ont mellan benen...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lipsticktraces
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 3 185
L

lipsticktraces

sadeltråd igen... *sorry*

det var ett par år sedan jag red nu, men jag kan inte minnas att man ska få så förbaskat ont i ***** som jag får av min medryttarhästs sadel. varje gång jag justerar min sits och flyttar fram och upp kroppen för att undvika stolsits skaver det väldigt mycket och efter ett ridpass har jag nästan svårt att gå på toa. :crazy:

nu har jag knappast råd att gå och köpa en egen, privat sadel till medryttarhästen, men finns det något som kan dämpa eller är det bara min sits det är fel på...?

---

btw, det är en syntetsadel - vad är fördelarna med syntetsadlar jämfört med andra? och/eller nackdelarna...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: ont mellan benen...

Jag red grannens häst i helgen och fick ont på samma ställe. :crazy: För mig var sadeln för stor, jag kanade framåt i sadeln. Satte rätt mig och efter 10 trav sten kanade jag igen. Kollade på strl efter första passet då är det en 18 och till min häst har jag en 16,5.

Jag vet inte vad du ska ha för sadel MEN jag kan garantera att det är sadeln som gör det! Har själv varit med om samma sak när jag ridit utan stigbyglar på ridskola :crazy: För då hoppar och studsar jag värre än den här :bump:

aaaaooouuch .. :crazy:
har suttit i en för liten oxå.. AJ!

Det kanske inte är riktigt samma sorts "ont" men jag kan få förbaskat ont beroende vad jag har för trosor på mig. Har jag "fel" sort (tex ett par som är lite stora) så får jag som skavsår, utan sår, och det gör förbaskat ont att gå på toaletten sen. Håller just nu på att pröva mig fram till de Perfekta Ridtrosorna, och ska sen köpa en hel massa...

Ullis

Senast ändrad:

Nej aaaaj..!! :eek: :crazy:
Det GÅR inte att rida i string. Det skaver ju så in i.. Nä vanliga med mjuk kant ska det vara. Inget annat :p

Sånt skav har jag också haft.. ONT :cry: :eek:
Dock var det inte fel på sadeln utan på mig, jag fick sådär ont i alla sadlar.
Dock är problemet överstökat nu men det var AJAJ ett bra tag där innan jag kom till rätta med allt :crazy:

Haha, jag rider alltid med det! Annars blir det ju såna där fula troskant-märken ju.. :angel: Tror nog det är en vane sak, har ju alltid string annars också.

haha okej, jag verkar inte vara ensam om ont-mellan-benen syndromet i alla fall.
ja sadeln är ju knappast köpt eller anpassad för mig, och om det bara känns ok (dvs inte alls) när man sitter i stolsits så är det nog något som inte riktigt stämmer. :smirk:

trosorna tror jag inte att det är något fel på, det känns så vilka jag än har. (och ärligt talat, troskant - vem bryr sig? alla vet ju vad man (förmodligen) har därunder ridbyxorna ändå. tycker knappt att det går att se heller, men det kanske bara är jag som inte kollar tillräckligt noga... :D )

har killar samma problem? känns ju som att det borde vara ännu värre... :eek:

Álin skrev:
Sånt skav har jag också haft.. ONT :cry: :eek:
Dock var det inte fel på sadeln utan på mig, jag fick sådär ont i alla sadlar.
Dock är problemet överstökat nu men det var AJAJ ett bra tag där innan jag kom till rätta med allt :crazy:

vad var "problemet" och hur stökade du över det...? ;)

jag har haft samma problem, det har nog alla :(

tighta boxers utan sömmar funkar bäst tycker jag, dom syns ju inte lika mkt utanpå heller...

Jag förstår inte hur string kan skava :confused:
Större delen av mitt trossortiment är string -det skaver ingenting och det gör inte någon annan av mina trosor heller... skaver det har man kanske för små trosor.

Hm samma problem, men jag tror inte det beror så mkt på trosorna som på ridbyxorna... Finns det öht några ridbyxor som inte har en söm mellan benen...? Har letat men hittar inga.

Jag får ont både när jag rider och cyklar, och det beror garanterat inte på vad jag har för trosor. Numera har jag gelsits i sadeln och gelöverdrag på cykelsadeln, så det funkar hyfsat. Om någon har bättre tips vore jag tacksam...
I min egen sadel (wellington elite) fick jag aldrig ont, men då hade jag inte problem när jag cyklade heller.

Ja, antingen så är sadeln för liten för dig, eller för stor , det samma gäller för hästen. Vi säger att du sadlar där sig bör, bakom bogbladen och om sadeln är för trång för hästen då får du stolsits, eftersom sadeln lutar bakåt. Sedan då du verkligen försöker sätta dig i lod så trycker ju förstås sadeln in i.... :angel: .
Eller så har vi den andra varianten ,där sadeln är för stor och man hamnar i en slags svank sits, med framåtlutat bäcken och då skaver det åter i ... :angel: . Sedan finns det ju som alla påpekar :smirk: , trosproblemet eller ridbyxproblemet eller...eller...

Det är inte bara stor/liten faktorn som spelar in, vissa sadlar passar inte vissa bäcken. Jag sitter just nu i en sadel som gör sitt MOT sexlivet. Och den är lagom stor etc, etc, men den vinklar mitt eget bäcken fel. Ligger bra på hästen och allt det där, men passar inte mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka