Bukefalos 28 år!

Ont i en hov, vad kan det vara?

Skulle åka till en annan klinik eftersom hästen verkar ha ont och du inte får nån vettig diagnos på kliniken du vart på.

Min häst som jag skrev om i tidigare inlägg med trolig "vrickad hovled" visade sig på klinik på återbesök vid röntgen att det fanns en spricka trots allt :(

Inget halt alls vart han då men hovbensfraktur visade röntgen tyvärr.

Min gamla häst hade sul läder inflammation och hade riktigt ont då.. Hovis fyllde på hoven med nå silikon samt sulor och då vart han mycket bättre genast.. Kanske är de det din häst har trots allt?

Men vad jag uppfattat från de jag läst så har ingen veterinär ännu bedövat olika delat för att hitta vart din häst har ont?

Ifall jag uppfattat det rätt skulle jag be om det alt byta klinik helt klart!
 
inget bedövat, inte böjt hästen, veterinären har karvat lite i hoven för att försöka hitta något som kan tyda på hovböld, klämt med visitertång och röntgat. Jag kan ju tycka att vid återbesöket så hade väl ett lågt böjprov varit på sin plats då den veterinären inte tyckte att hästen hade ont i hoven (han ville/vill dock inte stå på det benet mer än nödvändigt)
Man böjer inte hästar som redan är gravt halta i regel .... Det är sunt regelrätt medicinskt vettigt ....
 
Man böjer inte hästar som redan är gravt halta i regel .... Det är sunt regelrätt medicinskt vettigt ....

Säger som Mackan. Och om hästen har reagerat så pass tydligt på visitertång är ligamentskada, hovledsinflammation eller liknande ytterst osannolikt. Tycker din veterinär handlat helt rätt. Man avvaktar normalt med att sätta in metacam till hovböld har uteslutits då detta kan dra ut på mognaden av evt böld.

Drar det ut på tiden och orsaken inte hittas kan det vara vettigt att remittera för MRI eller CT
 
Jag har också en häst på tre ben, den har uppfört sig ungefär som din. Han är också öm över hela hoven med visitertång, alltså inte bara på en specifik punkt sm brukar indikera en böld på den punkten, och hon kunde inte utesluta en hovböld OCH en hovbensfraktur samtidigt. Tydligen reagerade han i trakterna på ett sätt som brukar indikera fraktur, men samtidigt är det ju svårt att veta precis hur bölden sitter, om det kanske är den som spökar där också.
Han har varit gipsad och på boxvila i en vecka nu, gipset ska av ikväll så då får vi se om det kommit ut något (hoppas, hoppas). Den var för djup för att punktera, tydligen. Först när bölden är borta ville veterinären gå vidare och utreda eventuell fraktur om han fortfarande är halt.
Han röntgades, med en mobil röntgen som veterinären tar med sig till stallet eftersom jag inte vill stoppa in en häst på tre ben i transporten innan jag definitivt måste, men plåtarna var helt rena. Hon sa att bara ca. 20% av bölder syns på röntgen eftersom de måste ha en viss massa för att reflektera strålningen, och att det inte är säkert att hovbensfrakturer syns på en preliminär röntgen eftersom sprickorna kan vara så små. Vill man hitta en liten spricka i hovbenet måste man tydligen ha en annan typ av röntgen än hon hade med sig ut till stallet. Fråga mig inte, men det lät logiskt i mina öron. Han står lite bättre på hoven nu iallafall. Sätter ner mer än bara tån då och då, vilket jag vill ta som ett tecken på att han kanske har lite mindre ont och att det går åt rätt håll.

Som många andra har sagt, kolla med en annan veterinär och lycka till! Fast nu i juletider är det kanske inte helt enkelt att få tag på en öppen klinik annat än i akutfall... I vilket fall, jag hoppas att det löser sig för er.
 
inget bedövat, inte böjt hästen, veterinären har karvat lite i hoven för att försöka hitta något som kan tyda på hovböld, klämt med visitertång och röntgat. Jag kan ju tycka att vid återbesöket så hade väl ett lågt böjprov varit på sin plats då den veterinären inte tyckte att hästen hade ont i hoven (han ville/vill dock inte stå på det benet mer än nödvändigt)
Varför tillkallar den inte en hovis? Får den nu metacam så kommer inte ev. böld heller att kunna mogna.
Om det nu skulle vara en fraktur/ ligamentskada är det illa att den får metacam o därmed belastar.

hoppas att ni hittar skadan snart.
 
Varför tillkallar den inte en hovis? Får den nu metacam så kommer inte ev. böld heller att kunna mogna.
Om det nu skulle vara en fraktur/ ligamentskada är det illa att den får metacam o därmed belastar.

hoppas att ni hittar skadan snart.

Men det stämmer inte. Min fick metacam och bölden mognade fint och kom ut vid ballarna efter ett par nätter med omslag.
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
520
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 494
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 270
Senast: Oknytt
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
957
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp