Omöjligt!

Thera

Trådstartare
Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd rygg.

Nu har jag kört igenom både Hööks och Börjes sortiment av ponnysadlar, plus en del Pessoa, Bates, Lippo med flera.
Jag hade gärna velat testa Ikonic och kanske Santa Cruz Celine, men jag hittar ingenstans att prova eftersom de flesta sadelutprovare har väldigt begränsat sortiment i 15 tum.

Köpa begagnat när man inte vet om den passar känns också omständigt, är inte sugen på att behöva sälja vidare varenda sadel som inte passar.

Så min fråga är om det finns någon nätbutik som har hyfsat fördelaktiga fraktkostnader?
Typ 200 i returfrakt är ok, men helst då att man kan skicka flera sadlar samtidigt.

Eller hur gör ni andra med svåra hästar ute i obygden?
 
Som svar på din sista fråga, köper och säljer vidare ... 😅

Har du testat Knights Robin Hood?
Låg bra på vår shettis med bred, platt rygg åt det svängda hållet.
 
Jag har hittat en Tekna junior A-line 14” som provades ut till shettisen men ligger även bra på vår wm.
Finns även i 15,5”.
 
Som svar på din sista fråga, köper och säljer vidare ... 😅

Har du testat Knights Robin Hood?
Låg bra på vår shettis med bred, platt rygg åt det svängda hållet.

Japp, den var för takformad. Hon är så platt uppepå så det ligger kvar spån från natten på ryggen även efter en hel dag i hagen.. 🤦🏻‍♀️😬
 
Kanske läge att kolla bomlöst? Jag har en Ghost cavallin till min platta kortryggiga mustang. Dom har ponnymodeller och kan tillverka på beställning rätt billigt.

Santa Cruz Celine xxw brukar funka på platta också.
 
Tror också på bomlöst - det finns bra sådana!
Efter att ha provat två "vanliga" sadlar till vår shettis modell överbyggt oljefat utan manke köpte jag en Barefoot Bellis och voilá - den låg kvar. Just den har ca 28 cm säte (rymligt, dam 36 rider i den - inte på shettisen förstås) men det finns många modeller o storlekar.
Köpte ett isl.sto på 28 år m bred, sänkt rygg och stoora skulderbladsrörelser, insåg att ingen bomsadel i världen skulle passa så det blev en Sensation ride G4. Utan jämförelse den bekvämaste sadel jag ridit i någonsin. Tror inte de tas in längre men finns beg. Längden på saden är inte så akut på bomlös, handlar lite mer om vilken sitsstorlek (inom rimliga gränser förstås) du behöver.
Önskar dig lycka till i ditt letande:heart
 
Kolla på bomlöst, om det inte är hoppning ni ska hålla på med vill säga. Att leta bomsadel till hästar med såna ryggar är dömt att misslyckas.
 
Tror också på bomlöst - det finns bra sådana!
Efter att ha provat två "vanliga" sadlar till vår shettis modell överbyggt oljefat utan manke köpte jag en Barefoot Bellis och voilá - den låg kvar. Just den har ca 28 cm säte (rymligt, dam 36 rider i den - inte på shettisen förstås) men det finns många modeller o storlekar.
Köpte ett isl.sto på 28 år m bred, sänkt rygg och stoora skulderbladsrörelser, insåg att ingen bomsadel i världen skulle passa så det blev en Sensation ride G4. Utan jämförelse den bekvämaste sadel jag ridit i någonsin. Tror inte de tas in längre men finns beg. Längden på saden är inte så akut på bomlös, handlar lite mer om vilken sitsstorlek (inom rimliga gränser förstås) du behöver.
Önskar dig lycka till i ditt letande:heart

Ja Sensation är nåt helt annat 😍. Min gamla artrosiga halvblodsvalack bjöd plötsligt på galopp första gången vi red i G4:an jag hade. Och mina höfter och underliv slapp smärta med (hade twistbolster för smalare midja).
 
Svarar alla - bomlöst hade absolut varit ett alternativ, men ponnyn har visat hopptalang och ungen vill också hålla på med det så småningom.

Dock tror jag att jag kan ha hittat rätt, har en Ikonic hemma som ser mycket lovande ut, behöver byta koppjärn bara innan jag vågar ropa hej.. 😬🙏🏻
 

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 593
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hejsan allihopa, jag har vart i sadelträkset alldeles för länge och blir galen snart. Jag har anlitat ett par sadelprovare, fått hjälp...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Senast: mily
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 850
Senast: ameo
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp