Omplantering

sthu

Trådstartare
Ja, nu har jag börjat plantera om mina växter igen.
Tänkte då passa på att möblera om dem lite, ge lite nya intryck och upplevelser av allt det gröna.
Hittills har jag
  • Tvinnat ihop två paraplyaralior
  • Gjort en "djungel" med fredskalla och yuccapalm, befolkad av en virkad apa och groda
  • Hängt ett litet yuccapalmskott i en ampel
  • Planterat orkidé i glasburk
  • Stammat upp en pelargon och satt i en hög kruka, ser ut som ett litet träd

Mitt största bekymmer nu är mina svärmorstungor. Jag rädda dem från min mamma för några år sedan, hon ville slänga dem. Nu står jag och funderar på samma sak.
De är stora, nästan 150 cm höga och väääldigt rangliga. Just nu bor de i en stor lerkruka från IKEA tillsammans med en hel massa ampelliljor. Ampelliljorna ser ju fina ut, de har verkligen växt till sig och sätter massor med skott.
Svärmorstungorna ser ganska malplacerade ut..
Två har gått av, en viker sig nästan på mitten och flera av de andra är på väg åt samma håll. De sätter skott som ser friska och fina ut. En del har jag planterat om på andra håll, andra får stå kvar.
Det är den tråkiga sorten av bajonetter, de är vanligt gröna med en liten antydan till mörka strimmor. Inget ljust, inga spännande former. Bara en rak, mörkgrön bajonett som ser tråkig ut.

Har någon några tips om vad jag kan göra med dem? Vill inte slänga levande växter och vet ingen som vill ärva dem.. De är ju rätt fräna i och med att de är så groteskt långa.
Vad kan jag göra för att få dem uppräta igen?

Haha, trodde inte man kunde skriva så mycket om att plantera om svärmorstunga :D
 
Sv: Omplantering

Jag använder svärmorstungorna i buketter. Det ser väldigt proffsigt ut med ett eller två blad tillsammans med lite blommor från trädgården ;)

De högsta och rangligaste bladen skär du bara av. Det kommer nytt.
 
Sv: Omplantering

Hmm ja jag har sett några fina buketter. Men är inte riktigt säsong än och jag vill ha dem i kruka tills dess :p
När man skär ner dem, hur gör man det på bästa sätt? Jag brukar bryta av dem strax över jordstammen. De verkar överleva allt :-P

Teori om varför vissa viker sig?
 
Sv: Omplantering

En liten vass kniv är vad jag använder. Jag skär bort fula blad eller sådana som växer konstigt. Finns ingen anledning till att spara sånt som är fult.
 
Senast ändrad:
Sv: Omplantering

Nä det har du helt rätt i. Har skurit av och slängt en massa blad nu, blev inte mycket kvar. Satte dem i hög kruka i sovrummet. Blev rätt fint faktiskt.
Möblerat om ordentligt bland växterna, så mycket att det nästan blev lite väl tomt och några krukor över :D
Kanske dags att skaffa mer växter :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp