Ont i magen

Cillaramsa

Trådstartare
Min son på 5,5 år har haft ont i magen till och ifrån under ett par år. Vi har varit till läkare och kollat detta och tagit prover. Han växer som han ska och är pigg. På förra provtagningen fann man att han är av en genotyp som resulterar i att man blir laktosintolerant som vuxen. Man kan inte se hur långt gånget detta är eller om han är laktosintolerant just nu, så det är bara att prova med laktosfri kost. Det har vi gjort under flera månader men det verkar inte riktigt hjälpa. Han har fortfarande ont i magen. Det kommer när han äter och i korta sekvenser, sedan blir det bra. Det kommer i perioder, så långa perioder är han fri från magont. Men nu på senaste tiden tycker jag att det är mer av det, så vi har tagit nya prover, både blod och avföring. Det enda man hittade var ett förhöjt värde på allergi, vilket tyder på att han skulle kunna vara allergisk mot nåt. Men vi har inte märkt något sådant. Han är nu testad för gluten, ägg, mjölk, fick och sojaböna (födoämnesallergi) och inget där. Läkaren frågade om vi har eget vatten, och det har vi. Det har tagits 3 provtagningar och vi har investerat i en vattenrenare när vi flyttade in. Vattnet är tjänligt. Läkaren sa att barn kan vara känsliga mot koppar så vi ska prova att endast ge honom köpt vatten i två veckor.

Är det någon som vet något om sådant här? Vattenledningarna är gamla, från -49 och ej bytta, kan det vara problemet? Vilket vatten bör man köpa?? På dagis tyckte kocken att mineralvatten inte var bra, det har tydligen varit någon debatt om att det inte är nyttigt, kemiskt behandlat eller nåt sånt.

Vad har ni för tips?? Även lillebror har ett par gånger sagt att han har ont i magen.

Mvh fd Cillavan, numera Cillaramsa
 
Sv: Ont i magen

Usch vad jobbigt när man inte hittar problemet.

Mineralvatten innehåller ju en massa mineralsalter, så det är kanske ingen höjdare.
Finns det ingenstans du kan hämta kommunalt vatten i egna flaskor?
 
Sv: Ont i magen

Min son på 5,5 år har haft ont i magen till och ifrån under ett par år. Vi har varit till läkare och kollat detta och tagit prover. Han växer som han ska och är pigg. På förra provtagningen fann man att han är av en genotyp som resulterar i att man blir laktosintolerant som vuxen. Man kan inte se hur långt gånget detta är eller om han är laktosintolerant just nu, så det är bara att prova med laktosfri kost. Det har vi gjort under flera månader men det verkar inte riktigt hjälpa. Han har fortfarande ont i magen. Det kommer när han äter och i korta sekvenser, sedan blir det bra. Det kommer i perioder, så långa perioder är han fri från magont. Men nu på senaste tiden tycker jag att det är mer av det, så vi har tagit nya prover, både blod och avföring. Det enda man hittade var ett förhöjt värde på allergi, vilket tyder på att han skulle kunna vara allergisk mot nåt. Men vi har inte märkt något sådant. Han är nu testad för gluten, ägg, mjölk, fick och sojaböna (födoämnesallergi) och inget där. Läkaren frågade om vi har eget vatten, och det har vi. Det har tagits 3 provtagningar och vi har investerat i en vattenrenare när vi flyttade in. Vattnet är tjänligt. Läkaren sa att barn kan vara känsliga mot koppar så vi ska prova att endast ge honom köpt vatten i två veckor.

Är det någon som vet något om sådant här? Vattenledningarna är gamla, från -49 och ej bytta, kan det vara problemet? Vilket vatten bör man köpa?? På dagis tyckte kocken att mineralvatten inte var bra, det har tydligen varit någon debatt om att det inte är nyttigt, kemiskt behandlat eller nåt sånt.

Vad har ni för tips?? Även lillebror har ett par gånger sagt att han har ont i magen.

Mvh fd Cillavan, numera Cillaramsa

Även om man visar negativt på allergitesterna så kan man vara allergisk!
Vet inte om det handlar om "äkta allergi" då men jag vet att min son testade negativt alla gånger och på alla de olika tester läkarna gjorde men när vi uteslöt mjölk så blev hans mage bra - och då hade vi innan dess uteslutit just laktos bara... numera så kan han äta mat med mjölk i men det har pendlat lite upp och ner under småbarnsåren - eftersom han inte hade några antikroppar i blodproverna mot det så fick vi tillåtelse att prova själva med jämna mellanrum om han fick ont i magen eller inte... han dricker itne mjölk alls (för han tycker det är äckligt - inte så konstigt om man är uppvuxen utan)
dotten (numera 4 år) är itne ens testat mot allergi utna läkarna konstaterade att eftersom hennes bror reagerade som han gjorde och jag tydligt märkte skillnad på henne när jag hade ätit mjölkprodukter eller inte så var det nog samam sak - ingen ide att testa en sån liten tyckte de... hon har ätit mjölkprodukter sen hon var 1 år men hade en period förra hösten när hon reagerade med magprobelm igen och vi bytte bort framförallt "drickmjölken" mot havremjölk... idagsläget så verkar hennes mage må bra och hon äter ungefär som vanligt

det finns vanligt vatten utan kolsyra att köpa - och de borde ju itne vara någon fara att prova med det i några veckor för att se vad som händer (min syster har samma funderingar med deras barn och ska precis skicka in vattenprover)
 
Senast ändrad:
Sv: Ont i magen

Jag hade själv problem med magen i 10 års tid.
Hade konstant ont i magen och kräktes 4-5 ggr i veckan.
Läkarna hittade inte något på laktos och gluten, men jag blev frisk när jag slutade använda mjökprodukter.
Nu förstår jag att det är mjölkproteinet jag inte tål, men er son är kanske testad även för proteinet?

Hoppas att ni hittar vad som är fel.
 
Sv: Ont i magen

Samma problem som min sambo har.
han kan äta mat där man haft mjölk/grädde i tillagningen men kan inte dricka/äta det rent sas. Då får han ont i magen, hans bror är likadan
 
Sv: Ont i magen

det låter precis som min bästa väns fru. hon hade svåra magsmärtor i hur många år som helst, och läkarna hittade ingenting utom "tendens till allergi". Ja men vilken allergi?! Till slut hamnade hon hos en urgammal läkare som av någon anledning ställde rätt diagnos efter förberedande provtagning: celiac disease. Ofta är celiac-patienter också känsliga mot laktos. Kanske är det något att tala med läkarna om? Celiac är inte samma som glutenallergi, och bra mycket "värre" om man nu kan jämföra allergier och magsmärtor. Stackars grabb! Hoppas ni kommer tillrätta med felet så han slipper ha ont!

Här är en bra lista över vad celiac innebär.
 
Sv: Ont i magen

Tack för svar!
Han är testad för mjölkprotein negativt.
Vi har dock inte provat att utesluta mjölk helt hemma. Det gjorde de på dagis eftersom de missförstod mig då jag sa att han var laktosintolerant. Nu har de bytt till laktosfria produkter istället. Kanske det kan vara så att det är mjölken i alla fall som emma74 föreslår? Jag tror iaf att vi ska börja med att dricka köpt okolsyrat vatten för att se. Funkar inte det så kan ci ju utesluta mjölken helt. Han kommer väl att bli skogstokig, eftersom han dricker mycket mjölk och yoghurt :crazy:, men då vill man ju också veta att vattnet är ok för honom. Havremjölken har han duktigt utan gnäll druckit på dagis men han gillar den inte.
Måste kolla upp celiaki. Trodde det var samma sak som glutenintolerans.:idea:
 
Sv: Ont i magen

När du skriver laktosfri kost, menar du då att han får låglaktos produkter eller att ni byter ut mjölken mot t.ex sojamjölk?

Jag är laktos intolerant och ibland kan jag äta låglaktosprodukter utan att få ont i magen medans det ibland inte går alls.

Jag tror att man kan vara så känslig mot laktosen att det ibland inte går att äta ens låglaktosprodukter utan att man får ta bort dem helt och sedan prova då och då, för min del är det när suget efter fil blir för stort, då provar jag lite låglaktosfil men jag vet att om jag skulle äta det varje dag så hade det inte fungerat alls.

Jag kan äta låglaktosmjölk i t.ex pannkakor, såser och så, men inte dricka ett glas, då får jag ont.

Det jag har märkt är att produkter gjorda på skummjölk är snällare mot magen än de som är vanlig mjölk med tillsatt laktas.
Det går också bättre med t.ex milac än vad det gör med låglaktos grädde.

Jag tror att man helt enkelt får prova sig fram vad som fungerar och inte och inte tänka att, ja men det här är låglaktos, då ska han inte få ont. Och börja leta efter någon annan orsak utan helt enkelt prova igenom sortimentet som finns.

Nu finns det ju massor av olika sorter, det var värre förr när man fick hämta låglaktosmjölk på apoteket och det inte fanns några laktosfria produkter alls i affärerna.
 
Sv: Ont i magen

Jag menar varken eller. Han får laktosfria produkter, ej låglaktos eller soja. Är du konstaterat laktosintolerant via prover eller är du mjölkproteinallergiker?
 
Sv: Ont i magen

Fast det där låter ju som vanlig celiaki, dvs glutenintollerans. I vad skulle skillnaden vara menar du ? Läser man så är det ju samma sjukdom bara att en är på engelska.
 
Sv: Ont i magen

I USA gör man stor skillnad på glutenitolerans och celiac disease. Jag har lite bråttom ut till stallet just nu, men här förklaras det ganska bra. Copy+paste nedan:

Celiac disease is an autoimmune condition, where the body's immune system starts attacking normal tissue, such as intestinal tissue, in response to eating gluten. Because of this, people with celiac disease are at risk for malabsorption of food in the GI tract, causing nutritional deficiencies. This can lead to conditions such as iron deficiency anemia and osteoporosis. Since a person with wheat allergy or gluten-intolerance usually does not have severe intestinal damage, he or she is not at risk for these nutritional deficiencies. Celiac disease is an autoimmune condition, putting the patient at risk for other autoimmune conditions, such as thyroid disease, type I diabetes, joint diseases and liver diseases. Since wheat allergy and gluten intolerance are not autoimmune conditions, people who have food allergies and intolerances are not at increased risk to develop an autoimmune condition over the general population's risk.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 323
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Jag misstänker att de flesta tonårsföräldrar någon gång då och då får höra från sina barn att dom har ont i magen, likaså jag, men vill...
Svar
17
· Visningar
10 895
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp