Ont i bogen?

Madde_padde

Trådstartare
Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt försiktigt med min häst rider för tränare 1.3 ggr i veckan rädd i perioder! Nu är allt utom hals röntgat på henne... Börjar bli vass i ridning och hantering och jag misstänker att det finns något jag missat, Strömsholm säger rid är det något måste de få komma fram

Mitt nu 7 åriga sto har strulat mycket senaste året!

Slutet av februari 2014 tycker jag hon börjar bli ovillig till ställning, svårstyrda och "brytig" tar ut massör som masserar bort en låsning i höger bog, dock fortsatt ovillig i ridningen och jag "lullar mest runt" min medryttare rider dressyrträning på henne när hon rätt som det är drar genom hela ridhuset i full rodeo när hon ska fatta gallopp.... Magkänslan säger Strömsholm
Ca 10/3 Strömsholm för koll 1,5 gradig hälta höger fram (har då ridit för två mycket duktiga tränare som inte sett något hästen visar hälta först dagen innan på lina) man tror då det kommit av dålig skoning Strömsholm skor, och behandlar leden promenad 20 minuter om dagen och vanlig hage ! På grund av min oro röntgat vi här galliga hasor bak och framben ingenting
28 mars friskförklarad tömmkör till 15/4 då jag är tillbaka på Strömsholm och skor för att få optimal början på ridningen! Rider 16/4 något ovillig häst. höger varv funkar bra vänster varv studsar hon lite skritt... Rids sedan igång varannan dag har funkat bra (har en tjej som rider åt mig här) måndag vill hon inte riktigt ställa och "ålar" lite tisdag 6/5 får hon massage och man konstaterar att hon åter igen är stel i höger bog och "sitter fast" idag när jag kommer hugger hon när man klämmer på hals/bog samt sparkar i väggen... Vad kan det vara? Mars till nu har hon fått massage var 7de vecka

Oktober -13 går antagligen omkull i hagen vill inte belasta höger fram riktigt, vid koll av massör sträckning i rygg samt stel bog samtal med Strömsholm åker dock inte in vila/promenad två veckor sedan okej igen.

Oktober sadelprovare ut sadlar ligger bra

Augusti/September ovillig häst till ställning ingen bjudning besök på Strömsholm lätt inflammation i ryggen behandlad återbesök efter fyra veckor friskförklarad tömmkört hela perioden oklart varför ryggen gjort sig påmind! Ny sadel som beställdes i juni har levererats under vilo perioden som rids med! Vid detta besök röntgas hela ryggen utan anmärkning samt bakben (hälta 1 grad bägge bak)

Sommaren jätte fin lite ovillig att trava på hård paddock men inget som är så pass påtagligt att man åker in

Maj besök hos koko ET som konstaterar irritation i manke (ev inflammation i slemsäckar i ryggen) stel bog vila tre veckor sadelprovare kommer ny sadel beställs samt korrigering av hoppsadel! Även stel höger bog!

Mars stel i bog koll hos ET koko riden hela tiden

Jan -13 besök hos koko ET blödning i bog.

Slutet av november halt häst Strömsholm på hembesök antagligen vrickning halt vänster bak höger fram butta tre veckor sedan igång igen

Augusti -12 friskförklarad efter spricka i griffelbenet rider försiktigt igång

Juli -12 spricka i griffelbenet vänster fram
 
Jättesvårt men vill du ha förslag så tänker jag så här: Kan det vara så att hon har en inflammation i armbågen eller bogleden som har att göra med griffelbensbrottet? Jag förstår inte helt från din beskrivning om ni gjort en ordentlig hältutredning på henne. Fortsätter de diffusa problemen vore en scintundersökning bäst för då syns alla inflammationer. Försäkringsbolagen bekostar det i allafall ibland.

Men en vanlig släckning av armbåge/bogled kanske vore en bra start? Om det nu inte enbart är muskulärt.
 
vad menar du med koko ET osv?

all massage osv - vad skulle det avhjälpa ngn grundskada för menar du?

jag förstår inte riktigt inlägget faktiskt. Om hästen känns konstig och agerar onormalt under ridning ffa så självklart måste den utredas. Att S-holm i sig nu kanske inte lyckats med det är ju inte utslagsgivare i sig - de är inte Gud bara för att de titulerar sig sveriges mest renommerade hästklinik typ.
byt till ngn annan med en andra oppinion om ngt är fel. Men massör hit och dit osv utifrån det du beskriver skulle jag skippa i sammanhanget, känns helt tokigt för att tala milt....

att själv diagnosticera/gissa på skador i just bog osv blir nog väldigt drastiskt. bog och armbågeled osv är inga lättdiagnosticerade skador pga ffa bog som öht inte kan diagnosticeras utan scint. Det är inget man inte som lekman gissar på öht, om inte veterinär står handfallen och sen remitterar just scint.
för övrigt så finns det ingen människa, inte ens veterinärer, som enligt mänskligt öga från vare sig backe eller uppsuttet, kan prognosticera var ngn skada egentligen sitter som utlöser symptom på hästarna i sig. Finns väldigt etablerat konstaterat även studiemässigt, därav många processer veterinärerna har på genomgång på klinik osv, som hästägare ibland tycker sig ha åsikter om osv hur diagnos sker utifrån vad hästen visar osv, stegvis på klinik och ofta en liten process med återbesök osv för att eliminera det man först hittat och försökt diagnositcera/behandla, och sen vill gå vidare med i nästa steg osv.
 
Senast ändrad:
Tack för tankar Akleja! De är mycket möjligt! Svårt och förvirrad blir jag, hur ska hästen kännas ett ändrat beteende hos henne i ridningen kanske jag måste acceptera?

Hmm svårt att skriva tydligt blir jätte luddigt!

jag ser det som en självklarhet att massera mina hästar regelbundet varför skulle det vara tokigt?
Koko är equterapuet eller hur tusan de stavas, behandlar spänningar med nåla blandannat hästen älskar honom!

Att åka in till ny klinik ja självklart kan jag göra det men när det är väldigt diffus mellan gångerna går hon som en klocka istället. själklart kan jag byta klinik men frågan är läser jag ditt inlägg så kan det krävas många turer innan grundorsaken hittas. Jag har fullt förtroende för Strömsholm dock känns det besvärligt att det kommer tillbaka något hela tiden. Frågar jag folk i min omgivning rider jag inte loss henne ordentligt alternativt testar hon mig. Bör tilläggas att jag är mycket petig med mina hästar, tänker jag trav ska de trava etc vilket inte gör saken lättare när man ska försklara det när man söker hjälp. Hon går bra när andra bråkar lite med henne en stund, mindre bråk än vad som krävs av de flesta andra hästar innan de rullar igång. Men en 7 åring som tar en halvtimme på sig att komma igång och inte strutta runt längre känns oroväckande.

Anders Eriksson, tömmkörning menar att alla hästar inte lämpar sig för ridning är det så enkelt är det inte en häst som går att rida på? Ska man köpa ett sånt svar?

Tankar har även gått till betäckning, folk skickar sina hästar på betäckning som inte håller för ridning. Vet tror inte det ska finnas några hinder för betäckning, men vågar inte riktigt så länge vi inte vet grundorsaken till alltihopa. Jag har precis varit med och lämnat en häst med 2 gradig hälta till hingst där en gårdsvetrinären har konstaterat inflammation i haser bak och hästen går på butta och ägaren bestämmer sig därför för att ta föl på hästen istället så andra vågar ju tydligen...

jag vet att saker ska utredas av veterinär man jag blir så himla förvirrad av allt detta......
 
vad menar du med koko ET osv?

all massage osv - vad skulle det avhjälpa ngn grundskada för menar du?

jag förstår inte riktigt inlägget faktiskt. Om hästen känns konstig och agerar onormalt under ridning ffa så självklart måste den utredas. Att S-holm i sig nu kanske inte lyckats med det är ju inte utslagsgivare i sig - de är inte Gud bara för att de titulerar sig sveriges mest renommerade hästklinik typ.
byt till ngn annan med en andra oppinion om ngt är fel. Men massör hit och dit osv utifrån det du beskriver skulle jag skippa i sammanhanget, känns helt tokigt för att tala milt....

att själv diagnosticera/gissa på skador i just bog osv blir nog väldigt drastiskt. bog och armbågeled osv är inga lättdiagnosticerade skador pga ffa bog som öht inte kan diagnosticeras utan scint. Det är inget man inte som lekman gissar på öht, om inte veterinär står handfallen och sen remitterar just scint.
för övrigt så finns det ingen människa, inte ens veterinärer, som enligt mänskligt öga från vare sig backe eller uppsuttet, kan prognosticera var ngn skada egentligen sitter som utlöser symptom på hästarna i sig. Finns väldigt etablerat konstaterat även studiemässigt, därav många processer veterinärerna har på genomgång på klinik osv, som hästägare ibland tycker sig ha åsikter om osv hur diagnos sker utifrån vad hästen visar osv, stegvis på klinik och ofta en liten process med återbesök osv för att eliminera det man först hittat och försökt diagnositcera/behandla, och sen vill gå vidare med i nästa steg osv.
 
Det går att röntga bogleden ståendes, det gjordes på min häst. Det var lite bökigt men det gick. Men röntgen visar ju bara förändringar i benstrukturer så en scint är säkert bättre vid misstanke om bogkador.
 
Jag tycker du resonerar ganska märkligt, som att du redan har gett upp eller bestämt dig för att det inte finns något att göra?
Självklart låter man utreda hästen ordentligt även om symtomen bara är diffusa! Uppenbarligen har ni inte hittat rätt ännu, då får man leta vidare. Och ofräscha hästar ska undersökas och behandlas av veterinärer, ingen seriös massör/ET/whatever tar i en ofräsch häst som inte veterinärundersökts, lika lite som en seriös hästmänniska låter betäcka en halt häst!
 
Ts:

Jag hade nog också funderat: hur rids hästen?

Dvs rids den i gynnsamt arbete eller i spänning?

Går den i korrekt form och släpper till genom kroppen så den både rundar sig, suger upp underhalsen och förmår bjuda genom att den är loss i muskulaturen?
Eller spänner den till mentalt/fysiskt och på sikt får spänningar som sitter kvar utanför ridpassen?

Hur sitter JAG på hästen? Stör jag så den inte kan släppa till?

Leta reda på tränare som är kunniga inom rehab och sjukgymnastiskt tänk efter hästen kollats av vet, hade varit mitt tips.
 
Jo jag kan ärligt säga att jag börjar ge upp tyvärr....

Ena besöket ska vi rida hästen lång och låg självklart gör jag det tillsammans med mycket duktig tränare, hästen skadar sig igen och vid återbesök där det konstateras hovledsinflammation så ska hästen istället sättas och framdelen ska avlastas. Absolut jag ändrar om försiktigt och rider henne så istället.
Mina hjärnspöken säger att det är något tokigt i min ridning som bidragit till detta ja, hon blir stundtals spänd under ridpass oftast vid varvbyte till vänster varv får hon välja vill hon galoppera två- tre steg men struntar du i de och rider på framåt vilket jag tyvärr inte klarar att göra så ge hon sig med detta. Lika så är hon något ovillig till ställning ibland.

När ska man börja tro på andra människor mer än min magkänsla?!
Jag tycker läget är mycket tufft för stunden och har därför valt att inte rida henne över huvud taget efter senaste friskförklaringen, utan hon rids just nu av en mycket duktig tjej tillsammans med tränare, hästen smiter som sagt från jobb ibland, vill inte ställa tex. Jag har även fått höra att hästen testar mig försöker ta över etc. Hon har slagit efter mig på töm nu i de senaste, hon har sparkat stallkompisen som skulle hämta sin häst i vår hage. Kan det vara så att hon faktiskt tar över att det är de som är hela problemet?

De jag tolkar av er här är alltså att jag behöver åka in med henne igen? Och bör ju byta veterinär då eller? Var börjar jag ringer och säger att hästen känns "märklig" bara? Hur vet jag att hon inte bara är rödhårig? Vad säger att gårdagens stelhet inte bara beror på regn och kylan som har passerat? Ska jag kanske endå lita på att veterinären trots allt säger att det inte finns något att hon är fräsch?
Detta är en mycket känslig häst ligger sadeln lite fel protesterar hon, fel skydd protesterar hon samtidigt som när allt är bra är hon som en dröm att rida. Sitter man lite tokigt på henne så reagerar hon på det också så ja självklart rider jag för tränare som är duktiga på just den biten.... Jag har ridit in och utbildat henne själv.
 
Jag tycker du resonerar ganska märkligt, som att du redan har gett upp eller bestämt dig för att det inte finns något att göra?
Självklart låter man utreda hästen ordentligt även om symtomen bara är diffusa! Uppenbarligen har ni inte hittat rätt ännu, då får man leta vidare. Och ofräscha hästar ska undersökas och behandlas av veterinärer, ingen seriös massör/ET/whatever tar i en ofräsch häst som inte veterinärundersökts, lika lite som en seriös hästmänniska låter betäcka en halt häst!

Men är jag rätt människa att faktiskt säga att JAG vet och JAG kan trots att folk säger motsatsen?!
Hur vet jag att hon faktiskt inte bara är dum som hon gör nu?! (och kallt väder=spänd häst)
Måste även tillägga att självklart frågar jag min vet innan jag har haft både massörer och ET på henne, informerar även om att de kommer vid samtliga besök hos veterinären som tycker att det är bra att hästen mår bra av massage....
 
Det första du skriver förstår jag inte?

Hur vet jag att hon faktiskt inte bara är dum som hon gör nu?! (och kallt väder=spänd häst)

För att hästar "inte bara är dumma". De kan inte tänka så, och de vill vara till lags. Att kallt väder=spänd häst kan jag verkligen inte hålla med om, hur tänker du där? Skulle alla hästar gå runt och vara spända så de blir ofräscha o/e står emot vid ridning hela vintern?
 
Nä men de är väll ungefär de jag behöver höra! Skönt att höra att hästar varken testar eller är duma :)

Dock så blir hon stel när hon står och fryser om man har missat å täckat upp henne.... men de kanske beror på någon skada det också!
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
572
Senast: AraSlei
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp