Önskar tips på bra grep

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare -biferno-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 208
B

-biferno-

Har hästarna på halm men har inte hittat någon bra grep som fungerar. Den ena damen trippar ovanpå bädden och därinne ligger det fina högar som enkelt går att mocka ur med sk spångrep,
men nästa box är ett elände. Hon bygger varje natt en krater med stora halmtovor runttrampade med högarna.
Spångrepen utesluts direkt eftersom den är i plast och böjer sig och mitt enda alternativ är halmgrepen men den är inte heller bra, för det är för stora mellanrum mellan pinnarna så allt ramlar liksom emellan. Finns det grepar i metall med tätt mellan pinnarna eller är jag dömd att peta, pilla och sortera för att mockningen ska vara ekonomisk? Hur gör ni andra med halm och vad använder ni för redskap och var är dessa köpta?

Sv: Önskar tips på bra grep

Jag köpte mig en Fiskars kompostgrep som är jättebra och ergonomisk. Fiskars har lite div redskap så titta på bla granngården, de brukar ha. Lite större varohus kan också ha.
// Linda

Tack för tipset, är den grepen lite tätare alltså?

Prova att använda en tjuga(?stavning?). Ser ut som en gaffel fast men två "spret". Jättelätt att rensa bort ren halm från den lortiga. Jag brukar använda den och rensa sen använder jag en vanlig grep och tar lortarna med. Kolla på G*********N, dem borde ha.

Senast ändrad:

Jag håller med Gardrut, jag använder också en högaffel eller en tjuga och liksom flänger runt halmen och den torra rena hamnar överst och blöta halmen och gödseln hamnar underst och så slänger jag den torra halmen åt sidan i stora högar och kan till sist ta ut lorten med en "spångrep" eller skyffel. Fast helst skulle jag vilja ha en självmockande box. Eller en sopsorterande häst. Var hittar man en sån?
Fast skämt åt sido, jag är också intresserad av lite lättare redskap, ska kolla in Fiskars. Vanliga grepen tycker jag är på tok för tung, men får ont i ryggen. Dessutom är den för kort i skaftet. På det sättet är tjugan bättre, liksom spångrepen. Lätta redskap till tjejer tycker jag dom borde ta fram!
Häls
/nocke

Halmgrep! Lyft även halmen under högen och tippa av dyngan i skottkärran och lägg tillbaka halmen. Annars vet jag flera som faktiskt använder spaden även när de har halm, det kanske skulle vara något i ditt fall?

Du kan se om du kommer över en potatis- eller betgrep. De är lite sällsynta och ganska tunga, men det är nästan lika tätt mellan pinnarna på dem som det är på en spångrep. Breda och bra är de med! :)

Jippii, har hittat bilder på en potatisgrep och det är precis vad jag behöver!
Visserligen kostar den 650.- men borde väl hålla längre än tiden jag spenderar på jorden så en sån får det bli!!! Tack för alla tips!

jag mockar med en vanlig plasträfsa först, och liksom pillar bort den torra och rena halmen, krattar ihop det blöta, sen tar jag halmgrepen och lyfter ut högarna och den blöta halmen och sen krattar jag ut de pluttar som fallit genom grepen. Min häst är rätt lugn i boxen och stökar inte till det, så det är lättmockat.

Vi har en gammal potatisgrep men den väger ju bly! Känn på den du tänkt köpa innan du slår till! Jag har även sett spångrepar i metall i några stall, kanske skulle det vara ett bättre alternativ!?

Senast ändrad:

tyvärr har jag ingen erfarenhet av mockning i halm men jag kan däremot rekommendera världens bästa spångrep!! :banana: kommer inte ihåg märket just nu men jag har sett den säljas lite varstans... :bump: har silverfärgat skaft... iof är den väl lite dyr, kostar runt 400 men det är den lätt värd!!vet ett stall där dom har typ 6 hästar, gemensamma grepar (alla använder "silvergrepen"), både haft torv och spån, den grepen har dom haft som jag vet i minst 4 år! och den har vad jag vet aldrig ens behövt skruvas till :banana: .. har själv en sån nu sen typ 8 mån tillbaka, (och inget att klaga på här heller :rofl: ) efter att min förra "vanliga" grep började trilla sönder efter 2 veckor :bump:

Fiskars grepar är suveräna, ergonomiska, lagom långa och inte för tunga!

Jag har sett potatisgrepar av aluminium istället för järn säljas på Odal, visserligen dyra men ack så bra! :bump: Den dagen jag äntligen har eget stall blir det sånna, vanliga plastgrepar håller inte alls och högafflar och vanliga grepar tycker jag inte funkar lika bra.

jag använder vanlig grep och det funkar bra, om det är en riktigt skitig box använder jag en skyffel oxå.
Om det blir mkt halm i skottkärran drar jag bort det med grepen.
För att inte ta med mkt halm tar jag under skithögen så det kommer med lite ren halm med och lutar grepen lite försiktigt över kärran så skiten rullar av utan att halmen oxå trillar med.
Funkar bra!

Absolut, de Fiskarsgreparna med fyra "piggar" och rätt så långt skaft. Superbra. Där jag bor nu har jag sett dem röda, men vi hade guldfärgade innan, där jag jobbade. Vet inte om de är samma, men det borde de väl vara.
För att få upp skitarna, brukar jag samla småplupparna i en hög, köra i grepen och trampa till. Annars funkar ju alltid skyffel. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka