Omvandla analys från får till häst

Ise

Trådstartare
Någon som vet hur man gör?
B03CAD69-E3B9-4757-BF8D-41F724375FD7.jpeg
 
Om det jag hittat stämmer så ska det vara samma på ett ungefär!?
Per kilo blir det då 7 MJ och 128 g smbrp, vilket ger en kvot på 18. Men det kan väl inte stämma??😳
Vi tog provet själva, borrade från flera balar , klippte sönder och skickade önskad mängd.
 
Om det jag hittat stämmer så ska det vara samma på ett ungefär!?
Per kilo blir det då 7 MJ och 128 g smbrp, vilket ger en kvot på 18. Men det kan väl inte stämma??😳
Vi tog provet själva, borrade från flera balar , klippte sönder och skickade önskad mängd.
Hmm låter märkligt. Idisslare och grovtarmsjäsare spjälkar ju fodret på helt olika sätt.
Följer med nyfikenhet!
 
Läste på bla freefarm där man kunde omvandla men det stod att det var samma, håller verkligen med mkt märkligt.
 
Om det jag hittat stämmer så ska det vara samma på ett ungefär!?
Per kilo blir det då 7 MJ och 128 g smbrp, vilket ger en kvot på 18. Men det kan väl inte stämma??😳
Vi tog provet själva, borrade från flera balar , klippte sönder och skickade önskad mängd.
Jag får det till 7 och 95,2

Edit. Såg nu att det står om det står smältbart så är det samma. Hmm det låter väldigt högt men kan ju vara så
 
Läste nu någonstans att hästarna bara kan ta hand om 25% av vad fåren kan göra. Kan det kanske stämma!? Så att det är 40 g smbrp per kilo ts, 32 g per kilo. Låter mer rimligt! (Men hade önskat något högre)
Någon som vet/ kan hjälpa mig med något jag kan läsa för att få reda på det?
 
Läste nu någonstans att hästarna bara kan ta hand om 25% av vad fåren kan göra. Kan det kanske stämma!? Så att det är 40 g smbrp per kilo ts, 32 g per kilo. Låter mer rimligt! (Men hade önskat något högre)
Någon som vet/ kan hjälpa mig med något jag kan läsa för att få reda på det?

Har för mig att det bara är energin som hästar omvandlar annorlunda mot idisslare, och att Eurofins formel räknar med 0-10 % skillnad medan tex Equi Analytical i USA räknar med närmare 20-30 % vilket är närmare sanningen.
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Läste nu någonstans att hästarna bara kan ta hand om 25% av vad fåren kan göra. Kan det kanske stämma!? Så att det är 40 g smbrp per kilo ts, 32 g per kilo. Låter mer rimligt! (Men hade önskat något högre)
Någon som vet/ kan hjälpa mig med något jag kan läsa för att få reda på det?
Hästar är iaf sämre på att bryta ner protein men kan inga siffror.
Förr fanns ett talesätt om att man kunde föda upp grisar på hästskit pga att det var så proteinrikt.
 
  • Gilla
Reactions: Ise
@Kjerulfia vet du hur man omvandlar från fåranalys till häst? Har omvandlat värderna till kilo när jag har räknat men det hjälper ju tyvärr inte när jag inte vet hur jag ska räkna med proteinmängden.
 
@Kjerulfia vet du hur man omvandlar från fåranalys till häst? Har omvandlat värderna till kilo när jag har räknat men det hjälper ju tyvärr inte när jag inte vet hur jag ska räkna med proteinmängden.
Du ska räkna på den smältbara mängden protein. Den siffran är ju samma oavsett djurslag. På Hästsverige har jag för mig det finns gratisprogram att använda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
297
Senast: lizzie
·
Hästvård Hallå! Finns nån omvandlare på nätet som räknar ut vikten på hästen, om man har hästens mått? Eller nån som har ett viktmåttband och kan...
Svar
1
· Visningar
455
Senast: sweep
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 346
Senast: sthu
·
Foder & Strö Tyvärr måste jag skicka efter hösilage i 300-250/kg balar från annan del av Sverige pgav årets dåliga skörd. Har hittat nytt på annons...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp