Omöjligt uppdrag? Vilken är filmen?

Jejjessica

Trådstartare
Okej, nu har jag gått runt och funderat på det här i alldeles för många år... Inte sådär varje dag, men då och då poppar tanken upp.

Det handlar om en film jag har minne av att jag och min syster såg på TV hos vår morfar någon gång under 90-talet. Jag brukar normalt sett vara en SJUKT bra googlare ;) Men här går jag liksom bet... Å det är mest för att det är så irriterande som jag verkligen vill knäcka nöten, inte för att jag är särskilt intresserad av att se filmen igen. :D

Filmen sändes som sagt på TV (måste ha varit SVT eller TV4) och det bör han handlat om senare delen av 90-talet. Dock kan filmen säkert ha varit äldre än så, har inte helt grepp om det.

Det är en asiatisk film, japansk eller kinesisk. Många tjejkaraktärer, någon väldigt gammal kvinna och så hade fullmånen någon speciell betydelse. Det är vad jag minns av filmens handling...

Vad som borde göra saken enkel är att jag i alla år har varit HELT säker på filmens (svenska) namn. Augustiasperodi. Helt säker! Möjligen Augusti-Asperodi eller i två ord, men så hette den. Kruxet är bara att det ger 0 träffar på Google. :angel: Och asperodi verkar inte vara ett ord i något sammanhang alls? Så vad tusan kan filmen ha hetat?? :rage:
 
Vad som borde göra saken enkel är att jag i alla år har varit HELT säker på filmens (svenska) namn. Augustiasperodi. Helt säker! Möjligen Augusti-Asperodi eller i två ord, men så hette den. Kruxet är bara att det ger 0 träffar på Google. :angel: Och asperodi verkar inte vara ett ord i något sammanhang alls? Så vad tusan kan filmen ha hetat?? :rage:

Augustirapsodi? (Akiro Kurosawa)

Underbart :laugh:
 
Men JAAA! Där är den ju! Så omöjlig var den! :D Ofattbart att jag inte lyckats hitta fram till med med mina tester på varianter av "asperodi". Ska ALDRIG mer göra anspråk på att vara en bra googlare. :p

Det här var ju fantastiskt, nu känner att jag måste testa med en annan film jag klurat på i nästan lika många år... Återkommer!
 
Men JAAA! Där är den ju! Så omöjlig var den! :D Ofattbart att jag inte lyckats hitta fram till med med mina tester på varianter av "asperodi". Ska ALDRIG mer göra anspråk på att vara en bra googlare. :p

Det här var ju fantastiskt, nu känner att jag måste testa med en annan film jag klurat på i nästan lika många år... Återkommer!

:D

Bring it on!
 
Okej, nästa uppdrag:

Vi befinner oss återigen någonstans under 90-talet, men filmen kan absolut ha varit äldre än så. Den sändes sent på natten (åtminstone för sent i förhållande till hur gammal jag bör ha varit, typ mellanstadieålder.)

Troligen sändes filmen kring juletid, då filmen hade ett tydligt jultema. Det känns också som att filmen kan ha varit ganska kort?

Handlingen bestod av flera korta, separata historier som alla följde ett och samma tema: De kretsade kring individer som hade begått diverse mindre moraliska handlingar och sedan fick igen det med brutal död...
Minns inte exakt hur illa dessa personer hade betett sig, men sättet de blev dödade på hade någon form av koppling till det de hade gjort. Lite "what comes around goes around" liksom.

Har något minne av något brev,någon som ramlar från hög höjd alternativt blir krossad över under en hylla och typ något med någons ögon. :p;)
Jag tror inte det handlade om tydliga mord, utan saker som för en utomstående skulle klassas som olyckor. Kanske! Men för varje "kapitel" så var det en tomte som berättade om personernas bakgrundshistorier och varför de skulle "få vad de förtjänade". Hela filmen slutar med att den läskiga tomten sitter på en stol och pratar och så zoomas han in och tittar en rakt i ögonen, och säger något i stil med att "kanske är det du som står på tur?". Med ett sådant här ansiktsuttryck-->:sneaky: Det var asläskigt! :nailbiting:

Titeln minns jag tyvärr inte alls. Har för mig att den innehåller något med jul eller Santa eller så, men behöver inte stämma alls. Filmen hade, trots dess handling, en rätt "mysig" känsla över sig. Riktig julstämning liksom. :cautious:

Någon som har en idé? :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp