Bukefalos 28 år!

Ont i magen vid mens

_FiA_

Trådstartare
Jag har märkt en sak som är märklig det senaste året. (har inte varit så här förut) Varje gång jag ska ha mens, alltså precis innan eller i början så får jag jätte ont i magsäcksområdet, högt upp. Inte alls som mensvärk nertill och i ryggen utan detta känns helt annorlunda, sedan är det som att värken vandrar neråt till nästa dag ner till och det blir som vanlig mensvärk.


Är detta vanligt? Varför skulle magsäcken (eller tarmar? ) vara inblandade den här tiden i månaden? Har alltså riktigt ont så jag måste ta alvedon och jag kommer inte få någon sömn i natt trots att jag måste ta mig till jobbet imorgon bitti.
 
Det kanske kan vara endometrios? Då har man livmoderslemhinna på andra ställen än i livmodern.
http://www.endometriosforeningen.com/orsak

En annan orsak kan vara att (nu minns jag inte exakt) men det som gör att livmodern gör ont även påverkar andra delar i magen som är av samma sorts vävnad (tror det kallas "glatt muskulatur").
 
Det kanske kan vara endometrios? Då har man livmoderslemhinna på andra ställen än i livmodern.
http://www.endometriosforeningen.com/orsak

En annan orsak kan vara att (nu minns jag inte exakt) men det som gör att livmodern gör ont även påverkar andra delar i magen som är av samma sorts vävnad (tror det kallas "glatt muskulatur").
Oj hoppas verkligen inte att det skulle vara Endo. Jag har typ IBS eller orolig mage sen många år tillbaka, inget jag direkt lider jätte mycket av utan jag är van att jag ofta har diaree eller är trög. Har jag mens så är jag garanterat dålig i magen, det är så varje månad.
Men om det skulle vara endo så borde jag väl kanske ha fler symptom som tex riklig mens? Hur vet man om den är riklig? Jag tror jag har normal mens, men det är ju svårt att veta när man inte har något annat att jämföra med. Andra dagen går det kanske åt 2 supertamponger och 3 vanliga. Sen minskas det för var dag och jag har mens kanske 5 dagar, men väldigt sparsam sista dagen. Mensvärken är olika varje månad. Ibland är den inte så farlig alls, men ofta får jag ta alvedon var 4e timme när jag är vaken, men det är bara 2 dagar det behövs sen har jag inte särskilt mycket värk.
 
Nu är ju min mages normala tillstånd knas (Crohns) men jag tycker också att jag brukar bli lite skum i magen precis innan mens som @bettysmatte . Tendens till diarré och att den bubblar mer än vanligt.
 
Tack, det är alltid intressant att veta varför kroppen beter sig som den gör :D

Varsågod :)! Jag läser en MASSA just nu för jag försöker lista ut vad min kropp håller på med... Är 46 år, och i förklimakteriet förmodligen. Då vet man ju inte vad kroppen håller på med från dag till dag, eller knappast från timme till timme, pga alla hormoner som åker upp och ner... Liiiite tröttsamt, faktiskt!
 
Varsågod :)! Jag läser en MASSA just nu för jag försöker lista ut vad min kropp håller på med... Är 46 år, och i förklimakteriet förmodligen. Då vet man ju inte vad kroppen håller på med från dag till dag, eller knappast från timme till timme, pga alla hormoner som åker upp och ner... Liiiite tröttsamt, faktiskt!

Det där är något jag inte ser fram emot... :crazy: blir snart 42 så det är väl inte så långt kvar :meh:
 
Jag brukar få lite uppsvullen och öm mage precis dagarna innan mensen. Har då inga riktiga mensvärkar utan har ont lite högre upp i magen. Sedan återgår det till det normala när mensen kommit.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 350
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
3 907
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 186
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp