Det är lite som att en arbetsgivare föreslår löneavdrag för eventuellt slarv. När andra hanterar ens häst i ett kollektivstall är det som som om man är varandras arbetsgivare.

Haha. Jag tror inte du behöver vara särskilt orolig så länge du inte på riktigt är helt omdömeslös. Jag har stått i flera kollektivstall och det har understundom hänt grejer (med min häst alltså). Jag har till dags dato inte ens tänkt på att ens andas om att någon skulle betala något. Inte ens den gång min häst sparkade ut ett fönster och skadade sig. Där skulle man kanske om man velat kunnat hävda att fönstret var för dåligt skyddat - vilket det ju var. Men min häst hade bott där ett år och inte vevat runt en enda gång. Och stallägaren kunde inte veta att gallret var för klent - dessutom hade ju min häst demolerat inredning...

Men det med dela självrisken var som sagt utefter att personen fått instruktioner (som TS påstår) och att det teoretiskt skulle kunnat vara så att den som tog in faktiskt varit klantig i överkant. Dvs snarare ett förbehåll än en "rutin".
 
jag stänger inte igen grinden. Jag hänger upp den på stolpen så det är inte en stängd hage som hästarna kommer ut till.

@kryddelydd jag har också släppt grindar i nödfall om det varit risk att en häst skulle tappas. Men inte annars

På själva grindstolpen eller på en stolpe längre bort? Om den hänger på grindstolpen så ser jag större skaderisk, då kommer ju loopar ligga ner på marken? Eller är det jag som har osedvanligt breda grindar kanske?

Jag hänger på stolpe när risk för grinden fryser fast/snöar över, men då finns en stolpe uppsatt för det som sitter på sånt avstånd att hela grinden hänger i luften, upp från marken. Men öppet då.
 
På själva grindstolpen eller på en stolpe längre bort? Om den hänger på grindstolpen så ser jag större skaderisk, då kommer ju loopar ligga ner på marken? Eller är det jag som har osedvanligt breda grindar kanske?

Jag hänger på stolpe när risk för grinden fryser fast/snöar över, men då finns en stolpe uppsatt för det som sitter på sånt avstånd att hela grinden hänger i luften, upp från marken. Men öppet då.

Du har nog betydligt bredare grindhål eller så har vi stretchigare grindar. Looparna hamnar inte på marken alls.
 
Nu verkar ju TS ha försvunnit men håller med övriga att man inte kan förutsätta sunt förnuft då alla stall har olika rutiner. I vissa stall är det sunt förnuft och förbjudet att leda två hästar samtidigt av säkerhetsskäl och där skulle tex TS anses som omdömeslös.
 
Här är en till som kastar iväg grinden vid intag, grind hålet är som mellan 2 stolpar i hagen 4-5m, hemma har vi bra kräm i staketet (högre än vad som är rekommenderat som lägsta vid rovdjursavvisande) så jag går inte i närheten av staketet med strömmen på.
 
Nytt år du vet, nya möjligheter. :cool:
Nä men allvarligt, försöker lära mig att tänka lite mer objektivt och som någon skrev, text har ingen ton. Så vill jag t ex ta ditt svar negativt kan jag få det negativt, likaså som jag även kan få det positivt. Vill jag verkligen ta åt mig av en text, då kommer den göra det också.
Det går inte heller att försöka rädda upp ett misstag/misstolkning och det är då man får fråga sig "är det verkligen värt striden?".
Det här är nog mitt sanna jag som börjar visa sin sida. Jag tänker fortsätta i dom spåren och växa till det bättre. :up:
Helt OT men det är jätteroligt att läsa vilken skillnad det är i dina inlägg numera. Jag tror även att du mår mycket bättre, för så stor skillnad blir det inte utan att hela ditt mående är så mycket positivare. :)
 
I flera stall där jag stått har det ingått i stallreglerna att stänga grindarna efter sig så att strömmen inte bryts i de andra hagarna.

Själv leder jag aldrig någonsin två hästar om det inte är sto med föl eftersom mitt sunda förnuft säger mig att jag tycker det är jobbigare att hålla koll på två hästar samtidigt än att gå två gånger.

Har kommit upp många exempel i tråden som visar att det som är självklart och sunt förnuft för den ene inte alls är det för den andre.
 
I flera stall där jag stått har det ingått i stallreglerna att stänga grindarna efter sig så att strömmen inte bryts i de andra hagarna.

Själv leder jag aldrig någonsin två hästar om det inte är sto med föl eftersom mitt sunda förnuft säger mig att jag tycker det är jobbigare att hålla koll på två hästar samtidigt än att gå två gånger.

Har kommit upp många exempel i tråden som visar att det som är självklart och sunt förnuft för den ene inte alls är det för den andre.

Nej, den här sidodiskussionen visar ju verkligen, skrev det innan med, att man verkligen inte kan utgå från att andra varken gör eller tänker såsom man själv anser är självklart. Och det är inte så att ett sätt är rätt eller det andra fel heller, men olika syn på och approach.

Där kan man ta en till grej, för mig är det självklart att koppla el så att man inte bryter strömmen till en hage för att man öppnar en grind, och för all del även koppla så att en grind blir strömlös när den öppnas för att slippa knäppanden och överslag om grinden går i marken (vilket den inte ska men det är inte alltid det blir som det ska). Någon annan kanske inte ens tänkt på det, eller så ligger hagarna så det är svårt/bökigt att koppla så, osv. Men om man tar en person som är van med det ena och sätter i den andra situationen, och omvänt, är det egentligen bäddat för kanske inte trassel och olyckor men irritation över att det görs "fel".
 

Liknande trådar

Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
827
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp